Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2261 ggr
EvilEye89
2009-04-08 22:11
0

Fruktansvärt less!!

Just nu känns ingen viktig för mig!! farsan är ett pain in the ass och har börjat gnälla på mig som en jävla galning bara för att jag råkar vara arbetslös men jag städar inte huset & jag diskar inte och jag håller inte på med sånt vareviga dag!

så han gnäller konstant!

Mmorsan hon tjatar på mig om liknande saker men inte alls lika mycket!

Men mina bröder 1 som åxå är arbetslös och går hemma klagas de inte alls på och min lillebror behöver inte göra ett skit för att han går ju skola på dagarna!

så nej just nu skulle jag vara jäävligt glad om jag slapp min familj!!

känns som att jag verkligen inte ens vill prata med dom igen! att jag vill flytta och bryta kontakten för gott! de ha pågått nu i några år! de är alltid jag som ska ta ansvar!

lillbrorsan är 17 år och kan inte ens koka makaroner! men ja kan laga de mesta! men han behöver bara säga nej om dom ber han om något! men jag blir tvingad!

HJÄLP!

ChristineL
2009-04-08 22:25
0

Är du mellanbarn och tjej? Grattis, det är jag också, och det verkar alltid som att det är vi som blir mest utsatta av nån anledning. Hur gammal är du? Pluggar du? För isf kan du ju alltid flytta hemifrån. Annars börja med att söka socialbidrag och be dom om hjälp med lägenhet, det är inte lätt och inte säkert att dom kommer att hjälpa dig, men alltid ett försök.

Och kom ihåg att ta hand om din familj, dom menar väl på sitt eget lilla vis.

EvilEye89
2009-04-08 22:49
0

Jag är mellanbarn men inte tjej! 19 år född 89 altså. och nej jag pluggar inte men jag har funderat på att söka en utbildning..

jag får inte socialbidrag för att jag har redan för mycket pengar samt att ja äger bil och båda mina föräldrar har jobb!

jag har tagit hand om dom men jag har inte fått något i gengäld.. jag kommer att flytta inom kort har lite kontakter så kan nog få tag i en billig lägenhet.. jag kommer att börja jobba om knappt 2 månader och jag har pengar så att jag klarar mig tills dess om jag får tag i en lägenhet..

ja förstår inte varför mina bröder slipper allt? men jag måste göra saker hela tiden! de känns lite som att dom klandrar mig för att jag är arbetslös! även om jag har den högsta utbildningen i familjen så känns de som att de är mig dom är minst stolta över…

Gerbilflicka
2009-04-09 00:14
0

Om du far bo gratis hemma ar det val bara vara glad for att du har den chansen, och "jobba" for det genom att t.ex. stada och diska.
Att lillebrorsan som pluggar inte behover gora nagot ar val inte sa konstigt… att den andra brorsan inte behover gora nagot ar saklart galet orattvist! Det kan du ju alltid saga till dina foraldrar, att han ocksa borde fa mer krav pa sig. Jag skulle ocksa bli galen som foralder om jag betalade for mitt arbetslosa barn och h*n inte ens kunde hjalpa till hemma. Se det fran deras synvinkel ocksa. Det ar ok att vara arbetslos for det ar inte latt for nagon just nu, men att gora ingenting funkar ju inte direkt.

[Fiction]
2009-04-09 00:32
0

Nu tänker jag komma med lite invändningar och det är möjligt att du kanske inte kommer gilla allt jag skriver.

Föräldrar har rätt att ställa krav på myndiga barn som fortfarande bor hemma och inte betalar något för uppehället. Att du är arbetslös kan du förmodligen inte rå för (jag tar för givet att du inte är det frivilligt), men att du inte diskar och städar kan du faktiskt rå för. Om du inte betalar ngt för boende och mat, kan du trots allt bidra med andra saker där hemma som ingenting kostar. Utbyte av tjänster, helt enkelt. Du städar och diskar och de står för boende. Det är inte annat än rättvist.

