Vi bråkade
Jag kan inte hålla ordning men nu måste jag skärpa mig.. vi har även pratat om att bli särbo.. Han började gråta i går och sa att de kan inte se ut så här längre att om jag inte lär mig att plocka undan efter mig så får jag bo någon annan stans tills jag lärt mig för han sa att han mår så dåligt av att de är stökigt.. och så på peka han att hans kompisar tycker att jag klär mig som en lodis men de kan nog stäma för jag går jämt runt i mjukisbycksor.. han sa till mig att du kan ju va söt om du vill..
Och så har vi ett till problem.. Jag älskar djur alla såters djur och vill han råttor igen men han vägrar att låta mig ha dom efter dom föra jag hade
Ja, du får försöka skärpa dig då ju.
Men hur kan du ta hand om råttor om du inte orkar ta hand om boendet? Försök med att ta tag i det först, så kanske det senare bli aktuellt med råttor igen?
En lägenhet kan jag skita i den är ingen levande varelse.. de är råttor dom klarar sig inte utan mig skulle alldrig vansköta djur..
Jag menar att lägenheten inte är levande

ehmm om han bryr sig mer om vad hans vänner tycker än dig så borde du nog be honom dra åt skogen!!=) tycker jag iaf.. de är inget fel att gå runt i mysbyxor om man är hemma! vore annat om ni skulle ut nånstans o du vägrat byta om!
om han mår så dåligt av att de är stökigt, varför städar han inte då? du skrev ju här förut att han inte städar hemma eller tar reda på sina saker..
jo men när de gäller djuren, så kan jag förstå det.. har sj 4 råttor, min kille vill inte ha in mera djur som det ser ut just nu, så jag får inte skaffa fler råttor, mus, iller och katt för tillfället.. men de är ju bara att acceptera.han bor ju oxå här liksom, o han låter mig ju ha mina pojkar=) du har ju hästar o hamster(?), så du har ju lite djur iaf=)
Qui dormit, non peccat
#2 Men lägenheten BOR ni i.
Har ni delat upp städandet?
Jag förstår att man kan må dåligt över att ha det stökigt, jag kan det iaf. Grejen är den att jag själv är totalt lam på att städa, men jag håller det rent och småplockar efter mig, medan killen har ett annat system. Skita ner totalt och storstäda. Där måste vi kompromissa för att jag ska trivas och inte känna att jag måste bort.
Djur, ja det är som det är ;) Det kan komma med tiden, och sen är det ju så att om han ska "dras" med dem, så får du kanske ge något i gengäld, som att städa mer. Men han ska hjälpa till han med med städningen.
Men att du går i mysbyxor hemma. Det är väl inget att klaga på? Han kunde ju sagt att "du är så fin i dessa byxor, kan du inte ha dem nu?" i stället för att kalla det för lodis. Men bryr han sig om vad hans kompisar tycker så är det lite fel.
Paulina
#4 de var inte redigt så jag menade.. Menaar att han tycker så han med att jag ska försöka klä mig lite bätre.. vet inte hur jag ska förklara
jag går i mjukis byxkor jämt..
Han plockar hjämt efter mig.. och de är de han trötnat på
jag har en hamster men efter att jag gjorde mig av med råttorna så har jag sknat dom som f*n.. Häst har jag ingen..
Andledningen till att jag inte får ha råttor är att sist jag hade dom så hade jag tidnings pappaer i boten o de luktade ju mycke tycker han.. fråga mig inte varför jag hade tidnings pappaer
#5 vi har komit överäns om att jag ska sköta de mästa städandet efter som att han jobbar o sköter den störe inkomsten än så länge..
#6 att städa mer var villkåret på att få ha hamstren
Jag går i mjukisbyxkor vart jag än är..
#6 han blir lessen för att han vet att jag kan göar mig i ordning o va fin han vill heltänket att jag inte ska bo i mina mjukisbyxor
Jag tror jag måste skafa mig bätre självdisiplin o inte gårunt och tänka att jag är värdelös för att jag inte har någon självdisiplin

