Sex fixerad?
Hej!
Jag är ny här, jag kom hit eftersom att jag vill ställa några frågor :)
Det är så att jag har en pojkvän sedan ungefär 1år tillbaka. Det är så att han är väldigt sex fixerad. Han kollar mycket på porr och allt möjligt sånt. Han stirrar även på väldigt många tjejer och han är iprincip "tänd" på alla tjejer.
Detta gör mig väldigt ledsen, och jag har även sagt det till honom, men han vill helt enkelt leva sitt liv så. Men eftersom att jag redan är ganska svartsjuk av mig så kan det bli problem :( Jag mår dåligt av det och vet inte hur jag ska göra. Finns det någon kille som inte är så sex fixerad? Och hur ska jag göra? Jag oroar mig också för att han har väldigt många tjejkompisar… Är jag bara paranoid? Men isåfall vad ska jag göra åt det?
Alla killar är inte sådana, på gott och ont. Visst, många anser att man har rätt till en egen sexualitet med porr osv, men jag skulle inte tycka att det var okej att han spanar in andra tjejer. Självklart är han inte blind, han kommer ju se om en tjej är snygg eller inte, men det är skillnad på att registrera detta faktum och spana in.
Eftersom du mår dåligt av situationen så måste något göras. Om det så är att han ska lägga ner eller att du ska acceptera. Det bästa var väl om ni kunde mötas på vägen. Med största sannolikhet älskar han dig och vill inte ha någon annan eftersom han stannar hos dig. Prata om det igen och berätta att detta sårar dig och försök lösa det tillsammans på ett sätt som fungerar för er båda. Lycka till!
Paulina

Nej, alla killar är inte sådana. Iaf inte de bra killarna, de andra kan jag inte svara för.
Carpe Diem
Alla är inte sådana men jag skulle inte vilja säga som #2 att de skulle vara sämre killar för det. Alla har vi olika sexuella drifter och och det gör ju inte att han älskar dig mindre för det.
Men visst, mår du dåligt måste ni ju prata om det hela. Ju förr desto bättre så att det inte blir ett jätteproblem.
/Maria

säger som de andra ovanför mig, alla killar är inte sånna.
Jag har haft en som är sån och jag tyckte inte det var Ok, sa det till honom och han konstaterade att det var hans sätt att leva, hjärtkall som jag då var sa jag bara tillbaka att fine, men det är inte mitt.
Vi gick skillda vägar, även om det gjorde ont är jag gad för det idag. Kan man inte hitta någon form av mellanväg att gå i ett förhållande anser jag att det är lika bra att göra slut. Man måste tänka på den andra partnern oxå och inte bara på sig själv.
Jag är en av de som anser att kolla på porr är var och ens rättighet, det hör till det egna privata sexlivet och där har partnern inget att säga till om såvida det inte går överstyr.
Att han tittar på andra tjejer är också en sak som inte går att göra så mycket åt. Jag tycker att man kan jämföra det med att titta på något annat man tycker är fint som en tavla tex. Nu skiver du iofs att han är "tänd" på alla tjejerna och jag vet inte riktigt vad du menar med det, men om det bara är att han tittar så ser jag inget fel i det. Vem som hellst uppskattar väl att titta på vackra saker?
Jag tycker inte heller att du kan göra så mycket åt att han har tjejkompisar sålänge du inte tycker att han gör något med dem som strider mot de regler ni har satt upp i ert förhållande.
Det jag tycker att du SKA göra är att ta tag i din dåliga självkänsla för det är den som skapar din svartsjuka. Du känner inte ditt eget värde och är därför rädd att han inte heller gör det och vill ha någon annan istället. Om du är under 25 år (tror jag att det är) kan du ta kontakt med ungdomsmottagningen annars kan du vända dig till öppenpsykiatrin för att få en samtalskontakt som kan hjälpa dig att stärka din självkänsla och få bukt med svartsjukan.
Även om det skulle ta slut med din kille bär du detta problemet med dig i nästa förhållande också.
Tänk på att han är kvar hos dig, han har valt DIG och därför måste han också tycka om dig. Att han tittar på porr och andra tjejer minskar INTE hans känslor för dig!
att ständigt kolla på porr och vara tänd på alla tjejer är inte normalt, kan ju vara så att han är sexmissbrukare?

