Relationer iFokus

Relationer

Etikettpsykologi
Läst 3602 ggr
pson
2008-01-18 01:35
0

Konflikter

1. När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp?
  2. Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner?
  3. Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt?
  4. Är du en bra/dålig förlorare?
  5. Är du långsint?
KickanLilja
2008-01-18 01:43
0
  1. Bråk
  2. Absolut, till min sambo vågar jag säga vad jag tycker och tänker och jag vet att han älskar mig i alla fall, fastän vi inte alltid är överens om att jag alltid har rätt :P
  3. Det beror på med vem. Älsklingen försöker jag mötas på halva vägen med.
  4. Jag är en ganska dålig förlorare, men det går över rätt snabbt
  5. Ne, jag är inte så långsint.
ryttarn
2008-01-18 01:54
0
  1. Meningssjiljaktigheter av det lite tuffare taget
  2. Är nog lika öppen och rak både hemma o på jobbet, på ont och gott.
  3. Att hela tiden försöka hålla mig till fakta, lyckas inte alltid…
  4. Urusel förlorare….
  5. Vad hette det? har aldeles för dåligt minne för att vara långsint.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Sajberlena]
2008-01-18 01:57
0

1. Obehag och tråkigheter

2. Har aldrig haft yrkesrelaterade konflikter i den bemärkelsen. Är ganska diplomatisk i min yrkesroll vilket oftast leder till att uppblossande konflikter kommer av sig innan de börjat.

3. Jag sänker rösten, blir kall och saklig i min argumentation och visar att motpartens smutskastning inte bekommer mig. De flesta ger sig efter ett tag…

4. Förlorar aldrig! Glad Nädå, skämtade bara… Men jag är absolut ingen dålig förlorare och ingen tävlingsmänniska. Däremot är jag tyngd av en väldig stolthet, vilket inte alltid är så bra.

5. Nej, tvärtom.

pson
2008-01-18 02:15
0
  • När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp? Jobbigt
  • Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner? Har aldrig varit i konflikt på jobbet, så jag vet faktiskt inte.
  • Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt? Nej, inte vad jag är medveten om iallafall
  • Är du en bra/dålig förlorare? Jag är en bra förlorare
  • Är du långsint? Ibland
Karmatarerskanise
2008-01-18 02:39
0
  1. När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp? - Bråk
  2. Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner? - Ja, det är jag. Släpper loss mer hemma ;)
  3. Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt?  - Jag ger mig aldrig, men det är kanske inte ett trick.
  4. Är du en bra/dålig förlorare?  - Olika. Beror på mot vem jag förlorar.
  5. Är du långsint? - Beror på vad det gäller. Är det allvarliga saker så glömmer och förlåter jag i princip  ALDRIG.
Martin
2008-01-18 12:07
0
  • När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp?

Meningsskiljaktighet, och tyvärr tänker jag oftast på krig - även om konflikter är så mycket mer. Konflikter är ju något vi mer eller mindre hanterar dagaligen.

• Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner?

Ja, det är jag. Svårt att säga vad det är som gör att jag är annorlunda, men det är väl främst typen av konflikter i sig som är annorlunda - och därmed agerar man också annorlunda.

• Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt?

Att lyssna på den andra, att bekräfta den andra (att man hör och ser vad personen vill). Det bästa är ju om man kan komma fram till en win-win-situation, och det kan man oftast om man försöker.

• Är du en bra/dålig förlorare?

Svårt att säga, beror dels på hur mycket konfliktens ämne betyder för mig. Men visst, om jag inte lyckas bidra till att lösa en konflikt på ett smidigt sett så ser jag mig som förlorare kanske, och det svider alltid.

• Är du långsint?