På din sida så står de att du har 7 kaniner, vart är de då om du bara har en hamster?
Carpe Diem
Självdiciplin är inte det enklaste alla gånger. Men det går att öva upp. Skriv en lista på vad som ska göras varje dag och vad som skall göras varje vekca eller så. Det kan vara ett stöd att se vad som är att göra, och vad man har gjort. Ett tips, kanske inte alls funkar för dig men iaf.
Sen det där med att bo i mjukisar. Även om du nu gör det, det är väl inte hela världen? Jag älskar att se min kille i skjorta och snygga jeans, men för det mesta är det t-shirt eller arbetskläder på karln. Jag lever med det för jag vet att de få gånger han klär upp sig är han verkligen snygg, men jag ser snyggheten hos honom, även till vardags.
Käner du att du vill ändra det, så ta en dag i någon gång då du fixat till dig, OM du känner för det. Du måste inte överge mjukmångisarna helt för det ;)
Paulina
#12 jag har bara inte åkat ändra de.. Jag hade 12 kaniner hos en kompis.. alla 2 rymde och rästen dog i kaninpest
#13 de är värt ett försök.. jag har funderat på om vi skulle bli särbo ett tag så kanske jag lär mig själv om de inte är någon som plockar efter mig eller tjatar så får jag gå i stöket tills jag fattar att de inte går.. kan de funka? jag tycker ju så mycke om han vill bli bätre så de kan bli bar igen..
De är ju skönt att gå med hema men kanske inte hela tiden
en kompis tjej sa till mig att vi kanske skulle bli särbo så vi fick lite mer avstånd ett tag efter som att vi är så unga? kan de stäma
Vadå söt om du vill? Min J är då sannerligen söt fast han "ser ut som en lodis", både han och jag byter till mjukisbyxor direkt vi kommer hem. Inte orkar man springa i jeans hel tiden..
Sen det där med stök så är jag tacksam att vi är lika stökiga av oss båda två så gör det inget att det är lite stökigt här ;)
#16 Vad han menar med söt tror jag han menar fräch jag har väll inte vart den frächaste mäniska på den jord dom senaste månaderna.. Men jag har mjukisbyxor JÄMT på mig..
#17 Då är det ju bara att klä dig med något annat en dag, och städa innan han kommer hem så ska du se hur glad han blir :)
#18 han har sakt att jag vet att du städar och så ser de lika dant ut i gen efter 2 dagar
Jo, det går fort att stöka till det igen. Det är konstant plock som gäller om man vill ha det tip-top. Men det är rätt enkelt. Man plockar bort det man hållt på med när man är klar. Tar och diskar när man ätit, torkar av diskbänken och bord på samma gång. Gör det i farten lixom, då slipper man mycket av det tunga i "stor-städningen".
Mitt tips är att ni sätter er ner och diskuterar om vad som är städat för er, och vad ni vill göra. Tycker inte du om att damsuga men tycker det är roligare att diska? Dela upp det sinsemellan och kom överens om vad som skall göras, när och hur. Då har ni något konstruktivt att gå efter, för det blir lätt mycket "jag käner att du inte städar"
Sen att bo särbo för att få ordning. Ja, vissa kanske lär sig, men jag har inte sett det hittills.
Paulina
Jag kan nog förstå din kille lite, även om jag tycker att han hade kunnat formulera sig bättre när det gäller vissa saker.
Personligen är jag pedantiskt lagd och jag skulle må extremt dåligt om jag bodde med någon som inte höll ordning, oavsett hur mkt jag älskade personen ifråga. Jag har inga problem med att ställa mig och storstäda helt på egen hand, bara den andre underhåller min städning dagligen och inte lämnar disk efter sig, går in med skorna, inte torkar upp smulor efter sig etc. Varje gång det händer, känns det som om den andre saboterar för mig och fullkomligt skiter i att jag har lagt ner tid och energi på att få det fint. Respektlöst, anser jag.