Att dina föräldrar inte kräver lika mkt av din yngre bror - han som är 17 år och fortfarande går i skolan - ser jag som fullständigt normalt, eftersom han faktiskt har sitt "jobb" (dvs skolan). Hur det är med ditt andra syskon, kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte har tillräckligt mkt information om honom. Hjälper din andra bror (han som också är arbetslös) till med hemmet? Eller betalar han på ngt sätt för boende och mat? Om inte, tycker jag nog att du bör sätta dig ner och diskutera detta med din pappa och fråga varför han ställer olika krav på er två. Säg då till honom att du känner dig orättvist behandlad och fråga honom varför han klagar mer på dig än på din bror.

Jag har full förståelse för att du tycker att det är jobbigt med tjat, men det är lätt hänt att föräldrar tar till med det när de ber om saker gång på gång och ingenting händer. Föräldrar är bara människor och alla människor beter sig fel. Det vore naturligtvis bättre om de i stället för sitt tjat och gnat faktiskt försökte uppmuntra dig till att göra saker, men troligtvis är de alltför less på situationen för att orka bete sig föredömligt. Om du vill ha en förändring där hemma, gör du nog bäst i att ändra på ditt eget beteende eftersom du är den enda du kan förändra. Bara genom att ändra ditt beteende, kan du även förändra andras.

Lycka till!

EvilEye89
2009-04-09 00:56
0

#3-4  jag har inte skrivit upp hela listan på vad jag gör! vi har en gård jag skottar gården! plogar vägarna i byn! jag tar hand om hundarna, jag reparerar några av våra fordon, håller ordning i verkstaden jag lagar ofta mat!  Jag är aktiv medlem i en atletklubb & jag tränar styrkelyft! jag söker jobb och ringer arbetsgivare dagligen! jag söker utbildningar & jag pluggar för att utöka mina behörigheter med ytterligare ett Körkort!

så jag vet inte ja vill inte påstå att jag inte hjälper till hemma eller vad säger ni??

jag anser att jag har all rätt att skita i att diska och städa! om jag bara sticker hemifrån och lämnar dom så måste dom göra allt dedär själva!

om jag hade gjort allt detta hos en arbetsgivare så skulle jag krävt en lön som heter duga här jobbar jag för att få gratis uppehälle! och de klagas endå! min bror som går hemma hjälper till endel, han brukar ha ut hundarna, och hälper till att laga lite fordon..

Jag är ofrivilligt arbetslös, och när jag jobbade jobbade jag aldrig kortare dagar än 10 timmar. trots det så jobbade jag oftast 6 dagar i veckan! och när jag kom hem så va jag tvungen att fixa i verkstan.. så ser det ut…

ja vet inte… men jag känner att jag bidrar nog mycket..

svårt för er att veta men ni vet ju de nu.. jag kan göra listan lång på vad jag håller på med jag kan även göra listan lång på vad jag har slutat att göra bara för att ha tid med att göra allt här hemma..

[Fiction]
2009-04-09 01:16
0

#5 Okej. Isf tycker jag att du skall ta dig ett snack med dina föräldrar och berätta precis allt du har skrivit här. Fråga dem vad det är de förväntar sig av dig och hur det kommer sig att de klagar och tjatar hela tiden när du faktiskt försöker så gott du kan.

Gerbilflicka
2009-04-10 15:58
0

Jag tycker fortfarande att om du far bo hemma sa kan du gora nagot sa simpelt som att diska och stada. Alltsa ursakta, men jag blir sa trott pa ungdomar som lever enkelt hemma och tycker att det ar ratt att bara strunta i att hjalpa till med disk och stadning. Jag tycker inte alls du gor mycket. Ar man arbetslos (ofrivilligt eller ej) har man genast typ 8 timmar over varje dag. Jag pluggar heltid, jobbar extra, tar hand om hundar (en egen + 2 andra) och mina andra djur, jag har ocksa fritidsintressen som jag ar mycket aktiv med och jag hinner fortfarande halla rent och snyggt hemma. Ar det synd om mig? Gor jag for mycket?? Nej, jag gor precis vad vilken 19/20-aring som helst borde gora. Livet ar sahar om man inte ar fodd med guldsked i munnen. Tror du det blir lattare nar du flyttar hemifran eller? Icke.

