Styvpappa som förstör
Jag undrar hur jag ska göra. Jag bor i Luleå men kommer "hem" till mamma och min styvpappa och syskon då och då, vilket jag alltid längtar efter.
Men det är nu bara så att min styvpappa alltid (!) ska förstöra min lycka. Jag kommer dit, allt är bra nån vecka. Sen kommer det: Jag sitter vid hans dator en stund, datorn hakar upp sig av okänd anledning och jag måste starta om. Han kommer hem och det första man hör är: VEM HAR STÄNGT AV MITT PROGRAM??!! Jag: Jag har varit inne en stund men….. Han: Jaha jag får väl byta lösenord igen då så jag får ha den ifred..
Notera nu att jag är fullt tillåten att logga in och t.ex. kolla busstider och allt sånt.
Jag vet itne hur jag ska hantera detta, blir så frustrerad.. Det var ju knappast mitt fel att datorn hakade upp sig?! Han har alltid betett sig såhär också, allt är mitt och min brors fel. Om mamma råkar göra något liknande så är det ingen fara, det är just bara vi som råkar illa ut.
Efter det här så känner jag att jag inte vill stanna här, jag vill åka hem till de vettiga folket i Luleå där man inte blir anklagad för det ena och det andra. Är planerat att jag ska stanna här med mamma till 7 aug, men känns som om jag kvävs..
Prata med din mamma om det.

Prata med din mamma!
Jag har delvis samma problem vilket leder till att jag drar mig för att hälsa på, men måste bita ihop för jag vill inte att han ska komma mellan min mamma och mig, vilket han gör om jag vänder min mamma ryggen pga honom…
Tråkigt att det inte fungerar mellan din styvfar och dig. Jag tycker att du ska försöka prata med honom. Tala om för honom vad hans beteende sätter igång för reaktion hos dig, att du blir frustrerad. Du skriver att det alltid varit så här och då tycker jag att du ska ta upp problemet med din mamma också så hon förstår vad som pågår. Kanske din bror kan vara stöd om han upplever samma sak.
tack för tipsen :) Jag har pratat med mamma innan och hon vet mycket väl hur vi känner. Jag har även provat prata med mion styvfar men det är som att det blir bättre just då men sen är han tillbaka i samma beteende.