Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3419 ggr
[helenal]
2009-04-24 18:20
0

Lönehelg!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det heeelg..så vad händer ikväll/helgen?

själv ska jag på födelsedagsfest!!ska bli jätte kul!!:)

Liss
2009-04-24 18:25
0

Idag har jag vart och shoppat massa skoj. Kläder, present till min syster och en produkt till håret som bibehåller min röda färg:P Hehe, var ju erbjudande.. kunde inte låta bli. Och också en tandborsthållare, i lila såklart.. så de passar badrummet ;) Och annat till hemmet jag behövde.

Så nu har jag hållt på och fixat här hemma :)

Imorgon ska jag till syster yster och gå på hennes 30 års fest. Blir smörgåstårta och partaj :D

Senare ska vi iväg och "jobba". Jag ser de inte direkt som jobb, eftersom de också är min hobby. De är det stora Line dance partyt som äger rum då. 120 personer skulle komma tror jag :) Så då är jag en av ledarna.

Och Söndag blir det tattomässa med ChristineL, Skit kul att träffa henne igen. Sitter och fånler så fort jag tänker på det. Vi har inte träffats på 1 år exakt! Skrattande Så Tattomässan är bara ett plus.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

MimmieM
2009-04-24 18:57
0

Jag ska mysa med mig själv här hemma. Sambon är i fjällen även denna helgen. Jag ska måla aquarelle, brodera, baka bröd och städa lägenheten tillsammans med illrarna. Tror tommetusan jag ska lyxa till det med en dosa snus också så det blir riktigt ordentligt!

Carpe Diem

Buffaomini
2009-04-24 19:09
0

skönt de. dock inte haft jobb på hela veckan så de märks knappt.
inte kommer lönen heller, min kommer den 27e
men inte gråta för de. ska på vårmässa och ha en tjejkväll med film och skvaller :)

MimmieM
2009-04-24 19:14
0

#1 Hälsa Christine från mig IRL ;)

#3 Vad mysigt det lät :)

Carpe Diem

Liss
2009-04-24 19:17
0

#4 Haha, absolut ;) Iof lär hon se de här innan dess, men kan ge henne en kram från dig Skrattande

MimmieM
2009-04-24 19:20
0

Haha, ja snälla, det kan du väl göra Skrattande

Carpe Diem

[helenal]
2009-04-24 20:39
0

jag har klippt mig kort:)vill ngn se?

ChristineL
2009-04-24 22:01
0

Tack för häslningen Emmi! Jag kramar alla här! :D

[Puppan]
2009-04-24 23:03
0

Ingen löning här inte, kommer på måndag =) .. Nä men det blir myys iallafall de vet ja. Sedan under helgen ska jag leka med mina minsta småsyskon på snart 2år och 5år. Och på söndag kommer lite äldre syskon hit.

En helg med familj helt enkelt.

Liss
2009-04-25 00:38
0

#6 Absolut! Allt för dig Flört

fotokrafs
2009-04-25 19:56
0

Skönt!! Solen skiner det är varmt. Gått upp tidigt idag och hunnit njuta riktigt mycket av det fina vädret. Lång cykeltur, glass och gos på balkongen Skrattande

Nu sitter jag och hoppas att maken skall börja laga något gott att äta, jättehungrig!

#7 Jag vill se! Glad

MimmieM
2009-04-25 21:50
0

#7 Visa på :)

Carpe Diem

Telefonkontakt
2009-04-26 00:21
0

idag blev det tatueringsmässan och en ny piercing.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

MimmieM
2009-04-26 05:54
0

#13 Vart hamnade den?

Carpe Diem

pyromanen
2009-04-26 11:34
0

Vi sätter oftast sprätt på mindre pengar än vi får in, det betyder att det alltid finns pengar och jag tänker inte på om det är lönehelg eller nån annan helg….

guraknugen
2009-04-26 13:58
0

#7: Ja tack.

Telefonkontakt
2009-04-26 14:15
0

#14 den hamnade i septum

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

guraknugen
2009-04-26 14:40
0

15: Samma sak här. Har dessutom järnkoll på allt från när räkningar kommer att droppa in, hur stora de kommer att vara, hur mycket lön jag kommer att få (beroende på övertid och lite annat), hur mycket vi kommer att spendera på mat och liknande och så vidare.

Kan se det vi behöver se med några kurvor, se bilaga. Röd kurva är lönekontot (jag lämnade alla siffror utanför bilden så att ingen behöver veta hur mycket varje streck betyder och så vidare…), svart är summan av alla konton utom ett, blå kurva är ”spenderabara pengar” och övriga kurvor är diverse konton där vi öronmärker pengar, exempelvis klädkonto, semesterkonto, välgörenhet och vad det nu är.