Betala hyra och all din mat, diska din egen disk och stada ditt eget rum och hall dig undan fran alla andra rum i huset sa har du ratten att slippa resten. Men sa lange du forvantar dig nagonting alls av dina foraldrar sa va tacksam att du far bo hos dem.

Jag tror jag ska lamna diskussionen nu for jag kommer bara att bli sur.

EvilEye89
2009-04-10 18:03
0

#7 ja du verkar då inte ha en aning om vad du pratar om! har du någon aning om vilket jobb det är att underhålla 3 traktorer!? har du någon aning om att en plogrunda tar 6timmar? har du någon aning om att ett styrkepass tar 2 timmar? har du någon aning om att det krävs en del tid att ta körkort?

nej troligtvis inte, och jo jag vet hur de är att bo hemifrån! ja har bott hemifrån sen jag va 15! och de gick hur jävla bra som hellst! betalade hyra, köpte mat, städade, och tränade men då ringde farsan och bad mig komma hem om helgerna för att laga traktorerna och sånt!

jag är då faan inte född med en guldsked i munnen som du uttryckte det! jag har i hela mitt liv fått sköta allt själv! men att dom kräver att de ska städas 1 gång om dagen de fattar jag inte! om dom nu inte kan tåla att de inte städas varenda dag då jag i stort sett jobbar mer än heltid hemma så flyttar jag då kommer inget av de andra att bli gjort heller!

backa inte ur nu! du vet inte hur mitt liv sett ut! jag lovar dig att jag har jobbat och slitit mer än dom aldra flesta 20 åringar

Gerbilflicka
2009-04-11 15:33
0

Men wow… du klagar mer an de flesta 20-aringar ocksa…

EvilEye89
2009-04-11 17:25
0

#9 jag har inte tänkt att bry mig mer om dig! att börja med personangrepp på en gång är ett gott tecken på att du har inget att komma med! lämna denhär konversationen innan det blir otrevligt!!

Gerbilflicka
2009-04-11 18:29
0

Vadda personangrepp? Det ar ju snarare du som hotar mig nu, snacka om att jag trampat pa en om ta har.
Du stallde en fraga och du far du forvanta dig arliga svar ocksa. Jag tycker det ar hemskt att nagon skulle kunna saga att "jag anser att jag har all rätt att skita i att diska och städa!" Det ar HEMSKT att se sina foraldrar pa det sattet och det maste jag kunna fa saga.

Vad forvantade du dig? Att du ska kunna ha en trad dar alla bara tycker synd om dig? Det funkar inte sa, du ar vuxen och far ta en vuxens ansvar helt enkelt. For mig spelar det ingen roll vad du gor, hur mycket du an gor sa ar stadning och diskning bara sadant man ska hjalpa till med. Jag ser verkligen inte problemet. Det ar inte synd om dig, du har tur som kan bo hemma.

EvilEye89
2009-04-11 19:21
0

#11 ah men då får du tycka det då! jag ser inte städning och diskning som något viktigt! jag har bott själv i lägenhet i 3 år och jag tror att jag städade kanske 5 ggr… och jag lever endå! jag har inga problem med att höra ärliga svar… jag tycker bara att jag gör så mycket annat här hemma så att om någon annan kan ta hand om att städa!

men du tycker som du vill… och jag som jag vill… och jo jag anser att jag har all rätt att skita i att diska och städa!. men jag flyttar hemifrån igen på måndag! och jag ser framemot det! då får ja se hur allt blir här då ingen sköter alla andra sysslor! för att städa komer jag inte att göra i lägenheten! inte alls ofta! jag finner det fullkomligt onödigt att städa så ofta.. Lev å må

sasha-
2009-04-11 21:10
0

5 gr på 3 år?  O.o

Jag kan säga så mycket som att ifall jag varken gick i skolan eller jobbade skulle jag bli utkastad.

EvilEye89
2009-04-11 21:15
0

ja de räcker.. stökar man inte ner så klarar man sig…. de är ju mer än 1 gång / år.. ja men jaggår varken i skola eller jobbar. men jag sköter om hela våran gård och mycket i byn.

