Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 3058 ggr
[mia-38]
2009-04-19 17:10
0

Att ta emot!

Just detta tycker jag är svårt.
Jag är van vid att alltid få klara mej själv…att ingen kommer med komplimanger osv.

Nu har jag träffat en helt underbar kille. Han ger mej verkligen allt. Säger komplimanger, hjälper mej i svåra situationer (Tråden OT Weekend, om hunden som anföll mej), osv.
Jag älskar detta och njuter..men samtidigt har jag väldigt svårt att ta emot. Jag ger gärna hellre.
Det känns som om man skämms på nåt vis när nån vill hjälpa…att man är till besvär fastän man inte är det. Man tror inte på komplimangerna man får.

Hur känner ni inför detta? Har ni med svårt att ta emot? Vad gör ni för att det ska gå lättare?

Aviendha
2009-04-19 19:28
0

Ja, det har jag. Det gick upp för mig när min kille en dag sade att jag ofta försöker bortförklara komplimanger och liknande, som att de inte berodde på mig eller att de var överdrivna.

Göra och göra, jag försöker knipa igen när jag får en komplimang och det går lättare nu när jag är medveten om det, för även jag behöver nog de där komplimangerna. Varför kasta dem i sjön när man kan suga på dem?

Försök intala dig själv att du verkligen är värd dem Mia, annars skulle du inte få dem. För inte skulle du väl ge komplimanger till någon som inte förtjänade dem?

[mia-38]
2009-04-19 19:30
0

Jag fösöker verkligen Aviendha. Jag blir bara så generad och vet inte vad jag ska säga. När han kommer med komplimanger som att jag är fin, go, mysig och allt sånt. Jag kan inte riktigt ta åt mej eftersom jag inte tycker att jag är värd det.
Men jag får väl försöka att tänka så att han skulle inte säga det om han inte menar det.

Aviendha
2009-04-19 19:35
0

Testa att säga "tack, vad glad jag blir" ;) Det kan vara svårt men egentligen stämmer det och han lär glädjas åt att höra det =)

Om det är jättesvårt kan du ju testa att tacka och ge en komplimang tillbaka ibland. ex. "tack, jag tycker du är så gullig när du.." Ja, du förstår ;) DÅ tar du åt dig av den men får undan det värsta fokuset från dig själv.

[mia-38]
2009-04-19 19:37
0

Ja jag har gjort så ibland. Fokuserar det på honom istället. *L*
Det är svårt när man inte är van att ta emot…men det är bara att vänja sej. Tror det blir lättare och lättare när jag känner att jag kan lita på honom. Det gör jag visserligen redan…men du vet vad jag menar…*L*

Aviendha
2009-04-19 19:42
0

Ja, låt det komma med tiden. Man vänjer sig nog som du säger och då kommer du inse att det är underbart att sola sig i hans komplimanger utan att det tar emot för mycket hoppas jag =)

[mia-38]
2009-04-19 19:45
0

Tack Aviendha. Det är bra att diskutera sånt här med andra.
Får alltid så bra råd från er här inne…Skrattande

fotokrafs
2009-04-20 21:48
0

Jag har väldigt svårt att ta emot.
Maken som överröser mig med komplimanger blir ofta irriterad eftersom jag nästan ständigt avfärdar dem.

guraknugen
2009-04-20 21:59
0

#7: Jo, jag anser ju att det inte riktigt är din sak att bedöma dig själv. Om jag säger vad jag tycker om dig är det ju inget practical joke precis. Sen om jag är den ende som tycker så, så är det ju skönt för mig, för då slipper jag ju konkurrens… :p

Liss
2009-04-21 01:51
0

Ja, de är svårt att ta imot komplimanger. Och annat också för den delen.

Just komplimanger vet jag aldrig vad jag ska säga. Blir lite illa till mods ungefär.

Och om de gäller materiellt så skäms jag så mycket, eftersom jag vet att jag inte kan ge tillbaka annat än med handling och kärlek. Och då blir jag också illa till mods.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[mia-38]
2009-04-21 08:34
0

Illa till mods känner jag mej oxå. Hittade inte rätt ord innan. Tack LisetteS.Skrattande Det börjar kännas bättre att ta emot från honom nu. Jag vet att jag kan lita på honom och det han säger.

Jag ger hellre än tar…..