Det får väl egentligen andra uttala sig om, jag vet om att jag kan vara det. Försöker dock att inte vara det och lyckas oftast med det. Jag tar gärna konflikter för det innebär att man därefter kan gå vidare, och förhoppningsvis är ju alla hjälpta av det. Finns inget värre än att gå omkring i en konflikt där man kanske inte ens vet varför någon blänger surt på en.

mvh Martin

fotokrafs
2008-01-18 13:04
0
  1. När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp?
    _Envishet
    _

2. Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner?
    _Har inte varit med om en yrkesrelaterad konflikt, men skillnaden finns nog eftersom jag i relationskonflikter kan vara väldigt sarkastisk och tvär… har jag sagt något dumt eller knasigt så ber jag alltid om ursäkt.
    (Tycker att det är kul att "gräla" ibland Oskyldig)
    _

_Lämna konflikten en stund och låta personen jag har konflikt med tänka över saken.. sedan tar man upp meningsskiljaktigheterna igen.
    _

Förlora? Nja, jag har alltid rätt så.. gör folk på annat sätt än jag sagt så är de idiotförklarade av mig.

5. Är du långsint?
    _Jo, beroende på vad det gällde

_

Hoppfull
2008-01-18 15:37
0

1. Arbets- eller skolrelaterat

2. Jo, man är ju inte direkt älskad in i märgen av sina arbetskamrater…

3.Nope, är ganska dålig på konflikter. Fast mellan andra är jag en oerhört skicklig konfliktlösare…

4. Usel!!!!!!!! Men det har väl inte egentligen med konflikter att göra? Man förlorar eller vinner väl inte en konflikt eller?

5. Har varit men är inte längre.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

SeaHawk
2008-01-18 20:04
0
  1. När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp? Det är krig, något jobbigt. 
  2. Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner? Ja, absolut
  3. Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt? Ehm, jag ger mej ALDRIG
  4. Är du en bra/dålig förlorare? Förlora? Vad är det?
  5. Är du långsint?Ja, det kan jag vara, men det beror på vad det är som har hänt.
[SharpMissy]
2008-01-18 20:13
0

1. När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp? Obehagligt.

2. Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner? Jag är tuffare när det handlar om yrkeskonflikter. I konflikter med min partner är jag oerhört sårbar.

Nej, jag tycker ingen av oss vinner. Men jag brukar försöka använda mig av samma teknik/taktik som honom, jag härmar honom och hans sätt att uttrycka sig. För övrigt har jag en STOLTHET som inte är av denna världen.

Vet inte. Jag orkar inte i en konfliktsituation med min partner inte tänka på om jag vann eller förlorade just det aktuella "slaget". Jag vill bara att vi ska bli sams igen. Men man kan inte tillåta sig att alltid vara den som tar ett steg tillbaka, man måste både våga retirera som stå på sig. Kanske varannan damernas? *fniss*

5. Är du långsint?
Ja, om någon sårat mig är jag oerhört långsint. Däremot vill jag inte att en pågående konflikt ska bli långdragen, jag vill bara bli sams igen. Inget annat. Men, en elefant glömmer ALDRIG.

Grafenberg
2008-04-21 15:14
0
  1. När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp? "Vem ska få sista potatisen."

2. Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner? Nej, inte direkt.

3. Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt? Min stränga blick.

4. Är du en bra/dålig förlorare? Jag är bra förlorare, om jag ens förlorar.

5. Är du långsint? Nej, har man klarat upp en konflikt är det inget mer med det.

