Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 4239 ggr
Bella-R
0

Stjärntecken & kärleken

Tror ni på stjärntecken?

Ni som har partner: Passar du & din partner ihop enligt stjärnorna?

Jag har nyligen blivit kär i en kille, vi har känt varann i endast 3 veckor, och som jag enligt stjärnorna inte alls passar ihop med. Jag är kräfta, och han är skytt. Enligt stjärnorna är chanserna för ett lyckat förhållande väldigt små. Jag börjar redan nu märka av små detaljer som stämmer in på detta.. att vi är väldigt olika.

Det tär på mitt hopp och jag vet inte om jag vågar fortsätta, av rädslan för att det ska ta slut efter en/ett par månader, o att jag ska få mitt hjärta krossat igen.
Jag e starkt troende när det gäller stjärntecken och tar det på stort allvar.

I vissa ögon kanske jag klassas som ett typ av freak för mitt seriösa troende på detta, men faktum är att jag stämmer överens med mitt stjärntecken till 99,9% och alla jag känner likaså..
Jag vill inte vara för trångsynt o följa stjärnorna slaviskt, men detta ligger o gnager i mig hela tiden, jag kan inte släppa det.

Vad skulle ni ha gjort i min sits? Vara modig o satsa på vårt förhållande, elr dra sig ur nu innan vi börjar komma varann närmre?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[Fiction]
0

Jag tycker att astrologi är en intressant och kul pseudovetenskap. Mitt stjärntecken (jungfrun) stämmer förhållandevis bra in på mig, men det var först när jag satte mig ner och gjorde ett fullständigt horoskop där jag räknade ut de andra planeterna (förutom solen), ascendenten och alla övriga aspekter och hus som jag verkligen blev fascinerad av hur pass väl det faktiskt stämmer in på mig.

Min partner är tvilling och om man ser till soltecknet är vi kanske inte de allra bästa för varandra. Men givetvis måste man även ta hänsyn till alla övriga aspekter och jag kan se att vi är både "rätt" och "fel" för varandra mot denna bakgrund. Så är det även i verkligheten. Vi lär oss mkt av varandra och växer var och en på sitt sätt genom varandras egenskaper, men samtidigt finns det en hel del problematik och starka viljor som drar åt olika håll ibland. Så länge kommunikationen fungerar, tror jag dock att det går att överbrygga detta.

Det verkar som om du främst ser till soltecknet när det gäller dig och din kärlek, så jag undrar om du har lagt ett fullständigt horoskop på er båda? Kanske finns det något i era fullständiga horoskop som talar för att ett förhållande skulle kunna fungera mellan er som era soltecken inte tar hänsyn till?

Vi har alla vår livsåskådning och den måste tas på allvar, även om andra inte håller med om den och bara tycker att det är bluff och båg. Vad som är viktigt för dig kan bara du veta och om du dessutom redan på förhand är inställd på att förhållandet kommer att misslyckas med tanke på något sådant talar det ju för att det påverkar dig, dina tankar och således även ditt handlande - om inte annat iaf på ett omedvetet plan. Och om man är inställd på misslyckande, blir det också ofta så.

Så, mitt råd till dig, är nog att försöka ställa ett fullständigt horoskop åt er båda och utgå ifrån det i stället. Det är nämligen ganska sällan sådana visar på att två parter skulle vara enbart rätt eller fel för varandra, då alla relationer är komplexa och det finns ganska mga olika infallsvinklar. Ibland måste vi dock fokusera på de sidor och egenskaper som gör att vi är rätt för varandra än det motsatta och det är mkt lättare för dig att göra det om du själv tror på det. Med andra ord spelar det ingen roll om alla andra tycker att horoskop är bullshit och att du skall bojkotta stjärnorna, om du själv tycker att det är viktigt. Då är det bättre för dig att hitta det positiva i er relation och se att det finns både sådant som gör att ni passar ihop och sådant som gör att ni inte gör det - liksom i de flesta andra relationer mellan människor. Visst finns det människor vi både på pappret och i praktiken passar bättre ihop med än med andra, men det innebär egentligen bara att vi inte behöver arbeta lika mkt med att få dem att fungera. Och vem säger att det gör det mer rätt bara för att det innebär mindre arbete och engagemang? Ibland är det den relation som får oss att vrida och vända på oss själva och komma till nya insikter som är det bästa för oss. Den snabbaste och rakaste vägen är inte den enda.

