Säga till min väninna eller inte?
I fredags var jag ute med en väninna på en stor "fest" som brukar inträffa i staden där jag bor varje år. Hon var barnledig för en gångs skull, så vi gick runt och tittade på allt jippo. I alla fall,så gick vi bort till tivolit och där mötte vi hennes äldsta dotter som var med sin pappa och hans familj på tivolit. Tjejen som fyller 16 år i år har haft det besvärligt och strulat en hel del sen hon blev tonåring. Nu möttes jag av en lång, gänglig tjej som gav mig en varm kram och det gjorde mig glad. Hon såg verkligen lycklig ut.
I alla fall så ville tjejen att hon och mamma (min väninna) skulle åka en karusell. Men min väninna backade ur och sa att hon inte vågade. Tjejen försökte att övertala henne och när min väninna säger nej en gång till vänder tösen kappan och blir sur, tvär och irriterad på sin mamma. Jag tolkade det som att hon kände sig undanknuffad av sin mamma. Hon talade om för sin mamma att "pappa och jag åkte och det var inte farligt". Någonstans tyckte jag mig kunna höra en vädjan om att bli sedd.
Vad jag har förstått så har deras relation inte varit den bästa de sista åren heller pga att tjejen hamnade i dåligt sällskap och min väninna blev arg på henne. I alla fall så sa jag att jag tyckte att flickan blivit lugnare och att hon verkade trivas med sin pappa och hans familj till min väninna.
Så mötte jag min väninna igår när hon skulle ut och handla. Hon berättar för mig att "det är klart att flickan ska flytta till sin pappa nu" och i samma andetag sa hon att hon inte tyckte om det.
Jag kan förstå att hon kanske är rädd för att hon inte ser flickan så ofta efter att hon flyttar, men jag kan också förstå att flickan behöver den bekräftelse som hennes pappa ger henne.
Jag funderar på hur jag ska kunna säga till min väninna att jag tror det är bra för tjejen att hon får bo hos sin pappa och hans familj. Jag förstår ju att min väninna samtidigt inte vill känna sig misslyckad som mamma för att jag kommer med pekpinnar.
Har någon förslag på hur jag kan lägga fram det?

Det är ju redan bestämt. Det är ju inte så att din väninna ska övertalas till att tillåta flytten. Varför hålla på och tjata om det?
Personligen tycker jag inte du behöver säga så mycket alls just. Du kanske mer ska bara vara en god lyssnare och ett stöd för din väninna, om det visar sig bli jobbigt för henne och hon behöver prata. Ber hon om råd, synpunkter och hjälp för att själv kunna se saken ur en annan vinkel är du ju en jättetillgångsom kan se att dottern kommer att må bra av att bo hos sin pappa och som kan ge henne små frön till insikt.
Och jo, visst kan du ju lägga in en försiktg tröstande mening någonstans om att du förstår att det är tungt för henne som mamma, men att det med all säkerhet är vad dottern behöver just nu i livet. Jag menar mer att du nog ska undvika att ha en "föreläsning" för henne. Det är ju redan bestämt som sagt.

Håller med #1
Precis så tänkte jag med. Vissa tyckanden är bättre att hålla för sig själv därför det inte gagnar någon.
Kram Crowone

Jag håller med ovanstående talare.
Och skulle din väninna ta upp det - så var stöttande och tröstande, men var fortfarande ärlig. Flickan är 16 år, hon är stor nog att välja själv var hon vill bo. Ibland kan det ävern tillochmed vara bra för både med en paus från varandra. Självklart ska man bibehålla kontakten, men man behöver inte träffas varje dag.
/Natali
Sajtvärd Arabiska Fullblod

Jadu, frågar hon så säg vad du tycker, annars så kanske de är bättre att inte säga något alls. Beror lite på hur nära ni står varandra, hade min bästa vän gjort något jag inte gillar eller förstår så hade jag ifrågasatt, precis som hon hade gjort mot mig om de vore tvärtom.
Qui dormit, non peccat
Ja precis, ibland är det bättre att känna in läget. Förr stod vi varann nära, men nu har vi fullt upp på varsitt håll, så det blir inte så ofta vi träffas.
Jag kan känna att jag tycker att det är bra för tösen att få stöd av sin pappa och det kommer jag att säga till min väninna om hon tar upp det.