Vad gäller klädseln, skulle jag förmodligen också reagera om min partner alltid gick runt i mjukiskläder hemma, men klädde upp sig när han gick utanför dörren. Det skulle kännas som om han tog mig förgivet och fullkomligt sket i att vårda sig för min skull och att alla andra var viktigare. Visst skall man kunna älska sin partner trots att han går klädd i trasor, men om det skedde på regelbunden basis skulle jag börja tvivla på hans känslor för mig. Man måste trots allt anstränga sig lite för sin kärleks skull. Jag menar därmed inte att man måste förställa sig och bli någon man inte är, bara att man faktiskt visar med handling att man gör ngt för den andres skull.
Jag har själv haft gnagare och vet hur mkt de skräpar ned - inte enbart i buren. Jag var tvungen att dammsuga flera ggr dagligen runt burarna för att skräpet inte skulle sprida sig till resten av lägenheten eftersom de skvätter så. Mao: även om du sköter om råttorna och ser till att de får mat och en ren bur, kommer det att ligga skräp utanför buren som sprider sig. Eftersom du inte städar, skulle han bli tvungen att ta vara på skräpet i lägenheten och det skulle innebära mer arbete för hans del.
Att bo med en annan människa handlar om att kompromissa och ta ansvar. Jag tror att det är vad din sambo är ute efter att du skall börja göra. Om du hade hållt ordning på lägenheten och skött om städningen, skulle han säkerligen inte haft kommentarer på vilka husdjur du skaffar dig. Men så länge du inte tar ansvar för städningen, kan han inte låta dig plocka in vilka djur som helst.
#21 de käns som du har rätt. Men råttor får jag inte ha för att han tycker de luktar.. jag måste skärpa mig.. om jag kan bevisa för han att jag kan hålla de städat oc sen kanske jag får ha 2 råttor o då kan jag bevisa där att jag kan se till att de inte luktar (han är lite känslig för lukter).. Hoppas allt löser sig till de bästa men då måste jag göra en stor förändring
#22 Jag tyckte inte råttor luktade då jag själv hade det, men nu när jag är hos någon som har råttor så tycker jag det.
Så det är nog en vanesak.
Lägger du manken till så kommer du klara det! Gör upp ett schema för dig, vad du ska göra var dag. Det behöver inte vara stora grejer.
#23 och sen fick min hona 12 ungar med eller nåt så jag hade många råttor ^^
Det tycker jag låter som en bra lösning. Lycka till, tjejen! :)
#24 Ja det gör ju knappast lukten bättre 
#26 nä inte deräkt hehe
för det första så måste man inte ha mjukisar utomhus även om det är väldigt behaglit =)
och resten av problemen kan man förhandla om. tex att du städar noggrannt mot att du får ha djur hemma, eller liknande.. ett tips som brukar funka på de flesta, är att lägga fram det på ett sätt som får honom att känna att HAN kom på lösningen. tex säga att du har förstått att han inte alltid uppskattar dina djur på det sätt du gör, men att du gärna vill arbeta fram en lösning tillsammans med honom och fråga om han har några förslag. påpeka då kanske också att du vet att han vill ha ordning, så får vi hoppas att han själv drar den slutsatsen..
jag får ha mina hästkläder hemma mot att jag städar
#28 nä men om jag vill ha de så måste jag ju få de..
Redan försökt med de. Höl de städat ett tag men sen gick de tillbka till slarvigheterna. Försökt med att han får komma med förslag men de är tvär nej.. Dåk har jag två marsvin nu efter mycke tjat. Men jag önskar att jag hade fåt dom utan att va tvungen att tjata.. Pratade om detta med min mamma och hon tycker att han är larvig och att så länge han inte behöver sköta dom så borde han inte bli så barnslig inom just djur ämnet. Han gnälde över att jag bad han ge kaninerna mat en dag. Men då frågade jag han hur ofta ber jag dig att ge dom mat? En gån har jag bet dej. Och en gån kan du facktist stäla upp.. Och de höl han med om att de var ju igentligen inget att gnäla över. Och nu brukar ha ge marsvinen nyt vatten om dom brukit upp sit nä jag är i skolan.

