Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 4414 ggr
Magnuzk
0

I krig och kärlek?

Finns det inget ordspråk som lyder så, och vad betyder det egentligen, att allt är tillåtet i krig och kärlek? Det finns regler för hur man får kriga och det finns domstolar som dömer efter ett krig, men finns det något liknande för kärlek?

Var finns regelboken för kärlek och förhållanden och relationer, jag vill ha den, vem har skrivit den, eller är allt oskrivet och man måste lära sig efter hand som livet går vidare, och sen också försöka lära sig det oskrivna som andra har i sin regelbok och försöka tyda det på olika sätt? Finns det något kapitel i den boken som tar upp integritet, hänsyn, respekt, gränser, "tiden kommer att utvisa," vad är rätt, vad är fel, rätt och fel tid för det ena och det andra, hur lång tid ska det gå, kommunikation…

När är det rätt och fel att säga "jag älskar dig" och får man säga det närsomhelst till vemsomhelst, när är det passande och opassande att säga det?

Vad är kärlek? Måsen Jonathan Livingston Seagull säger: "Man måste öva sig och finna den verkliga måsen, det goda som finns i varenda en av dem, och hjälpa dem att själva finna det. Det är vad jag menar med kärlek."

Finns inte boken så passa på att skriva den här. Skulle vara intressant att läsa om olika tankar och funderingar om oskrivna regler och lagar inom kärlek, relationer och förhållanden - nya, gamla, döda, pågående, önskade…

Magnus…

ChristineL
0

Finns ingen regelbok för kärlek. Bara oskrivna regler och jag tror reglerna ändras från person till person allterftersom man byter partner, reglerna är olika i olika relationer. Så varför uttrycket "I krig och kärlek är allt tillåtet" finns är en bra fråga.

Vore jag i ett polyamoröst förhållande skulle jag inte ha samma regler som jag har när jag nu lever i ett monogamt förhållande. Jag vet att jag inte skulle kunna leva som poly pga min svartsjuka som jag försöker bekämpa :P Jag har därför mina oskrivna regler om hur jag vill att min pojkvän ska bete sig när han träffar andra människor, tjejer i synnerhet. Det är inget vi har pratat så ingående om, bara klargjort att vi vill vara tillsammans han och jag och ingen annan.

Min nuvarande relation är den bästa jag haft, kanske för att jag själv har mognat och bekämpat en del av mina demoner så att säga, kanske för att vi är som plus och minus, vem vet? :)

LinLin
0

Kärlek är lätt. Relationer svårt….

Xannadu
0

Lyder de inte ordspråket
I krig och kärlek är allt tillåtet

Maria
0

Har skrivit och kommer att skriva mina funderingar på Filosofi i fokus…Flört

/Maria