Vän med killens ex?
Killens ex har dumpat sin karl och flyttat tillbaka till stan. Nu bjöd hon in killen (och mig?) på fest i helgen. Jag vill givetvis inte gå, men han vill att jag följer med. Jag försåt rinte vad jag ska få ut av att se henne, vet att jag bara kommer stressa upp mig över att se henne. Hur kan jag få ut något av detta? Är hon snygg och rolig så känner jag mig otillräcklig, är hon ful och tråkig så känns det konstigt att han kan ha fallit för henne… Och att se dem umgås, kan väl knappast leda till något bra?
Jag sa till karln, att om inte mina ex får komma på våra fester, så vill inte jag heller träffa henne. Men om han säger att jag får bjuda in mina gamla kkn på fester framöver, så följer jag motvilligt med. Han säger att dom ju är bra kompisar och att vi alla kan umgås. Jag känner avsky.
Vad säger ni? Är jag bråkig? Varför skulle jag vilja träffa henne?! Och varför vill hon träffa mig?! Är det jag som bara är för osäker för att exet var ett svin, eller vill ingen träffa killens ex?
Jag skulle inte vilja det, av samma anledning som du anger. En annan femma är det ju om jag känner till människan sedan tidigare, men om jag inte gör det så tror jag inte att jag missar så mycket med tanke på vilka grubblerier jag riskerar att få.
Men jag är kanske inte som jag ska heller ;)
Paulina

Jag vet inte faktiskt, de beror alldeles på situationen till varför de gjorde slut osv.Men jag skulle nog inte ha några större problem hon kan ju vara en tevlig tjej ändå.
Men har du träffat henne förut? Så länge de är bara kompisar och hon eller din kille inte klänger på varandra så är de väl bara att acceptera? Eller har din kille förbjudit dig att ha kontakt med dina ex? Om han har de så hade jag sagt åt honom att han kan glömma att han sätter sin fot innanför hennes dörr.
Qui dormit, non peccat

Jag skulle gladeligen följt med på fest där sambons ex är med. men bara för att plocka ner henne. Hon är ett riktigt j*vla svin och en av de elakaste människor som finns.
Jag har aldrig träffat henne eller sett henne, men jag vet vad hon håller på med för skit, och av den anledningen skulle jag gå dit. Annars hade jag inte velat gå dit, inte sambon heller för den delen =)

#3 Om du aldrig träffat henne eller sett henne hur kan du då veta hur hon är som person?
Qui dormit, non peccat

Hon kan väl vara elak och ett svin även om jag inte har träffat henne?
Jag tänker inte gå in på varför situationen är som den är.

#5 Näe jag tänkte mera på att de inte går att lita på allt man hör och att alla människor vinklar och lägger in sina egna åsikter om andra människor. Sen kan de mycket väl stämma, vad vet jag.
Qui dormit, non peccat
Jag hade följt med. Jag har träffat killens ex. Dom är bra vänner, och det kan jag förstå efter att dom var tillsammans i 10 år.
Visst kan man bli lite svartsjuk, men jag litar på honom.
Ja, det är svårt att säga hur hon är. Jag skulle tycka att det kanske skulle vara trevligt att följa med. Jag skulle nog vilja veta hur hon är. Men det skulle ju vara skitjobbigt om hon var alldeles påig på killen. Men hellre följa med än att låta honom gå sjlv, det tror jag inte att jag hade klarat av pga svartsjuka. Jag säger följ med! Håll huvudet kallt om hon är för smörig av sig, kanske finns en viss risk för det. Men det är som sagt jättesvårt att säga, man ska inte döma andra människor.
/Christine
Jag har råkat ut för liknande saker då min pojkvän fortfarande är vän med sitt ex. Vi har blivit bjudna på fester mer än en gång och jag har tyckt att det varit jättejobbigt och stannat hemma i stället. Nu har jag dock bestämt mig för att gå nästa gång det blir något (av en rad olika anledningar) men jag förstår dig till 100%.
Varför skulle man vilja träffa killens ex? Jag tycker dte är konstigt… det känns väldigt fel, jag vill inte ens ha någon kontakt med mina ex, varför skulle jag vilja ha kontakt med hans ex?
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Min uppfattning om henne är inte baserad på saker jag har hört.
Jag har inget emot min killes ex, de är riktigt trevliga faktiskt och när vi precis blev ihop umgick vi mycket med dem, speciellt tjejen han precis hade varit tillsammans med (och som blev tillsammans med hans bäste vän). Inga problem alls. Hon var rolig och trevlig och det såg jag bara som en positiv sak, det fick inte mig att känna mig otillräcklig. Det var ju MIG han var tillsammans med och inte henne.
Idag umgås vi inte med hans ex längre då vi har "växt ifrån" varandra men de snackar fortfarande på msn ibland.
Jag förstår inte heller det där, säger som #9 varför skulle man vilja träffa killens ex? Ja inte jag iallafall, som sagt jag träffar inte ens mina ex.
Har hon hört av sig till din kille tidigare, eller är det nu när det tagit slut med hennes kille som hon gör det första gången? Jag skulle gärna träffa min killes ex för att se vem hon är, hans mamma pratar så mycket skit om henne, förmodligen för att jag ska känna mig bättre men det blir ju tvärt om. Jag vill att hon ska vara trevlig och att min kille ska ha bra smak på tjejer =)
Nä, jag vill inte träffa gamla ex. Varken mina egna eller någon annans.
jag skulle aldrig gå me på festen, ex är något av det förflutna.
det e en egen historia och därmed behöver inte partnern veta något.
Jag tycker det är lite jobbigt med folk, så fest är inget jag brukar gå på precis men.. träffa ex skulle jag nog kunna göra. Jag har ju redan träffat ett av hans ex på en fika ute, maken var med kan ju tilläggas. Ett annat av hans ex har jag chattat lite med, hon verkade trevlig hon mé men det är inte så att jag kan säga att något av hans ex och jag är vänner, känner dem inte precis.
Varför man ska träffa partnerns ex?
I mitt fall 'är dom bästa vänner, så det blir lite jobbigt då att inte vara vän med henne.
Min make och mitt ex (och jag) är vänner…. har även träffat nån av makens före dettingar några gångar, fast inte är vi vänner direkt, kanske hade kunnat bli om hon bode närmare?
Men om jag hade känt så som du skriver att du gör EmmaL då skulle jag såklart inte gå.