#29 Du vet ju precis vad som krävs av dej, vad är då problemet? tror inte att det funkar att sitta och upprepa sig här iaf. Självdiciplin skaffar man sig genom att göra saker även fast det känns jobbigt, finns nog ingen annan lösning.
Det känns nästan som att din pojkvänn agerar pappa åt dej, och du olydig unge som inte ids städa rummet, ungefär, och i utbyte om du städar så får du en kanin. Tycker att det hela låter konstigt..

Jag vet hur det är när det är svårt att hålla ordning, och ja det kan faktist vara svårt inte bara en ovana eller ren och skär lathet.
Hoppas ni kan mötas på halva vägen på något bra sätt. Angående mjukisbyxor så bor jag i mina med men jag vet också hur mycket min man uppskattar att jag har annat på mig ibland så jag har det då och då. Ibland får man ställa upp för sin partner även om mjukisbyxorna är skönare=) Att han sen lyssnar så mycket på vad hans kompisar säger om det tycker jag bara är knasigt, han ska ha en egen åsikt.
#30 Jo vist han agera pappa åt mig.. men vet inte hur jag ska få han att sluta. Visa perioder har jag mycke bra självdisiplin och se komer de en period då jag inte ha de men han leker pappa jämt. Hur ska man få han att sluta?
Kan gör det antagligen för att han känner att han behöver ta den rollen. Visa att han inte behöver så slutar han antagligen, om inte då, så prata med honom.
Paulina
Jag fick en fy h*lvete ut skälning av han i går kväll/natt för att jag inte städar o plåkar hemma. Efter som han jobbar så tycker han att han inte ska behöva städa så mycke för han dra in våra pengar och jag bara går i skolan. Men ska säja till han att från och med nu så ska BÅDA städa på söndagar.. Att vi ska städa tillsamans då. Jag vill inte käna mig som en jädra städ maskin o springa rumt med damsugan och han gör inget..
Gemensam städdag kan funka. För ingen vill ju vara städtant, varken du eller din kille, fastän det verkar som att det är han som vart det och därmed har rätten att ryta till som det verkar av det jag läst ^^
Paulina

#32 Du kanske måsta mogna lite till innan du klarar av att bo själv (utan föräldrar).

#36 Vad har det med Hera att göra?
Carpe Diem

#37 Haha de skulle vara 32 ;) skulle bara kolla om ni hängde med :P

Haha, mig lurar du inte två ggr :P
Carpe Diem

Vad sägs om att du försöker bättra på din självdiciplin en aning för er bådas skull. Allting blir så mycket trevligare i ett rent hem och när ni gjort det så kan ni sätta er ner och tala om för varandra hur ni vill bli tilltalade.
Sedan, hur pratar han till dig när du säger att han agerar "pappa"?
Carpe Diem
Det blir ju en ond cirkel. Om du inte klarar av att sköta om ert hem, så blir det ju automatiskt att han blir irritead och "agerar pappa".
Finns det ingen anledning till att göra det så gör han nog inte det heller.
#41 hmm de är typ han som bestämer. Har han sakt en sak så är de de som jäller och jag försöker diskutera fram en lösning som tex när jag ville ta ha ett marsvin nej va de och jag försökte koma med förslag så båda blir nöjda men nä. Men till sist fick jag henne efter mycke tjat och om och men.. De käns som att jag blir de jobbiga tonåringen som tjatar när han inte kan sita ner och diskuter fram en bra lösning. Jag vill kunna diskutera med honnom så man sliper tjatat o tjata men sen kan man inte få som man själv vill häller. han pratar som att han är ja vore min pappa. Tjattar på mig om allt allting.
När jag gör saker vill jag järna ha uppskatning som tex jag har storstädat lägenheten. Jag skulle bli skit glad om han då kunde komma och ge mig en puss eller kram och säja nåt i still med vad fint de blir. om han kunde göra de någon gång i bland bara så skulle jag bli mer motiverad. De ska lick som komm ine ifrån han automatiskt jag vill inte behöva säja till han hatt jag vill uppskatning. 1 gång på ca 1 och 4 månader har han sakt nu börjar de ju bli fint.. De var när jag städa köket
De var inte länge sen då jag höl de ganska städat i lägenheten ett tag och gick och plåkade. jag försökte pån mina ha om de när vi bråkade men de mins han inte. Jag blev sjuk efter de och när jag är sjuck blir jag helt utslagen orkar ingenting..¨och då blev de kriget i lägenheten igen för att jag plockade fram.