Gerbilflicka
2009-04-11 21:17
0

Okej… ja, alla ar vi ju olika. Skulle jag strunta i att stada pa en vecka skulle jag inte vilja ga in i min egen lagenhet ens en gang.

MimmieM
2009-04-11 21:49
0

oj, föreställde mig mitt hem om jag städade en gång i kvartalet :) Jag hade fått byta lägenhet tror jag, har ju ioförsig 4 illrar som gör sitt.

Visst är det kanon att du hjälper till med gården och i byn, men jag skulle tro att dina föräldrar tar minst lika mycket ansvar för gården som du. Dessutom är det väl egentligen inte mer begärt att man diskar sin egen tallrik mm efter sig. Sedan skulle man kunna upprätta ett städschema där varje medlem har en ansvarsvecka för olika omdråden ex. den här veckan tar någon disken medan någon annan dammsuger etc.

Städning är någonting oundviktligt, det måste man göra av hygieniska skäl, för stökar ner det gör man och damm samlas på hög även om man inte är hemma.

Vad skönt att du ska flytta hemifrån nu då, men om du vill ha hjälp ifrån dina närmaste i framtiden så tror jag att du får jobba lite med din attityd. Att gå runt i världen med attityden att "jag behöver inte göra någonting för andra för jag har minsann gjort tillräckligt" gör bara att man blir ensam tillslut.

För övrigt så ber jag alla här inne att hålla en god ton.

Carpe Diem

EvilEye89
2009-04-12 00:44
0

16# ah men ala är ju olika.. och jo alla drar sitt strå till stacken.. men jag och min bror är och de säger jag bara inte men vi är ärligt talat dom enda som kan reparera maskinerna och vi måste ha maskinerna. och de tar tid att renovera en jordbrukstraktor..

städning går att undvika… jag mår hur bra som hellst! har aldrig haft allergier eller någonting och jag har bott själv i lägenhet utan att städa just någonting..

ja de kan hända att man blir ensam… nu kanske jag låter bister men jag är som jag är som person jag har mina värderingar och tankar och jag har mycket & många goda vänner som är precis som mig, men jag är nog en enstöring i grund & botten kanske.

jag tror på ödet livet är förutbestämt.

Jag ber om ursäkt för min ton, men jag är jag de varken kan eller vill jag ändra på..

ChristineL
2009-04-12 01:21
0

Det finns ingenting man måste, utan man väljer hur man vill leva sitt liv helt enkelt.

EvilEye89
2009-04-12 01:28
0

#18 nej ja tror inte att man väljer jag tror att de är ödet som avgör och att allt är bestämt hur det ska bli.. men jag håller med om att det finns ingenting man måste!

ChristineL
2009-04-12 01:33
0

#19 - Ödet bestämmer ju knappast om hurvida du ska städa eller inte. Det är du som väljer att ha rent eller smutsigt. Det är du som väljer hur du ska tolka saker, både från dina föräldrar, vänner eller andra. Det är du om väljer om du vill äta på en ren tallrik.

Så är mitt tänk för det finns verkligen inget tråkigare än att diska. Exempel bara.

MimmieM
2009-04-12 01:37
0

Visst är det härligt att vi är olika :)

Carpe Diem

EvilEye89
2009-04-12 01:38
0

#19 du tror inte att ödet bestämmer du kanske tror på gud vad vet jag.. men jag tror stenhårt på ödet och de gör många i min släkt..
jag tror inte att man kan påverka det, utan vi tror att vi väljer själva men egentligen är det redan bestämt att vi ska välja det vi väljer..

jag har min tro precis som att folk tror på jesus, eller allah..

och att äta från en odiskad tallrik är knappast farligt.

ChristineL
2009-04-12 01:39
0

Ja, det är härligt! Men även om man tröttnar på saker så får man försöka tänka positivt tycker jag :)

MimmieM
2009-04-12 01:44
0

#22 Jo, kan bli en redig smittohärd och du skulle kunna klassas som en sanitär oangelägenhet ;) Men å andra sidan så skulle du också få ett immunförsvar som kan döda mulvadar på grannens tomt Skrattande

Carpe Diem

EvilEye89
2009-04-12 01:49
0

24# jo visst vet jag att de blir bakterier.. men de händer rätt så ofta att jag äter middag från samma tallrik som ja åt frukost från.. ja tror att folks enorma hygientänk har gjort att de kommit fler allergier & dåliga immunförsvar.. sist jag hade feber gick jag 1an i gymnasiet de va altså drygt 3 år sedan..

