Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1729 ggr
Karmatarerskanise
0

Din syn på alkohol?

Här kan ni läsa en tråd om folks olika syn på alkohol. Läs gärna igenom den tråden, och skriv sedan vad ni tycker i denna tråden.

Vad har du för relation till alkohol? Har barndommen påverkat dig?

Gerbilflicka
0

Jag har nagra i min slakt som verkligen INTE kan hantera alkolhol. Det ar pinsamt och jobbigt nar vuxna beter sig som fjortisar i barns narhet. Nagra av dem ligger alltid utslagna dagen efter midsommar och kommer ut igen forst efter 1-2 dygn.

Mina foraldrar har aldrig druckit for mycket under hogtider. En av mina foraldrar var alltid, alltid nykter i fall att nagot skulle handa. Den andra blev aldrig full pa riktigt utan bara lite lullig och sen fick det vara bra. Det har alltid varit fokus pa kvalite och att det ska vara gott, t.ex. vinprovning och whiskeyprovning men inget halsande for det vore sloseri med nagot som ar lyxigt.
Jag tycker det har gett mig och mina syskon en bra syn pa alkohol. Visst hander det att aven jag blir lite for full ibland, men for det mesta nar jag dricker ar det bara ett glas rott vin till middagen. Som tur ar for mig sa finns det ju miniflaskor som racker precis till ett glas. Glad

Men; jag haller med om att det ar sjukt att alkohol ar lagligt. Bara for att jag har haft det bra betyder inte att alla kommit undan alkoholens baksidor. Det finns ju som sagt andra droger som ar mindre farliga men som ar olagliga anda. Sa nej, jag har faktiskt inga argument for att alkohol skulle vara lagligt.

Minns att vi laste om det i skolan… rostningen om vi skulle forbjuda alkohol i Sverige eller inte. Argumentet for var hustumisshandel, att man drack sa mycket att hela familjen gick i bitar. Argumentet for var att "kraftor kraver dessa drycker". Vaa??

isafisa
0

Jag tycker att man alltid ska vara försiktig med alkohol. Själv vet jag att halva min släkt varit alkoholister och de övriga riktiga nykterister. Känns som om det är antingen eller där. Själv är jag försiktig och har aldrig varit riktigt full, vet inte om jag behöver det heller.

Jag vet av det jag hört från mamma att alkohlen kan göra hemska saker. Min mammas farbror försökte antasta henne och vet flera som gått under totalt för att de inte levde i verkligheten.

Så jag har faktiskt en väldigt försiktig hållning till alkohol just då jag vet att det ligger i släkten…