Jag hoppas att du förstår vart jag vill komma med detta, även om det kanske var lite väl flummigt… Lycka till!

ChristineL
0

Njae, jag tycker att det är kul med sånt, visst. Min bästa vär är född i tecknet som min bästa partner skulle vara född i, vilket min nuvaranade pojkvän också är. Jag skulle ninte säga at jag tror på det, stjärnorna skulle aldrig få styra mitt liv, det vill jag göra själv. Men jag tycker att de är lite kul.

Och jag skulle satsa om jag var du! Är man kär så är man :)

Musiken
0

Hur tar man reda pa sant? Finns det nagon sida man kan gora nagot 'test' pa, eller lasa om stjarnteckena? :)

[Fiction]
0

#3 Jag kan rekommendera denna sajt. :)

Salladshataren
0

Tycker inte du ska hänga upp dig för mycket på sånt :) Kör på bara, han verkar vara en höjdare ;)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Mammzing
0

Jag är jungfru, min särbo stenbock. Inte så lyckat!
Mitt X var kräfta, helt strålande!!
Har varit skild i 2 år och mår äntligen bra!

emsems
0

Astrologi är trams. Jag hade en lärare som spenderade flera år till att få det flyttat till "myter" på biblioteket.

Bella-R
0

#1 Tack för ditt långa svar, det uppskattas! Hur menar du med att "försöka ställa ett fullständigt horoskop åt oss båda och utgå ifrån det i stället"? Hur ställer man ett fullständigt horoskop? Det jag utgått ifrån är böcker hemma om stjärntecken, böcker jag lånat av andra o läst, o sen internet.

#5 Jag antar att jag e lite fånig när det gäller sånthär *s* hehe. Jag måste nog slappna av lite.. ska ge det en chans iaf.

#7 Vad är det som säger att astrologi är trams? Alla får väl ha sin tro på saker & ting? Gillar inte när folk säger att saker e trams när det faktiskt finns folk som är starkt troende för just det. Om du inte tror på astrologi tycker jag att du kunde ha uttryckt det lite snyggare, att säga att det bara e trams tycker jag är rent ut sagt taskigt mot oss andra som faktiskt tror på det.

Sovgott
0

Enligt astrologin är mitt förhållande en katastrof som är dömt att misslyckas. Detsamma gäller mina föräldrar, men dom har varit tillsammans i typ 60 år och är lyckliga ändå.

En som trodde stenhårt på astrologi var Adolf Hitler. Och hur gick det för honom?

Nä, astrologi bör man ta med en nypa salt.

[Fiction]
0

#8 Du kan ställa ett fullständigt horoskop helt gratis här. Men för det behöver du dessa uppgifter om båda personer: födelseort, födelsedatum och den exakta födelsetiden. Sedan är det bara att mata in dessa uppgifter på astro.com och så räknar den ut sånt åt dig.

Bella-R
0

#9 Fast jag tror verkligen inte att det Hitler gjorde hade nånting med sin tro på astrologi o göra överhuvudtaget! Känns bara onödigt att ens jämföra me en sån hemsk människa..

Bella-R
0

#10 Tack, ska testa det! :)

Bella-R
0

#10 Hm, var nånstans e det jag ska klicka för o göra detdär testet? Känns lite svårt o hitta på den sidan.

Sovgott
0

#11. Jag tror bara att det är farligt att inte själv ta ansvar för sina val här i livet. Men det är väl praktiskt att skylla på något som står utanför en själv när man sedan upptäcker att valen man gjort i livet inte var så lyckade. Jag ber om ursäkt om du känner dig provocerad av mitt inlägg. Men om du bara vill ha medhåll borde du kanske skriva i din tråd att endast astrologitroende får uttala sig.

Bella-R
0

#14 Har inte nämnt någonstans att jag inte tar ansvar för mina val här i livet, har inte heller sagt att jag skyller på något som står utanför mig själv. Det är nog snarare vad du tror, och isåfall har du missuppfattat mig helt. Jag vill att alla ska säga det dom tycker, men vissa kanske ska uttrycka sig på ett schysstare sätt än att t.ex säga att astrologi bara e trams, o ta in hitler i det hela. Det är inte att uttrycka sig schysst tycker jag, utan snarare klumpigt. Hoppas du förstår mig bättre nu! :)

[Fiction]
0

#13 I menyn högst uppe på sidan, hittar du texten Free Horoscopes, gå in där ochleta dig sedan fram till Partner Horoscope. Om du fortfarande har problem, kan jag hjälpa dig med detta om du mailar mig de exakta uppgifterna för er båda.

