Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1851 ggr
kristofer1982
2009-04-24 18:03
0

Att hantera sina problem

Har en kompis som har en tung ryggsäck och som växt under årens gång. Istället för att lösa sina problem så trycker hon undan det och tycker det blir jobbigt så fort man råkar komma in på lite djupare samtal…

Hur hanterar jag som vän denna relation? 

Finns det något jag kan göra för att hjälpa henne?

Har ju lite tankar själv men ni får gärna komma med tips och råd…ni alla är ju så kloka :-)

//Kristofer

Linnah
2009-04-24 18:09
0

Tala om för henne att du finns där, och vad du än gör så gäller det att inte döma utan att bara lyssna. Om du är en bra lyssnare som inriktar dig på att stötta och komma med konstruktiva förslag, så kommer hon förhoppningsvis få förtroende för dig. Det är också viktigt att inte tycka synd om, i alla fall tycker jag att tycka-synd-om är nåt av det värsta som finns när jag berättar om något som jag bär på, utan ta saker för vad de är och var konstruktiv. Det är i alla fall så jag skulle vilja att mina vänner agerade.

Har hon inte förtroende så är det nog tyvärr svårt att hjälpa henne, vill hon inte bli hjälpt så går det inte. Då får du koncentrera dig på att vara en bra vän i övrigt.

MimmieM
2009-04-24 18:58
0

Jag tror hon pratar när hon känner att hon är mogen för det, iaf så mycket hon klarar av i stunden. Du får helt enkelt visa att du finns där för henne, men träng dig inte på henne - det skulle sluta med att hon kände sig pressad och sluter sig allt mer.

Carpe Diem

Aviendha
2009-04-24 20:34
0

Även jag tror på att bara finnas utan att pressa. Skulle jag bli pressad att tala om saker jag inte var redo för skulle jag skapa ett avstånd, även om jag inte ville förlora vännen. Självbevarelsebedrift helt enkelt. Är det så tugnt att din vän inte ens själv reder i det så lär det inte vara enklare att anförtro det åt någon annan. Men att ditt stöd finns om det behövs är mycket värdefullt!

ChristineL
2009-04-24 21:58
0

Jag håller med på att tala om för henne och visa att du alltid finns där oavsett vad som händer. Skulle ni råka komma in på det och hon blir obekväm kan du alltid säga nåt i stil med att "i behöver inte ta det nu, men jag finns här om du vill prata om det".
Bara din närvara är ju ett teken på att du bryr dig :)