Man kan ju tydligt se på de tre högsta kurvorna när lönen kommer och när räkningarna dras. Sedan faller kurvorna ungefär lika brant varje månad fram tills nästa lön. Märker man att kurvan faller brantare än vanligt vet man att det är dags att snåla lite. På ett ställe kan man se att kurvona faller brant utan att det är frågan om räkningar. Då köpte vi en rolig pryl. Det brukar oftast ha med ljud (jag) eller bild (min fru) att göra, så även i detta fallet.

pyromanen
2009-04-26 23:29
0

#18 he he, sån koll har vi nog inte riktigt….. fast när det gäller elförbrukningen så har min make liknande excellkurvor Skrattande

guraknugen
2009-04-27 07:57
0

#19: Länge leve kurvor…! Fast mina är inte gjorda i Excel utan i OpenOffice.org Calc.

pyromanen
2009-04-27 11:21
0

#20 jo, våra kurvor med, kallar det excell bara… kallar även writer för word..  och gimp för fotoshop…

kristofer1982
2009-04-27 11:22
0

#18 wow!! i´m impressed!!

Nyfiken på hur du håller de uppdaterade? går du in och uppdaterar varje dag?

/Kristofer

guraknugen
2009-04-27 19:44
0

#22: Inte så mycket att bli imponerad av… Har kagt ner så där lagom mycket arbete på. Skrivit ett lagom komplicerat makro, som inte gör hela jobbet, men väl de tyngsta bitarna… som kanske inte är så värst tunga heller i och för sig.

Allt jag behöver göra är att logga in på min bank varje dag, förenklad inloggning med enbart en fyrsiffrig kod duger bra. Då får jag direkt upp en sammanfattning av alla saldon. Jag markerar hela tabellen, byter till OpenOffice.org-fönstret och klickar på en stor fet knapp som jag lagt uppe vid rubrikerna. När jag gjort det plockas rätt siffror fram ur urklipp, konverteras till något som OpenOffice.org Calc förstår på rätt sätt och hamnar till sist automagiskt i rätt celler… Kurvorna uppdateras därigenom också.

Det går ganska fort, kan väl gissa på att jag lägger ner någon minut eller två om dagen på det eller så. Har inte tagit tid i och för sig…

Enda gången det blir lite jobbigt är ju när man inte varit hemma på några dagar (har ju inget trådlöst Internetabonnemang) och ska räkna baklänges för att få rätt summor på rätt dagar. I och för sig är det ju i regel bara två konton som rört sig, så det blir inte så mycket jobb ändå. Övriga konton brukar röra sig lite en gång per månad bara, ungefär. Två av kurvorna på bilden är för övrigt bara summan av andra kurvor, exempelvis den blå för ”spenderbara pengar”. Det är ”lönekontot” plus ett så kallat ”fakturakonto” minus den kredit jag har på dessa konton.

Nåja, vilka konton jag har och inte kanske inte är så intressant heller, det var ju mer principen jag ville visa. Jag kunde ju lika gärna ha fejkat kurvorna på bilden…

Jag tycker i alla fall att det är lättare att ha koll om man ser sina saldon i kurvform. Efter några månader lär man sig hur kurvformen brukar se ut och man kan då lätt ta till sig om något gått på tok, eller se vad man har råd med och inte.

Att skriva den här texten var betydligt mycket mer jobb än att hålla kurvorna uppdaterade, kan jag ärligt påstå… Har dock en liten avsikt att göra det ännu enklare. Det ideala vore väl om OpenOffice.org Calc själv gick in på bankens hemsida och läste in rätt siffror. Det borde gå men jag vet ännu inte hur… Men nuvarande metod är ju som sagt inte heller så värst arbetskrävande, så den kommer att duga ett bra tag till.

Raja
2009-04-28 00:23
0

Mina kurvor är au naturelle OskyldigTungan ute

kristofer1982
2009-04-28 10:59
0

#23 Jag skulle tycka det vore grymt att ha en sån där…antar att du har en del programmeringskunskaper? Du borde tappa den där på flaska och kränga vidare till såna som mig :-)

/Kristofer

guraknugen
2009-04-28 21:14
0

#25: Fast i sin nuvarande version funkar den nog bara om man har ICA-banken… men allting går ju att modifiera i och för sig.

Och den lär väl inte vinna något pris i användarvänlighet heller. Det blir ju så när man bara löser ett problem för egen del; man blir lite insnöad…

Och nej, jag är inte särskilt bra på att programmera, men jag märker i alla fall att jag blir bättre och bättre hela tiden. Fast jag gör det så sällan att varje gång har jag glömt bort en massa saker, så det mesta jag gör gör jag genom att sno från tidigare saker jag gjort. I värsta fall snor jag även från andra, i de fall det är tillåtet, och anpassar för mina behov.

Om du skulle vilja kunna göra samma sak med din bank, så skulle jag säkert kunna modifiera den så att den passar, dock kommer den fortfarande inte vara särskilt användarvänlig… Fast i och för sig, markera lite text och sedan klicka på en stor fet knapp kanske inte är så farligt användarfientligt heller…

Skkulle behöva lite info i så fall så att jag kan anpassa makrot.

Och det måste vara OpenOffice.org, för jag tror inte att man per automatik kan konvertera OpenOffice.org-makron till andra officeprograms makrospråk.