Aviendha
0

Även jag tycker som Fiction, att det är en roande, intressant och underhållande pseudovetenskap.

Däremot ska jag avsky att umgås med killen pga stjärntecknet. Å andra sidan så har alla mina romanser utom en vart i samma stjärntecken så ;)

Vissa saker stämmer verkligen in på honom och de andra, mig med för den delen, men så stor vikt lägger jag inte vid det hela. Det är för mig underhållning. Stjärnorna styr inte mitt handlande, mittt tankesätt eller min personlighet och kan därför inte säga om jag har ett kap eller inte.

Gerbilflicka
0

Om du tror pa det sa starkt sa ar det troligen din tro som kommer att forstora forhallandet, inte era stjarntecken.

fotokrafs
0

Jag har inte stor koll på astrologi, mer än att jag vet att jag är kräfta och maken våg. Vissa horoskop säger att vi passar, andra att vi inte passar.. själv tycker jag att vi passar utmärkt så jag kör på det.

destroyed
0

Enligt min killes och mitt stjärntecken stämmer överrens och vi ska helatiden kompletera varandra på det bästa sättet. Men han är enligt mej överkänslig och jag är enligt honom väldigt hård och ibland elak.

Men vi funkar rätt bra. När vi har det bra då har vi det skitbra och när vi har det dåligt då är det ruskigt dåligt men mycket beror på att vi båda två är väldigt känsliga så det går i vågor hela tiden.

Man får helt enkelt ge sjutton i att tänka så mycket och låta det gå sin naturliga väg. Tycker man om varandra tillräckligt mycket så kommer allt att lösa sig.

Sovgott
0

#15. Ok, då missförstod vi varandra. Lycka till med kärleken!

liza80
0

Detta är mina tankar och mina åsikter. Stjärntecken ska inte få förstöra ett förhållande! Tycker inte man ska tänka att ens tecken inte passar, testa istället! Tänk vad man kan gå miste om annars. Ens stjärntecken betyder inte nåt men det gör kärleken.. :)

Jag skiter i om jag är lejon, oxe, gris eller råtta. Tycker man verkligen om varandra löser man problemen oavsett vad man är.

Detta är MINA åsikter och jag tycker det är bra att man kan disskutera och ha olilka syn på saker, men ändå acceptera varandra!

LisaLisa
0

Jag är vädur, och mitt stjärtecken stämmer inte det alls in på mig. Bara att jag är envis.

Bella-R
0

#22 Tycker att du har helt rätt, bra sagt :) Det är nog jag som tänker för mycket.

Bestla
0

studera astrologin på djupet så slipper du oroa dig över soltecken placeringarna.

människor som uttalar sig negativt om astrologin är till 99% helt oinsatta i ämnet. det tar tid och engagemang att lära sig astrologin och förstå den helt igenom. det går inte att spåna igenom soltecken böcker bara och säga att "nej, det stämmer inte på mig och därför är hela astrologin som lära helt sinnessjuk".

ska man ta hitler som exempel så hade han solen i oxen. skulle man då bara tro på soltecken placeringarna så skulle hitler inte kunnat vara hitler…..men det va han. och det gick säkert att hitta orsaker till det i hans födelsehoroskop.

man måste kunna ställa personliga horoskop för att kunna uttala sig om saken.

jag är också astrologi troende =)

lycka till med kärleken.

guraknugen
0

Har aldrig brytt mig om astrologi mer än att jag avfärdat det som trams, vilket jag kommer att fortsätta med tills motsatsen är bevisad. Jag tror att andra faktorer spelar en betydligt större roll än exakt i vilken sekund man råkade födas.

Har inte sett att man testat det så mycket, men ett litet test såg jag på TV en gång i tiden, som inte visar huruvida astrologi har någon relevans eller inte, utan snarare hur lättpåverkade vi människor är:

Man hade en samling människor i ett rum, jag tror de var slumpmässigt utvalda. Kommer inte ihåg nu om samtliga trodde på astrologi eller om även det var slumpmässigt.

Alla satt vid var sin bänk i något som påminde om ett klassrum, men det spelar kanske mindre roll… Framför sig hade var och en ett kuvert. Innan de fick öppna kuvertet fick de informationen att det inuti kuvertet fanns ett personligt horoskop, framtaget av experter, som då grundade sig på astrologiska data. Horoskopet skulle berätta en hel del om personliga egenskaper och sådant.