MimmieM
2009-04-12 02:03
0

Jag håller helt klart med digm rentligheten bidrar till större utbredning av allergier. Jag har då rakt ingen renlighetsmani över huvudtaget och är väldigt sällan sjunk. Lite skit rensar magen är en klassiker som jag tror på fullt ut.

Allergier är helt okänt i U-länder och forskare tror att det beror på att de bär på mer parasiter. Många människor med allvarliga former av allergier får preparera sig med parasiter som ska motvärka själva allergin (en parantes). Poängen är då att vår renlighet gör oss sjuka.

Jag menar bara att det inte får gå för långt åt något håll.

Carpe Diem

EvilEye89
2009-04-12 02:13
0

#26 men precis.. de är ju så sant vartendaste ord!

men om du har sett på programmet rent hus? de tycker jag är äckligt men så långt släpper jag de inte.. jag har full koll i oredan! jag städar inte ofta men jag stökar inte ner och på de viset behöver jag inte städa, jo jag vet att de blir dammigt endå men jag mår inte sämre av damm.

våran extrema skräck för bakterier & smuts gör att vi blir sjuka men många tror att de är tvärt om att om de är skitigt blir vi sjuka!

kroppen fungerar ju så att efter en "skada" så bygger kroppen upp ett starkare försvar än den hade tidigare..

MimmieM
2009-04-12 02:20
0

Jag har sett programmet och jag jobbar med städning och har sätt värre saker än så genom åren. Människor är äckliga varelser ibland!

Jag har som sagt 4 illrar så jag ligger och knäskurar golvet varje dag i princip, inte hela golven men delar av dem :) Och inte blir det bättre av att det är fällperiod och alla byter päls under olika tillfällen.

Sedan har jag en vän, eller sambons bästa vän. Han har renlighetsmani till tusen, han är smittad utav sin mamma. Hur som hellst, han fick en blåsa på tummen som han stack hål på med en nål. In i såret rusade en streptokock (?) och det hela slutade med att han fick amputera halva fingertoppen. En tid senare fick han ett sår på samma arm och fick gröpa ur en varböld ur armen. Men den killen duschar och tvättar bort sitt immunförsvar 2-3 ggr om dagen.

Carpe Diem

EvilEye89
2009-04-12 02:29
0

#28 ja då är du väl insatt i smuts då :D

oj de är ju hemskt! men jag lovar att om han under sina år hade gett fan i att duscha vissa dagar, slickat på golvet någon gång & ätit från smutsiga tallrikar ibland så skulle dedär aldrig hänt han.. för då skulle hans kropp stått emot alla bakterier som kom in i kroppen..

jag bor i stort sett i en verkstad! de är väldigt ofta som jag har skruvar & verktyg i munnen jag suger ur slangar på Diesel & oljor (spottar ju ut det såklart) + att de är en skitig miljö i en verkstad.. men jag är inte sjuk… men om dendär killen du pratar om skulle göra något sånt skulle han vara nära på död…

hemskt vad renlighet kan göra! kanske ska börja städa lite mer sällan :D

MimmieM
2009-04-12 02:35
0

Haha, för mig räcker det gott att pussas med djuren här hemma. Då får jag i mig min dagliga bakteriehärd ;)

Pfft, jag tror han hade legat på intensiven efter att ha slickat på golvet. Jordbakterier vet du ;)

Carpe Diem

EvilEye89
2009-04-12 02:40
0

ja ja tror jag kan äta en hel del smuts innan jag börjar må rent utsagt dåligt! har även jobbat på ett smältverk där de inte heller är direkt rent. men enligt läkare jag träffat för obligatoriska undersökningar i yrket så ha dom sagt att jag har en stark kropp & ett riktigt bra immunförsvar! även har även fått höra att jag har "stålmage" tål mycket bakterier utan att bli sjuk.

alla är vi olika