Fast, hur mycket "komprimiss" blir det egentligen med ett marsvin om han säger Nej, och du vill disskutera (för att få din välja igenom?)
Att man sätter ner foten och talar om vad man vill behöver ju inte vara negativt (fastän man uppfattar det så när den andre parten sätter sig emot). Och bevisligen så är blir det inte alltid som han vill eftersom du äger ett marsvin idag.
Kan du inte be honom plocka undan efter sig då? Jag och sambon brukar deligera ut olika uppgifter till varandra, ex. "tar du disken så gör jag iordning badrummet". Är det någonting som du tror skulle fungera?
Carpe Diem

Ok att gå i mjukisbyxor överallt är rätt skabbigt faktiskt. Inget fel om man är hemma eller ska en snabbis till nån affär för att handla mjölk eller så. Det kan jag göra, men absolut inte jämt.
Åh, det är tvärtom med städningen här. Här är det jag som ser all smuts medans min sambo bara ser förbi det. Hatar kladd, stök o smutsiga golv. -_-'
#44 En liggt han så plockar han undan jämt efter sig oftast gör han de men men han slrvar oxå i bland men enlift han så gör han alldrig de och dom gånger jag på pekat att han inte gjort de så kommer han med någon undan flyckt som jag gör ibland. De skulle kuna gå… Vi får prova :)
#45 ja går just nu i mjukis mycke för att jag stycker jag är tjock och försöker dölja de med flufiga kläder..

Fast, man ser ännu mer "fluffig" ut i stora kläder :) Jag är ingen sticka, men så länge hullet är fast så kan man man markera midjan :) Det finns kläder för alla, och så vitt jag vet så är det värsta med dåligt självförtroende att man i sin enfald tror sig befinna sig i universums medelpunkt. Men om sanningen ska fram, inte en männsiak bryr sig om du har några extra kilon ;)
Carpe Diem
#48 jag käner mig inte lika tjock när jag bär dom.. Min ekonomi håller inte för att köpa kläder just nu.. Jag har kåt upp 15 kg och jag mår dåligt av de.. Nu har jag börjat kämpa för att gå ner. Jag var fulkomligt nöjd med mig inan jag gick upp..

Känner igen det där. Du kommer klara det galant, pengarna kommer när man slutat upp med skolan ;)
Carpe Diem
har börjat få tillbaka mitt självförtroende när jag är i stallet måste bra få de bätre när jag är utanför stallet

Jag måste säga att ingenting får än att känna sig så bra som kläder man mår bra i. Sedan en riktigt bra hårdag kan få alla mjukisbyxor att bli snygga :) Om du trivs i mjukisar så kan ju alltid fixa dig annars.
Carpe Diem
Jag köpte en bok som heter 100 vägar till skönhet.. som jag hittat många bra tips i :)

Oh, dela med dig 
Carpe Diem
;) hihi
tex ett runt ansikte blir smalare om man tar bort några strån precis under mitten av ögonbrynet
och väljbort bruna och orange toner om dina tänder är har en gul aktig ton. är tänderna mer blå, undvik cerise och rosa med dragning mot blå
Jag förstår att du tycker om djur och så, men tror att du måste försöka se det ur din sambos synvinkel.. Är det ostädat och stökigt så är man inte så pigg på at ha fler djur omkring sig, dessutom så kanske han tänker att fler djur skulle göra så att du tar dig ännu mindre tid till att städa och stöka undan.
Jag vet inte, men jag hade nog accepterat att han inte vill ha fler djur hemma hos sog, och istället försökt att hålla ordning hemma och pyssla med djuren jag har.

Jag kan säga att jag är i din sambos situation #0. Min sambo ser inte när det blir stökigt. Han plockar inte undan det han tagit fram heller. Han var riktigt duktig ett tag att plocka efter sig. Precis som du varit ett tag också. Men han har precis som du fallit tillbaka i gamla mönster. Vet inte vad som hände, men när vi träffades var han mer för att städa än nu.
Som sambo som vill ha det snyggt omkring sig (inte kliniskt rent, men jag hatar grus under fötterna när jag går inne o att det står disk o skit överallt) så är det fruktansvärt enerverande och jobbigt att tjata.
Du får helt enkelt acceptera att han mår dåligt av det stökiga, du får öppna ögonen och se det från hans sida. Förstår också att han inte vill ha fler djur. Och som någon skrev tidigare, ni kan ju städa ihop. Det har börjat funka för oss. Även om vi ibland jobbar emot varandra än med. Men det artar sig. Så det finns hopp.

Ladusurprise: Det låter precis som att det är jag som skriver det du skriver. Har suttit i precis samma sits, dock klagade inte min pojkvänn på mej. Tänkte mest på det med kläderna, viktuppgång och dåligt självförtroende.
Allt vände när det tog slut mellan mej och killen, jag började träna, ägna massor av tid till hästarna och mej själv, gick ner nästan 20 kg i vikt. du kanske behöver en helomvändning i ditt liv?