Var och en öppnade sedan sitt kuvert och läste sitt horoskop. När detta var gjort vidtog handuppräckning: De som tyckte att horoskopet stämde så bra att de skulle ge det 5 poäng på en 5-gradig skala skulle räcka upp handen först. Därefter de som skulle ge 4 och sedan de som skulle ge 3 och så vidare. Det visade sig att nästan alla gav 4 eller 5.

Det verkade ju lovande, så nästa steg blev att var och en skulle skicka sitt horoskop ett steg framåt och den som satt längst fram skulle skicka sitt längst bak. Sedan skulle alla läsa det horoskop de just fått. Det visade sig då att alla hade fått exakt samma horoskop…

Sedan är det väl fritt fram att dra sina egna slutsatser av ett sådant test. Testet gick inte ut på att visa huruvida astrologi är något att lita på eller inte, utan mer på att visa på att vi människor gärna, kanske omedvetet, lägger till vår egen information för att det vi tror på ska stämma lite bättre…

Buffaomini
0

det säga ju att skorpioner inte ska leva ihop. båda är så eldiga.
jag och min sambo är båda skorpioner (2 dagars mellanrum) och vi funkar utmärkt tsm.

tror inte på horoskop när man läser dem så passar texten till de flesta. oavsett om man är tecknet eller inte.

hus-musen
0

som jag ser det, letar man fel så kommer man att hitta fel, oavsett vilket stjärntecken man har.

Jag är jungfru och sambon fisk, vi är olika men har iaf hållit ihop i 6 år.

Qui dormit, non peccat

Bella-R
0

#28 Jag vet det, och jag är glad att du påminde mig.

Maria
0

Jag är fisk och min man är lejon. Ingen bra kombination vad jag har hört men vi har varit lyckliga tillsammans i snart 30 årFlört

/Maria

Bestla
0

….men det ni nämner är inte astrologi, utan solens tecken placering vid födelsen. soltecknen är en mikroskopisk del av hela den astrologiska läran. att påstå att soltecknet förklarar hela människan och hennes livsväg är som att påstå att du bara är en viss känsla eller bestämd tanke och inget mera….

självklart behöver inte ni tro på astrologi, men jag tycker ändå att har man inte tillräckligt med kunskap om något så kan man heller inte ta ställning för eller emot. blir ganska ytliga samtal då som egentligen saknar värde.

det finns astrologi som ämne på vissa universitet utomlands. det talar ju för att astrologin är ganska komplicerad att lära sig och förstå och inte enbart grundar sig på ett enda soltecken.

sedan när det kommer till astrologer så finns det olika kvalitet på dem också. precis som med läkare och inom andra yrkesgrupper.

man ska inte uttala sig för mycket om något man inte har kunskap om och så får man respektera att somliga tror på astrologi och då är det ganska pinsamt att läsa om vuxna människor som dyker upp och berättar om sitt soltecken och hur fel det minsann är. astrologin handlar inte enkom om soltecknet.

dessutom är vetenskapen även den bristfällig…den som är lite insatt i vetenskap vet att den är föränderlig…det som är sant idag behöver inte nödvädnigtvis vara sant imorgon.

så det bästa är om alla respekterar var och ens tro och inte lägger ner massa tid på att leta fel i den och påstå att den är värdelös. det är bättre att en människa kan känna tro för något "litet" än att inte kunna  tro alls…

peace!!

[Fiction]
0

#31 Jag är inne på samma som du i mitt inlägg #1. Glad

guraknugen
0

Man får uttala sig om vad som helst hur mycket som helst. Varför skulle man inte få det? Är det någon som inte håller med så är det bara för den personen att skriva det. Mycket enkelt och effektivt. Sedan kan man hålla på hur länge som helst och käfta om det, om man vill. Demokratiskt och bra.

Mysan59
0

#31 Helt rätt. Soltecknet säger verkligen inte allt.

Bestla
0

#33…det finns väl ingen som skrivit att folk inte ska få uttala sig? iFokus bygger ju på det…. men det är ju ändå bra om man har lite kunskap om det man diskuterar för att det ska ge något i utbyte. att uttala sig bara för uttalandets skull…känns sådär. och man är helt fri att uttala sig negativt om något om man vill, det kallas personlig åsikt, men som sagt gärna med kunskap i ryggen.

tycker jag, ska jag väl poängtera.