Först måste du fråga dig själv om du överhuvudtaget accepterar att han kollar på porr och åt andra tjejer? Det handlar lite grann om att förstå att han inte bara tycker du är vacker, det är ju ganska sunt.
OM du är ok med att han tittar på porr, kan du inte säga det till honom att:
Jag är ok med att du tittar på porr, det är din ensak. Lite som med onani och sånt, det gör ju många som även är i ett förhållande. Men kan du inte göra det i din ensamhet, när jag inte märker? Vissa saker mår man bättre av att inte veta eller iallafall behöva handskas med och möta ideligen.
Jag vet att mitt ex kollade på porr med jämna mellanrum och jag vet att han hade sina drömtjejer som han tyckte va snygga, tex Jessica Alba. Men han höll det för sig själv, jag hittade aldrig några bilder eller videor, hörde aldrig något obekvämt samtal om någon tjej som var sååå sexig, utan han skötte det liksom snyggt, och då var det ok med mig. Han gjorde klar skillnad på sex och umgängesrelationen med sin flickvän och sexrelation med sig själv så att säga. Då kände jag mig respekterad och kunde acceptera.
av andra saker han har berättat så tror jag nog att det kan vara så att han faktiskt är sexmissbrukare, vad ska man göra då?

Att kolla på porr och att spana in tjejer på stan anser jag var två helt skilda ting! Och om min pojkvän skulle gå och spana in (i syfte att ragga och få uppskattning) andra tjejer på stan så skulle jag se på honom som att han var en "dålig pojkvän" eftersom han inte respekterade vår relation.
Carpe Diem
#8 kommer han inte underfund och inser det själv måste han prata med någon terapeut eller psykolog. han borde fundera över hur han vill ha det och vad det är han saknar i sitt liv osv varför han "beter" sig så som han gör. (det kan vara något som hänt i barndomen etc. att han inte kände sig älskad eller fick närhet är några exempel)

sexmissbruk är som alla andra missbruk…missbrukaren ser sällan sitt eget problem… och det är som regel ingenting som man bara gör sig av med som en dålig vana….man behöver terapi..

Jag tänker lite på hos vem ligger problemet,
tänkte på meningen "Men eftersom att jag redan är ganska svartsjuk av mig så kan det bli problem"
Är det han som ska jobba på sig eller är det du?
Sen tänker jag på en klyscha som säger att det går inte att ändra på en annan människa, bara på sig själv.

Fast, om man medvetet gör någonting som sårar en annan människa så kan den andre parten också ändra på sig eller hur?
Det är faktiskt två personer i ett förhållande och situationen ser likadan ut åt andra hållet också, eller är det endast personen som misstycker som ska ändra sig eftersom denne är utalt svartsjuk? Jag köper inte den teorin alls i det här fallet.
Carpe Diem
Jag är tyver väldigt fixaerad önskar verkligen jag inte var de usch ajg känner mig helt hemsk
Jag tror inte jag utmärker mig särskilt mycket när det gäller att spana och sådant. Kan väl hända någon gång att man ser något man skulle vilja komma lite närmare, men dess bättre har man ju gränser som man inte överträder, i mitt fall för att jag ju är gift. Det lustiga i vårt förhållande är väl att vi brukar ”spana” efter tjejer tillsammans… Alltså inte mycket mer än att titta och delge varandra vad vi tycker, typ. Det kan vara när vi tittar på TV eller när vi kanske åker buss eller liknande. Eller sitter någonstans i solen eller så.