Valborgsmässoafton!
Imorgon är det redan dags för valborgsfirande. Denna tradition grundars sig på en kult mot häxor och onda andar, ända sedan 700-800-talen.
Det komer tändas eldar och smällas smällare runtom i landet. Och det kommer drickas.
Jag vill bara ge er ett par ord på vägen, ta det lugnt vänner, ta handom varandra. Tänk på djuren som blir så rädda av smällare, undvik dom, man kan ha roligt ändå! Visst är det en tid att fira. Tyvärr sker det också många olyckor i samband med valborg, mycket bränder, tafikolyckor, slagsmål och våldtäckter och oftast på grund av alkoholen. Jag säger det igen, ta det lugnt och ha det bara trevligt!
Nuså, berätta vad ni har för planer :)
/Christine
Väldigt bra skrivet :)
Jag kommer att jobba 13-21 på valborg, sen blir det att vara hemma och umgås med sambon och ta hand om djuren som verkligen avskyr smällare..
Första maj kanske vi eldar lite här hemma, får se :)
Bra att du bryr dig :)
Jag och killen ska nog inte göra så mycket. Ska iväg och titta på en eld. Det är det enda vi har inplanerat.
På lördag ska vi på 30 års fest. Så det blir lungt för oss fram till dess.
Sambon kommer vara hos syrran och hennes kille hela dagen, de snickrar på huset. Men när han kommer hem till kvällen ska vi grilla och mysa här hemma. Blir nog film eller musik på hög volym eftersom vovven är väldigt rädd för smällandet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack o lov så struntar råttorna i ljud så de slipper jag bekymra mig om=) Kommer inte att titta på brasor då de är en famliljegrej för mig och min familj inte är här, eller smälla raketer, tycker sånt är onödigt och dyrt + att jag är skotträdd så jag förstår djuren.
Så de blir nog väldigt lugnt här hemma, killen har fortfarande inte sagt vad han vill göra=)
Qui dormit, non peccat
Ja den som kommer kring oss med smäller kommer nog få höra en lång, ful ramsa 

är det imorgon man kollar på eld?
jag ska jobba imorgon, o på fredag o på söndag… så det blir nog lugnt här med.. ja, jag har ju inte mkt till val annars heller nu när magen börjar bli stooooor o jag e rätt sliten 
kanske ska vi träffa ett par kompisar nån dag o käka på restaurang inne i stan, men annars så blir det nog inget…
har ju 2 hundar hemma oxå, iofs har dom inte reagerat ett dugg på smällare innan, men vill inte gärna lämna dom ensamma
Fick precis veta att här är eldförbud, så det blir inga brasor imorgon :(
Fick just veta att vi ska "supa" (3 cider var..) Helst hade jag nog sett film, men ingen fest är ändå fixad ännu så morgondagen är fortfarande väldigt öppen.
#8 Så ni planerar precis hur mycket ni ska dricka? :P
#9 I princip, kommer knappast börja förrän efter kl. 18 och då har alla affärer stängt. Och dessutom har vi släktmiddag 12.30 1 maj så det ska inte bli mer än 3 var heller. O andra sidan kan det självklart bli mindre :)
Aha då förstår jag :)

jag jobbar 16-24 så det blir inget firande för mig..

Jag ska till stadsparken här i lund och supa med alla andra studenter. ^^ Resten av dagen ska jag spendera hos mamma.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Förhoppningsvis sova. Så spännande är jag.
till vimmerby med sambon och grilla me en kompis och hans gravida sambo, en mysig grillkväll me nån öl kanske :)
Verkar inte hända så mycket här hos mig. Ska fixa lite god sallad till kvällen med pojkvän och svärmor och kolla på lite semesterbilder. Får se om vi går ut och ser nn brasa eller vad det blir.
/Christine
Händer nog inget valborgsmässoaftonigt hos oss mer än att det är extra lång helg. Gôtt!
ikväll blir de myskväll hemma med massa mys och god mat å film :)
får se om ja orkar släpa med mig mitt sällskap till elden närmast där ja bor :) men de e tveksamt ;)
Jag ska nog försöka fixa finliret till en konferens nästa vecka och aktivera illrar, har ett par extra över helgen vilket passar mig utmärkt =) Mao. inte så mycket till traditionellt firande för min del detta år.
Paulina
Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag skall göra ngt eller ej. Har blivit bjuden på en picknick i Tantolunden, men vi får se som sagt… Jag brukar vara ganska dålig på att fira sådana helger som man "skall" fira; de har en tendens att bli ngt av ett anti-klimax iaf. Valborg påminner mig ändå mest om när jag blev dumpad för två år sedan… (Men han är min nu igen.)

Min valborg blir firad i en crossbuss i Boxholm tillsammans med min vovve, pojkvän, kusin med flickvän och morbror. Det blir ingen brasa men en massa crossmänniskor som samlas och grillar tillsammans och har allmänt trevligt. Så det blir en annorlunda men förhoppningsvis kul kväll huvudsaken att man är med folk som man tycker om =)
Hoppas ni andra får skoj!
Det ser ut att bli mys framför tv:n med chips & dipp :)
#22 - Oh, chips hade jag också velat ha! Undrar om karln tänker ta en sväng ut till affären eller inte… 
/Christine

#23 Hihi du får väl se till att han har en anledning att gå dit
Qui dormit, non peccat
#24 - Ja, kaffet var tydligen slut också, så egentligen måste han. Men då måste väl jag också följa med bara för det. Det har jag ingen lust med. Jag stannar hellre inne och förbereder maten faktiskt. Men det är kanske en bra deal ;)
/Christine
Är inte säker ännu, antingen blir de grilla och ha de trevligt ute på landet. I solen!
Eller så blir de grilla här i stan med några andra och kolla på eld möjligtvis? Men blir hemma hos mig isf, eftersom Ecko fjärt är raketrädd.
Som vanligt är jag i sista sekunden.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag firade inte valborg något speciellt. Tog ut kameran på "luftning" men det hade inte med valborg att göra utan med att det var en sån härlig vårkväll.

Jag satt i Slottskogen med gamla och nya vänner och hade en sjutusan till rolig kväll med vissa undantag :)
Carpe Diem
Jag börja med att jobba från 10-19. Åkte snabbt hem och tog en taxi till en "förfest" hämta upp christineL och hennes kille på vägen. Sen bar det av igen till en annan förfest. Så blev det krogen och jag anlände hem vid fem imorse efter en riktigt lyckad kväll :)

Är det bara i min lilla söta förort som det faktiskt inte är speciellt mycket tradition med smällare på valborg?