Skyldig pengar
Vet inte riktigt vart jag ska skriva de här, vilket forum de hör hemma. Men jag är desperat..
De är såhär att vi (jag och min sambo) har lånat ut pengar till vår granne, 1700:- för 3 veckor sen. Han svor dyrt och heligt att vi skulle få tillbaka de veckan efter. Men de har blivit uppskjutet av olika anledningar och han har sagt att vi ska få 3000:- av honom för allt strul.
När man springer på honom så skyller han på att han ex har hans bankomatkort. Ringer man och bestämmer en tid vi ska träffas och få pengarna så dyker han inte upp, utan skyller på att de dykt upp nåt!
Vi har tröttnat på hans skitsnack nu och igår när vi ringde honom så vart min sambo såå arg på honom i telefonen och skrek. Idag svarar han inte när vi ringer och vi har vart hos honom ett x antal gånger idag och bankat på dörren. Idag fick vi oxå reda på att han är spelmissbrukare och lider av mytomani. Och han har lurat av en annan granne pengar!
Hur ska vi göra för att få tillbaka pengarna? Vi får inte tag i honom, men vi har skickat sms som hotar med polisanmälan.
Hur ska vi göra?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

De ni kan göra är att lära er av hela historien och aldrig nånsin låna ut pengar utan ett kvitto eller liknande där alla parter har skrivit på.
Qui dormit, non peccat

Vi ska ha tillbaka pengarna. Nåt annat alternativ finns inte för honom.. Någon gång måste han komma hem eller komma ut..
Sandra

Ni kan ju prova att polisanmäla, men har ni inget kvitto så tror jag det blir svårt. Ni har ju inga bevis att ni har lånat ut pengar, det blir erat ord mot hans..
Tyvärr är det nog så att pengarna inte finns längre och därför blir det nog svårt för honom att betala tillbaka. De med spelmissbruk har ofta svårt att hantera pengar.
Ni är nog rätt blåsta…se det som en läxa!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ni är nog blåste, så länge ni inte skrämmer honom
så gläd er med att det inte är större summor och lär av misstaget..

om ni har hans mobilnummer, så kan ni ju skicka ett sms att ni vill ha tillbaka pengarna o hoppas på ett svar…
då får ni ett bevis på att han lånat pengar, o kronofogden kan hjälpa till att driva in pengar privatperoner emellan…

oj, såg nu att ni skickat sms… sorry!
Eller använd mobilen när ni ser honom och spela in vad han säger.
Sara
Jag undrar hur bra ni känner denna personen?
Jag hade ALDRIG lånat ut så mkt pengar till ngn jag inte känner bra. Hade det varit ngn jag känner bra, hade aldrig denna situationen uppstått.
Så jag tror nog ni får gå vidare. Och lär er!

Ge inte upp! många här säger att ni ska lära av ert misstag och gå vidare. Denhär snubben kan ju faktist vara helt pank nu men fortfarande vela lämna tillbax pengarna.. ser mörkt ut men prova iaf.. ni är ju ändå grannar, de kan ju inte vara kul att bo bredvid folk man är skyldig pengar, nångång måste ju samvetet presse honom. försök även spela in samtal, spara sms eller filma med mobilen eventuellt spela in med mobilen så ni får bevis på att han lånat pengar de kan vara till stor hjälp! Hoppas ni får tillbaka pengarna! Kram
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta

Jag tror inte ni kan använda ett sms där ni skriver att ni vill ha tillbaka pengarna som bevis.
Fråga honom först om han hade tänkt betala tillbaka, och om han då (vilket jag förmodar han kommer göra) svarar ja, så säg bra och erbjud honom att han bara betalar av det han är skyldig eller att han kan dela upp betalningen på 500:- i månaden?
Svarar han inte när ni vill ge honom de möjligheterna så skriv ett brev och släng in i brevinkastet.

