Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 4071 ggr
Telefonkontakt
0

Min kompis är kär i mig

Jag har killkompis som jag trivs jättebra med. Vi är typ "vänner med förmåner" och har lite vuxenlekar då och då (jag har öppet förhållande) om nu det har någon betydelse.

Det är så att igår luskade jag ur honom att han är lite kär i mig! Inte såpass att han tycker att det är jobbigt att träffa mig och så.

Jag är ju inte ett dugg intresserad av honom på det sätter och lever lyckligt med min man. Tänkte höra om ni har några tips om hur jag kan "bete" mig och så för att han inte ska bli mer kär i mig?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Gluskap
1

Kanske ta en paus i era vuxenlekar?

Telefonkontakt
1

det har vi redan. glömd eskriva det

adiafora
1

Men låt honom vara kär! Varför ska man alltid strypa det mest underbara som finns. Låt kärleken flöda!

Låter kanske flummigt, men jag menar allvar. Låt honom känna vad han vill!

Jenahbella
1

hehe jag e inte förvånad :P
men ja tror inte man kan göra så mkt faktiskt, blir man kär så blir man!

Telefonkontakt
1

#3 jo, han får vara lite kär i mig om han nu "Vill" men han komme rju inte att få ut något av det då jag är lyckligt gift.. lite synd om honom tycker jag.

hus-musen
1

sånt händer,men de kan man inte göra nått åt=) om du har gjort klart för honom att de är din man du älskar och vill ha så är de väl inte så mycket mer du kan göra!

Qui dormit, non peccat

nagini
1

jag har en pojkvän, men har ändå lite känslor för min bästis.

Min bästis har en flickvän, hon är min kompis som jag har känt i 10 år..

så det är en lite jobbig situation, men jag skulle aldrig kunna dumpa min pojkvän för min bästis, så starka känslor har jag inte

jag å min bästis är oxå "vänner med förmåner"

vi har inte precis sex å så.. men vi brukar pussas osv

jag tkr inte alls det är jobbigt att träffa honom även om jag har känslor, å han inte känner nånting alls för mig, det gör absolut inget :)

så låt det vara med dig å din kompis! berätta för honom hur du känner? om du inte redan har gjort det, så han vet hur det ligger till

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Telefonkontakt
1

#7 han vet precis hur det ligger till

adiafora
1

#5 Man kan väl "få ut någonting" av att vara kär även om den personen är gift? Det är ju skitfint att vara kär! Han kanske gillar förälskelsen det och det kanske inte alls är synd om honom.

Ser det bara ur en lite annan vinkel här. Menar inte att vara tjurskallig. =)

Bunn
1

Varför leka "vuxenlekar" med någon annan om man redan är lycklig med sin partner?

adiafora
1

#10 För att man har ett öppet förhållande vilket i stora drag innebär att man tillåter sig ha sex med andra än sin partner.

Telefonkontakt
1

#10 för att vi ser skillnad på sex och kärlek. Sex är bara sex och inte något man enbart behöver göra med den man älskar.

Vi levde med att bara ha sex med varandra i över 3 år, och det trivs inte jag med. Jag älskar min man, men han är inte den enda jag vill ha sex med.

Katti
1

Men han, kompisen, såg tydligen ingen skillnad på sex och kärlek… Kalla mig gärna trångsynt, men jag tycker att en sån livsstil är att leka med andras känslor. Och ja, det är det även om han vet innan vad som gäller!

Kanske är det fint att vara kär, men en olycklig kärlek, och med olycklig menar jag här en som inte kan leda till ett förhållande, blockerar för att hitta någon som man kan älska och älskas av fullt ut.

Telefonkontakt
1

#13 kan säga att han också ser skillnad på sex och kärlek faktiskt. Han bleb kär i mig för den jag är och inte för att vi har haft sex några ggr. Han blev tydligen kär i mig första gången vi träffades irl för ett år sedan, men vi bröt kontakten och återupptog den ca 1 år senare.

men han är inte så kär i mig, bara lite. Idag berättade han att han är kär i en annan tjej.

Min vän har varit ganska mycket i skiten och varit på gränsen till alkoholist och gått hem med nya tjejer varje kväll ungefär. Så han ser definitivt skillnad på sex och kärlek.

hus-musen
1

Det är en enorm skillnad på sex och kärlek, men personligen anser jag att sexet blir bättre om man har känslor för varandra istället för bara lust. Men jag dömer ingen och fungerar det i ett förhållande så ser jag inga som helst problem,så länge man är tydlig med eventuella partners om vad som gäller.