#32….ja, jag såg det. egentligen sa det allt, men man kan alltid spinna vidare när man- som jag- är väldigt intresserad av astrologi. det finns så många myter om astrologi och stor okunskap.

hare bra!

guraknugen
0

#35: Du skrev ”…man ska inte uttala sig för mycket…” i #31. Jag tyckte väl att ordet ”ska” kanske kunde ersättas med ”bör” eller liknande.

Med de kunskaper jag själv har inom vissa andra områden (man har ju trots allt hunnit lära sig en del under då många år man levt) så kan i alla fall inte jag se någon förklaring till varför astrologin skulle fungera och jag har heller aldrig sett eller hört någon förklara i detalj vad som händer eller hur det fungerar, rent vetenskapligt. Ett antal flumförklaringar har man ju så klart tagit del av genom åren också, men de har alltid varit på samma nivå som exempelvis kristendomens ”bevis”: ”det är sant eftersom det står i bibeln” eller ”det är sant för att det måste vara sant” eller ”det är sant för att det är sant”, typ…

Knappast förklaringar jag nöjer mig med i alla fall, men var och en får ju dra sina egna slutsatser av den information man tar del av.

Bestla
0

#36…jamen du kan ju inte plocka isär min mening. "man ska inte uttala sig för mycket" stod inte fristående utan i ett sammanhang.

men sak samma nu- jag tror ändå vi menar samma men uttrycker oss olika.

hare bra.

guraknugen
0

#37: Citatet var inte avsett att återge ett exakt uttalande, utan angavs enbart för att göra det lättare för dig att fatta vilken mening jag syftade på. Därav att jag inledde mitt lilla utdrag med ”…”(tre punkter, för er som inte använder teckenkodningen UTF-8 och därmed inte kan se tecknet korrekt) och avslutade med samma tecken, samt att jag inte inledde citatet med versal. Min enda poäng var bara att säga att jag hade fördragit om du skrivit ”bör” istället för ”ska”, det var allt.

Hade jag inte haft med detta lilla delcitat, hade det ju kanske varit jobbigare för dig att ta reda på vilken mening jag syftade på. Men visst kunde jag lika gärna citerat hela meningen, men jag tyckte alltså inte att det var nödvändigt, vilket kanske man kan tycka var fel, nu när man sitter med facit i hand.

Mysan59
0

guraknugen och Bestla: Kan ni ta detta via pm istället. Tråkigt när folk förstör andras trådar med tjafs…

Bestla
0

#39….håller med dig, ser när jag läser igenom att det blev "tjafs" även om det från början inte var tänkt så. så jag sätter punkt nu =)

Mysan59
0

Tack Bestla! Glad

Det var inget överdrivet tjafs, men tråden blev förstörd och det är så tråkigt, jag har själv fått en tråd helt sönderhackad, så det var därför jag reagerade.

menhir
0

Stjärnorna påverkar oss lika mycket som en bok som ligger bredvid en och man blir ju inte annorlunda om det så står en hel bokhylla brevid en när man föds. :-D

Jag har ingen aning om vilka stjärntecken varken min man eller mina barn har och tur är väl det för tänk om vi kom på att vi inte passar ihop trots allt efter 20 år!

TS, om ert förhållande funkar eller inte kan ingen säga i förväg, varken jag eller stjärnorna. Det är bara att kasta sig utför stupet och pröva! Oftast är det mer jordnära saker som gör att förhållande kraschar; otrohet eller strumphögar till exempel. ;-)

guraknugen
0

#39: Jag har inte tänkt fortsätta något. Jag var färdig redan i #36, men eftersom det i #37 framgick att ett visst mått av missförstånd förelåg av vad jag menade med #36, ville jag bara förtydliga lite. Då detta gjordes i #38 har jag därför ingen som helst avsikt att skriva något mer om ämnet ifråga, såvida inte någon lyckas missförstå #38 förstås, eller rent av detta som jag skriver just nu, men det tror jag väl ändå inte ska behöva hända.

Tycket inte det var så mycket tjafs heller. Det uppstod en liten kort debatt bara, som ledde till ett litet missförstånd i en liten detalj, men detta lilla missförstånd tycker jag nog förklarades så gott det gick. Jag tycker i alla fall att hela den biten känns ganska avklarad nu, som sagt, och alla kom väl egentligen undan i stort sett helt oskadda.