Jag tänker helt enkelt inte se oss som blåsta.
Tack #10, de va ett jättebra tips. Jag ska gå med mobilen i högsta hugg på inspelning för den här idioten ska inte få komma undan.
Jag ska försöka få till någonting sånt innan vi går till polisen.
Sandra
Ja, #10 skrev jättebra! ge inte upp än, men som sagt, lär er av detta, låna aldrig ut pengar, eller nästwa gång, skriv kvitto på det där båda skriver under och får varsin kopia.
/Christine
håller med #10 ge inte upp ! har vart i liknande situation och de tog ett tag innan jag fick mina pengar men de kom tillslut.
men man får lära sig av sitt misstag, kvitto är jätteviktigt även om de bara e nån tusenlapp lixom :)
Inspelningar på mobilen brukar inte kunna användas som bevis. Har jag för mig.
Kanske ni kan ringa polisen och fråga dom om det går att göra så.
Fast vad ska polisen göra? Det är kronofogden ni måste övertyga.
Sara

#16 Är de inte lättare att få kronofogden på sin sida om man har med polisen att göra? Bara undrar :)
Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!
Att förstå är att förlåta
Men vilket brott ska han anmälas för?
Sara

Han har lagt lappar i vår brevlåda om att vi kommer få pengarna sen som jag ska rota fram. De borde tame tusan va bevis..
Och han vågar ju inte komma hem, han har inte vart hemma på 2 dagar, vi vet för vi har ställt hans stol för dörren för att vi ska märka när han kommer hem.. Vi hela hans lägenhet från våran!
Kan kronofogden driva in en sån skuld till en privatperson?
Sandra
# 19 Japp, ni hör av er till kronofogden för att begära utmätning av hans lön, hem osv. Men då behöver ni som sagt bevis. Helst ett kvitto eller skuldsedel men lappar är bättre än inget.
Sara
Att gå till kronofogden kostar ca 800:- visserligen kan man lägga detta på skulden sen.Men skulle personen bestrida kravet då hamnar ni i tinget..kostar inget om det är småmål under ett basbelopp men ni kan bli tvingade till en förlikning..och det kan kosta mer än skulden ni har*L*
Skulle han inte bestrida kravet och det går till indrivning så finns det faktiskt folk som har så mycket på sig så det finns inget att ta..Då läggs det på högen sen ska ni betala varje år 800:- för att det ska få stå på tur ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Om ni har namn och adress på honom (som ni har eftersom ni är grannar) så kan ni ringa till Skatteverket och begära ut hans personnr. Sedan ringer ni Kronofogden och kollar om han har skulder.
Länk till bra info om just någon är skyldig dig pengar du inte får tillbaka.
Sara

Jättetack för informationen!
Vi pratade med en annan granne igår kväll, och de är många som är ute efter honom..
Sandra
Har hört mig för och du bör kontakta polisen om det. Försök dock få bevis först.
Sara
Har luskat lite mer och det finns chans att han kan åtalas för bedrägeri. Alltså om han inte tänkte betala tillbaka när han lånade och chansen är ju stor för det eftersom han inte har betalat tillbaka till de andra.
Vad ni kan göra är att gå ihop och polisanmäla, då är det större chans att åklagaren går vidare och dessutom är det inte längre ord mot ord om fler vittnar mot honom.
Dessutom kan han få betala er för sveda och värk.
En positiv sak för honom är isåfall att han kan få hjälp med sitt spelberoende om allt kommer fram.
Sara
det där med att låna ut pengar är lurigt.jag lånar aldrig ut pengar,jo till min dotter kan ajg tänka mej.saken är den att jag gick i borgen för min väninna.ett banklån och en dator.hon fullständigt sket i att betala.i dagens läge sitter jag hos kronofogden.så jag har lärt mej en läxa.fol,k får bli sura på mej ,dert struntar jag i.inte 1 krona till någon.jag tror inte att ni kommer att få tillbaka dom pengarna tyvärr.

Oj, tack för den informationen #25. Ska absolut kolla upp vilka mer han har lurat och försöka gå vidare med de här.. Han ska inte tro att han kan lura en massa människor och sen komma undan.
Sandra
Om det går att bevisa att han aldrig hade som tanke att betala tillbaka lånet när han bad om att få låna pengar, och det går att bevisa att pengarna han lånat är ett "lån" och inte en "gåva" kan du göra en polisanmälan, och skulle den inte leda någonstans går det att ansöka om betalningsföreläggande via Kronofogden.
Vill du kan du också dra det inför civilrätt i tingsrätten. Dock springer det iväg väldigt i pris, och skulle du förlora åker du på den kostnaden. Även här är det beviset som är avgörande.
Ibland får man tyvärr acceptera att man är totalblåst, och bita i det sura äpplet.
När jag läser att det är fler som har lånat ut pengar till honom ser jag också en möjlighet att det går att driva det utan formella pappersbevis med underskrifter. Ni kan kanske gemensamt gå till Kronofogden med det?
Tyvärr i sådana här ärenden ligger bevisbördan helt på dig! Nekar han, är det bara civilrätt som återstår. Tyvärr.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...