Qui dormit, non peccat

Telefonkontakt
1

#15 det är sant att sexet oftast blir bättre om man har starka känslor för varandra. Det säger min vän också.

adiafora
1

#13 Nej olycklig kärlek är förstås inte kul. Man kan inte ta ansvar för andras känslor. Däremot kan man respektera, dela och känna med andras känslor. Viss skillnad.

Är det rätt att förutsätta att personen i fråga (kompisen) vill ha ett förhållande med Telefonkontakt? Han kanske bara är rakt upp-o-ner skönt kär. Dessutom är ju vänskap redan ett slags förhållande där man redan många ggr älskar varandra. Jag vet att jag heller inte kan förutsätta att han INTE vill ha ett kärleksförhållande. Men jag vill ändå bara belysa saken och känslorna ur ett annat perspektiv som faktiskt existerar för en del. 

Själv är jag kär i en person (annan än min partner) som står mig väldigt nära, utan att vilja ha ett traditionellt kärleksförhållande med honom.

Telefonkontakt
1

#17 nej, han vill nog inte ha ett förhållande med mig. Han är (hans egna ord) inställd på att jag är gift, har barn och att det aldrig skulle kunna bli något mer än vänskap(med förmåner).
Han har under några veckor också pratat om minst 2 tjejer jag komme rihåg som han varit intresserad av. Så han är "igång" för fullt med att spana in andra, så han verkar inte vara helt låst i sin förälskelse med mig.

Vad hans jälv säger så är jag den där "perfekta" kvinnan, som man aldrig kommer att kunna få. Jag är tydligen lite "för bra" tycker han. Han tycker att jag är mer som en man än som en kvinna i min personlighet (han är inte den första som säger det) och så vill han ha "sin" kvinna (han är bisexuell, om det nu har någon betydelse). Lite OT kanske.

Bunn
1

#11 Jo jag vet vad "öppet förhållande" innebär. Det jag inte förstår är varför man väljer att leva så. Visst, alla har rätt att leva sina liv och jag är inte ute efter att ifrågasätta någons livsstil ellerså, men jag kan ändå inte låta bli att undra hur man, i en sådan situation, tänker.

Själv så tänker jag att "jag älskar min partner och vill inte leva med någon annan än denna". Är man dessutom gift och kanske till och med har barn tillsammans så tycker i alla fall jag att man har större anledning att hålla sig till den personen man älskar, i och med att man faktiskt har lovat att leva med varandra.

Jag klandrar ingen och menar verkligen inget illa, men som jag nämnde tidigare så kan jag inte låta bli att undra

Telefonkontakt
1

#19 ja, man lever med varandra, man lever ju inte med någon annan bara för att man har sex med andra.
Sex är bara sex, sex är inte bara kärlek i mina ögon. Sex kan man ha med många men det är oftast bäst med den man älskar.

adiafora
1

#19 Så funkar du och de flesta som håller sig inom normen. Telefonkontakt funkar som hon beskrivit ovan och själv funkar jag på ytterligare ett annat vis. Kärlek har jag hur mycket som helst och jag kan älska fler än en åt gången. Sex kan jag också ha med fler än en, men inte bara för sexets skull så som Telefonkontakt, utan i kombination med kärlek.

Telefonkontakt
1

#21 alla är olika :)

Lenore
1

Jag och min sambo har också haft ett öppet förhållande (det är nu polyamoröst) och jag blir lätt kär. Det har med andra ord hänt att jag har blivit kär i en kk och då har jag tagit distans ett tag och låtit bli att träffa honom/henne tills känslorna svalnat.
Nu är det tvärt om i ditt fall och det är säkert olika hur man kan få en förälskelse att försvinna men så har iaf jag gjort.

Nu säger din vän att han inte tycker att det är jobbigt att träffas och då ser jag ingen mening i att låta bli. Så länge han inte besväras av att vara förälskad i dig eller att du tycker att det är jobbigt, ser jag inget problem men ifall han börjar få starkare känslor är mitt råd att vara ifrån varandra ett tag.