Sovgott
2008-04-22 18:07
0
  1. När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp? Att två personer inte kommer överens, eller att min hjärna vill en sak och mitt hjärta något annat.
  2. Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner? Tror inte det.
  3. Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt? Jag försöker förstå den andra personens sätt att se på saken. Jag försöker att ta en timeout så jag hinner tänka igenom saker och ting innan jag reagerar och agerar. För reagerar jag direkt så har jag starka känslor, och då resonerar jag inte så bra. Så om jag får lugna mig lite och fundera så agerar jag nog mer förnuftigt. Innan jag startar en konflikt tänker jag: är det värt det? Kan den här konflikten leda till något positivt? Jag behöver inte vinna en konflikt. Jag är nöjd med att veta att jag hade rätt ändå, även om jag inte lyckades få den andra personen att inse det. Just då.
  4. Är du en bra/dålig förlorare? Jag är en dålig förlorare. Iallafall i monopol och poker.
  5. Är du långsint? Nej. Jag kan bli rasande, men sen är det över och jag blir snäll och go igen. Men om en person har varit riktigt överdj*vlig - då är hon/han svartlistad för evigt och kommer aldrig mer i närheten av mig!
MimmieM
2008-04-22 18:12
0
  1. Konfrontation, meningsskiljaktlighet
  2. Ja, jag tassar inte runt i yllestrumpor på jobbet, men försöker låta bli att såra personer jag älskar när jag framför mina åsikter.
  3. Bra argument och flexibilitet
  4. Jag har lärt mig att det är okey att förlora ibland.
  5. Det beror på vad saken gäller. Vanligtvis blir jag rosenrasande och gormar som ett vildjur i 5 minuter sedan är allt lugnt. Men vissa saker kan jag vara sjukt långsint på, ex. skitsnack bakom ryggen och lögner.

Carpe Diem

Titti
2008-04-23 16:35
0
  • När du läser ordet "konflikt", vad är första ordet/känslan som dyker upp?
    - obehag

• Är du annorlunda i yrkesrelaterade konflikter än vad du är i relationskonflikter med din partner?
    - Ja

• Har du något speciellt trick för att vinna en konflikt?
    - Nej, kryper oftast undan eftersom det är jag som oftast har fel. Men har jag rätt så ger jag mig inte. Är ju ganska envis.

• _Är du en bra/dålig förlorare?
    _- Är en ganska dålig förlorare, kan sura i flera timmar. 

• Är du långsint?
    - Beror på vad det gäller. Glömmer sällan oförätter. Finns sådant som hände för 20-25 år sedan som jag inte förlåtit ännu.

siddelina
2009-05-28 20:33
0

1. Att någon har en annan åsikt än vad jag har.

2. Förr skulle jag lagt ner det direkt och gett med mig, nu har jag läst om konflikter och hur man hanterar dem (pluggar till personalvetare) och kan säga att jag nog skulle stanna upp och lyssna på den som har en avvikande åsikt och försöka att diskutera/resonera fram en lämplig lösning.

3. Trick, nej. Jag har fått lära mig att i en konflikt har alla rätt i vad de känner. Så då får jag ta ett steg tillbaka och lyssna på vad personen vill säga mig innan jag reagerar.

4. Förr kunde jag nog gå och sura i timmar, men jag har lärt mig att man måste kanske kompromissa för att det ska bli bra.

5. Nej, jag är inte långsint. Det är jobbigt att gå och älta saker som hände för länge sen. Det tar på energin att ens fundera på det, så därför accepterar jag att gjort är gjort. Har jag gjort fel, så ber jag om ursäkt och går vidare.

NataliTM
2009-05-28 23:54
0
  1. Gräl, bråk - obehag

2. Jag är betydligt "mesigare" i konflikter med någon som står mig nära. Har lättare för att ge med mig eller inte våga säga vad jag tycker i det läget.

3. Jag lyssnar till motparten, säger vad jag tycker och försöker kompromissa. Alternativt tala om för motparten att jag förstår, men håller inte med och be denne acceptera att det är så det ligger till.

4. Det beror helt på var konflikten gäller och i vilket läge den brutit ut. Har jag fel så accepterar jag det - men anser jag att "lösningen" på konflikten inte är bra så blir jag mycket missnöjd och är noga med att informera omgivningen om detta ;)

5. Nej, jag är verkligen inte långsint. Däremot kan jag gå och fundera på en konflikt väldigt länge och spekulera kring varför det blev som det blev. Det gäller dock enbart om det gäller en, på ett eller annat sätt, olöst konflikt.

/Natali

Sajtvärd Arabiska Fullblod