Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 6779 ggr
Emmice
0

Egen lägenhet vid separation?

Hur ska jag lycckas få en lägenhet om jag o min sambo separerar? Jag har nämligen en prick i mitt register(betalningsanmärkning).

vi bor nu i andra hand och jag har varit mamma ledig i snart ett år…

Kan man få hjälp av soc eller så i sista utväg?

tack på förhand

ChristineL
0

Ja, jag tror absolut att soc kan hjälpa dig om du inte har någon egen inkomst. Dock kan dom ju vara lite besvärliga att ha och göra med, väldigt olika var man bor och vilket socialkontor man tillhör, men det är bara att söka isf, det skadar ju inte.

MimmieM
0

Om inte annat så kan du väl bo i andra hand, själv, tills din prick avregistreras efter 3 år?

Carpe Diem

Emmice
0

jag kan ju bo kva i sambons o min lägenhet men den är liksom en 4a.. den hyran är ju lite saftig o betala själv… men men tål att funderas på tack för era svar!

ChristineL
0

…Eller en annan andra hands lägenhet? Det gäller nog att ha lite tur med kontakter också. Prata med vänner och bekanta om dolm har någon som vill hyra ut.

abbis
0

Som f.d hyresvärd handlar det om vad du fått anmärkningen för..Är det inte hyresskulder så brukar en del privata hyresvärdar inte bry sig.Man kan oxå skriva in någon i kontraktet som går i god för dig t.ex en förälder!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

MimmieM
0

Som #5 säger, med en borgernär så ska det inte vara några problem för dig att få ett förstahandskontrakt.

Carpe Diem

[jenkass]
0

om du dessutom har ett barn att ta hand om så tror jag inte att det ska vara några problem att få hjälp av soc

[mia-38]
0

Jag fattar det som att vissa kommuner inte hjälper de som behöver hjälp med att få lägenhet.
Hörde det av en medlem  här på forumet som jobbar med sånt.

Men man kan ju fixa borgensman.

Jag har nyss fått kontrakt på en lägenhet även med betalningsanmärkningar. En mäklare som äger ett hus med lägenheter i. Han struntade i att jag hade skulder så länge som det inte var på hyror eller annat på själva boendet.

Men kolla med socialkontoret i din kommun. Kanske att du kan få hjälp där. Frågan är ju iallafall fri.

Emmice
0

oki tack för era svar! har kännts lite hopplöst att få lägenhet med en prick.. men hoppet finns då! =D

Förstahand vore ju drömmen.. har liksom bott osäkert i andrahand i 2 år nu..

ja anmärkningen fick jag från csn.. dom var snabba o driva ärendet.. och om jag fattat vad dom menade i sitt krongliga brev så hade jag förstått att det var 2 lån.. (nått återkrav + vanliga lånet)

så onödigt..

[mia-38]
0

Hoppet finns alltid Emmice! Skrattande

Försök att få tag i nån privat hyresvärd.
De brukar inte vara så hårda. Och de kan skriva kort-tidskontrakt för att vara säkra på att det funkar.

Lycka till.

Emmice
0

tack Mia-38 jo jag ska se mig om.. otroligt svårt o få lägenhet här i gbg dock..=(

[mia-38]
0

Jo jag hörde det av min systerdotter. Hon och hennes kille flyttade ihop i GBG. Men de hittade nåt i Tjörn.

MimmieM
0

Oh, du bor i Gbg, så trevligt :)

Carpe Diem

ChristineL
0

Där vill jag också bo… ;)

MimmieM
0

Välkommen hit med karln din going ;)

Carpe Diem

ChristineL
0

Går lite trögtmed jobben bara…

Lilacbower
0

Emmice, erbjud din ev nye hyresvärd att hyra ut med korttidskontrakt. Då får du en chans att visa att din prick inte beror på att du inte kan ta hand om din ekonomi utan betalar din hyra i tid osv.

Som Mia skrev längre upp så har inte alla kommuner lägenheter att hyra ut. Den jag jobbar i har det inte t. ex!

Lycka till!

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Håller med Lilac…

Min nya hyresvärd gav mej ett korttidskontrakt til februari nästa år.
Enbart för att se om det funkar. Och gör det det så förlängs kontraktet.

Lilacbower
0

Är så glad för din skull Mia!

På jobbet har jag sett enmånadskontrakt till och med.

Ensam - men stark!

[mia-38]
0

Ja Lilac…jag bara längtar tills vi får flytta. Cool

[SarahOhrn]
0

Jag har en anmärkning och aldrig haft problem med förstahandskontrakt, hos stora bostadsföretag ens. Enda problemet är om du har en anmärkning för en hyra, men inte för något annat. Bara du har så du kan betala hyran nu! :)

Emmice
0

#13 japp jag bor i götlaborg=) du me antar jag? vacker stad!

Tack alla för era svar det ser inte så mörkt ut endå=)!