#19 Som Telefonkontakt säger slutar man inte att leva med någon bara för att man har sex med andra. Och bara för att man har gift sig betyder det inte att man lovat att leva endast med varandra. Jag och min sambo ska gifta oss pga de juridiska fördelarna då vi har barn tillsammans men vi lever ändå polyamoröst, dvs att vi är öppna för mer än ett kärleksförhållande. Inget säger att man inte kan leva med fler än en eller att kärleken till sin partner blir mindre för att man även känner kärlek till en annan.

Bunn
1

Personligen så tycker jag att sex är något fint som ska hand has med respekt och delas med den man älskar, men tyvärr, så tycks denna respekt försvinna mer och mer. Framför allt bland den yngre generationen.

emsems
1

Han verkar slänga ordet "kär" omkring sig, om han den 29e säger att han är kär i dig och den 30 säger någon annan.. Men "kär" är väl ett svårtydligt begrepp för vissa antar jag.

Förstår inte heller detta med polygami, men det är ju ert val givetvis.
En tanke bara, om han har sex med flera, och du med flera, och du även med din man, visst har ni allihopa skydd så det inte blir en stor skörd av std's? Och visst har du ändå koll på vem du blir gravid med (utifrån din inlägg på gravid.ifokus)? En tanke bara.

Telefonkontakt
1

#25 självklart så används skydd flitigt. Både från mitt håll, min mans håll och min väns håll. Ang min graviditet som jag inte ens förstår varför du drog upp, var resultatet av en trasig kondom. Sånt händer ju också ibland tyvärr.

Jag uttryckte mig nog lite fel ang ordet "kär". Han är lite "förälskad" i mig, och lite kär i en annan tjej.

Jag tycker bara att det är lättare att skriva ordet Kär än förälskad.

LeS-
1

En liten fråga bara: Hur hanterar ni svartsjuka? Känner du aldrig dig svartsjuk när du vet att din man har sex med andra tjejer? Eller kanske bara en speciell tjej som han återgår till ofta? Hur vet du när det går över gränsen och att antingen du eller han börjar få mer seriösa känslor för den personen ni ligger med?

Jag känner mig stark bunden till den personen jag har sex med och kan därför inte psykiskt klara av att ha sex med andra när jag redan har en person som jag lever med och älskar, det strider mot min natur, men alla är vi som sagt olika..och tur är väl det Glad

Telefonkontakt
1

#27 min man har vad jag vet inte "hunnit" med att ha sex med någon annan än då han jobbar 6 dagar i veckan. Så han har inte haft tid. så jag vet inte hur jag reagerar än.

Men jagär en sådan person att så länge man har kommit överens om något, så är det inga problem. men om man bryter mot de uppsatta "regler" man har så blir jag förbannad.

För ett år sedan så kom jag på min man att han hade "raggat" småtjejer (14-17 år. han var knapt 20) och jag blev inte svartsjuk, jag blev bara arg eftersom att det inte var okej, och så tyckte jag synd om flickorna han hade lurat.

Så jag tror inte att jag kommer att bli svartsjuk när han har sex med någon annan.

marinelady
1

Vad är problemet egentligen låt han vara kär, men håll de gränser du nu vill ha, men kom ihåg att respektera och belysa att ni är vänner och inte något annat. Skulle du efter en tid börja tveka om du enbart vill ha en kompis relation så får du ta det då, även om du är lycklig i din relation idag så vet du inte hur morgon dagen ser ut. Den respekten att hålla vissa gräner i relationen ska komma från båda hållen och inte enbart från honom. Alltså måste du tänka igenom ditt beteende om du signalerar "fel"  till honom och förstärker kärleken han känner eller om du verkligen håller er relation inom era ramar för vännskap.  Det kan förstöra er kompis relation, men det är inte att göra så mycket åt…

En farlig fälla som jag själv ramlat i är att man söker bekräftelse via deras kärlek till dig som person, vilket i sin tur leder till att du signalerar ev. felaktigt för att få personen att fortsätta med detta istället för att gå vidare till någon annan… Det handlar då om andra behov som den personen kan uppfylla men det är inte kärlek utan ett behov av bekräftelse..

Telefonkontakt
1

#29 det är sant. Han är väldigt intresserad av en annan tjej som han ska träffa i helgen (dejtar på nätet). så vi får se hur det går. Han verkar lite betuttad i henne. rodnar när han får sms och så av henne.

Jag vet att jag inte kommer att lämna min man och framförallt inte för honom. Så det är lugnt.