Näemen fy vad taskigt av din kille att ens vilja gå och sen tjata på dig att följa med :O Hatar det där med ex, är svartsjukan nr 1. Blev sur och ledsen när min kille hade träffat sitt ex på jobbet och pratat med henne, och ännu värre när vi träffade henne och hennes mamma på stan och han stannade och pratade :/ fatta inte varför man ska ha kontakt med sina ex ens. Man gjorde ju slut av en anledning liksom.
#19 Man gör många gånger slut eftersom man inte längre passar som par. Men har man haft många år tillsammans blir man väldigt bra vänner.
Jag ser inte alls att det är konstigt att vara vän med sitt ex, snarare normalt.

Om man kan ha ett vanlit vänförhållande med sitt ex så är de väl inget fel med att vara vänner? Om båda uppför sig som vänner och man som partner inte klarar av det så säger det väl mest om sig själv?
Qui dormit, non peccat
Jag tycker att det beror lite på situationen..
Alltså om dom har barn tillsammans så är det ju viktigt att försöka komma överens med x:et då det är viktigt för eventuella barn så dom inte kommer i kläm.
Om det är så att det inte är något "biologiskt" som binder dom så kan det ju ändå vara så att dom är bra/bästa vänner. Att dom kanske inte alls funkade som par och därför inte är tillsammans längre, men ändå kan vara vänner.
Det är ju svårt det där, men jag tror också att man får se hur x:et är, verkar det som att hon/han vill mer än att vara vänner, eller bara slimmar på partnern så skulle jag inte anstränga mig för att bli vän med denne.. :P Men om dom nu trivs bra ihop som vänner så skulle jag väl försöka acceptera det.. :)

Tycker om människor, tycker om fest. Är nyfiken och öppen inför de personer som är omtyckta/älskade av de som jag själv tycker om och älskar. Dvs jag träffar gärna de som min partner tycker om, hans vänner och ex. Så funkar jag.
När det gäller dig skriver du att du känner avsky….därför tycker jag att du ska strunta i att gå. Man ska följa magkänslan och en känsla så stark som avsky ska man respektera. Hitta på nåt annat istället den där kvällen.
I min värld hör det till vanlig hyfs att t ex som någon skrev ovan stanna och prata lite med någon man känner, ex eller ej! Han har väl inte gjort slut med hennes mamma heller?
Jag har svårt att förstå varför man inte skulle kunna träffa exen alls, om nu den situationen dyker upp. Däremot om man vill umgås mer måste ju baseras på hur personen faktiskt är, om man trivs ihop.
Min man får allt leva med att mina ex dyker upp ibland i våra diskussioner, även om vi inte umgås. Men de är en del av det som gjort mig till den jag är. Det får han acceptera (och det gör han också)!
Tack för alla svar! Jag gick inte på festen, eller, det blev tillslut ett fika mitt på blanka dagen, och då kunde jag inte. Killen gick och det hade varit trevligt, trots att det hade varit värsta "babyboom" med skrikiga barn.
Äh jag lär väl se henne någongång, kanske stöter ihop på stan eller så, men tror inte jag ser någon vinning i att träffa henne.