Alltså, jag förstår inte riktigt varför just rent är det enda rätta. Han tycker det är jobbigt med stök, och hon tycker det är jobbigt att städa( och inte bara på grund av ren lathet, verkar det som), då tycker jag det är SJÄLVKLART att man gör en kompromiss som kan gå ut på att man städar gemensamt en dag per vecka. Sedan kan väl båda försöka hålla efter, men främst han om han nu tycker det är så jobbigt med stök.
Ladysurprise får väl se till att det är rent åt djuren och runt om kring dom, så borde han inte ha så mycket att anmärka.
Sedan det här med mjukisbyxor, big deal. Hur mycket tid lägger han på sitt utseende?
#61 han går inte utanför dören utan att fixa sig.
Vi skulle städa gemensamt i dag. jag städade redig damsög o skurade golvet i dom rumen jag hade.. han gjorde de halv dant.. jag fick fort säta plocka tex i köket som han städade för han inte tagit undan allt. jag sa till han redigt att du måste ju damsuga och då gjorde han de. sa till han sen att skura golvet och då tog han hinken med gamlat smutsigt vatten som jag inte hält vatten sen sist jag städade och sa till han att du kan ju inte ta de vattnet. han kanske plockar mycke efter mig men när vi väl ska göra nåt tillsmans så slarvar han som fan..

Eh.. varför hade du inte hällt ut de gamla vattnet? :S
Carpe Diem
#63 Lat inte orkat eller så hade jag väll tänkt använda de lite senare igen eller nåt men inte gjort de

Har prövat på att bo själv någon gång?
jag har aldrig bot själv.. Har inget jobb så jag kan inte ha egen bostad.. Flytade ju från mamma och dom till min kille..

#64 Du hade ju precis skällt på honom att han inte fick ta ditt gamla smutsiga vatten. Ändå skriver du att du kanske hade tänkt använda det senare? Vad är skillnaden? Där går du emot dig själv lite.
Hur som helst, det är ju jättebra att ni börjar städa tillsammans nu! Då möts ni ju på halva vägen så att säga. Försök va lite schysst och tänk på vad du drar fram nu i veckan, så du kan ta bort det när du är klar. Då slipper det stökas ner också. Då är det lättare att städa sen när städ-dagen kommer.
#67 Jag vet inte redigt hur de var men nu håller jag med de lät dumt.. han srvar mer än han tror jag vet att jag slrvar men jag tror inte han vet de men inte redigt säker.. han kanske bra skiter i de.. Som jag ibland..
för övrigt, om du itne betalar hyra och om du flyttade in till honom får du ju respektera att han itne vill ha massa djur där… även om ni är sambos så har han fortfarande lite mer att säga till om.
min sambo betalar hyran (dock jobbar jag) och jag respekterar när han itne vill ta in fler djur eller göra om eller liknande…
såklart tycker jag att han kan hjälpa till att städa då det är han som verkar stå för det mesta, och jag tycker också han kan låta dig ha de djur du har och inte klaga, men du ska i din tur inte kräva att då ta in fler, utan vill du ha ett nytt, får du lämna bort ett av dem du har =)
Han får 1200 i månaden av mig.. så lite hjälper jag till
det är ju bra att du gör det =) men vad ligger hyran på? och mat, övriga räkningar, djurmat och tillbehör?
3000 eller nåt tror jag hyran ligger på.. mat är så olika från månad till månad.. jag betalar mina räkningar själv o mat till djuren får jag från stallet.
Du säger att dina kaniner dog i kaninpest, finns det ingen vaccin mot det?
Att ha 12 kaniner hos en kompis som sedan rymmer/dör i en fruktansvärd sjukdom låter väldigt oansvarigt i mina öron. Jag skulle aldrig låta dig ens tänka tanken att skaffa andra djur!
För övrigt låter det som att du bor med din pappa som ständigt tjatar på dig om den ena och det andra, jag hade verkligen försökt att mogna och börja ta ansvar!

Har läst igenom tråden och mitt råd till dig är att bo själv, jag tror det skulle få dig att mogna och lära dig att ta ansvar för dig själv. hett tips :-)
De är slut mellan han och mig och jag bor hemma hos mamma igen