Relationer iFokus

Relationer

Etikettsvartsjuka
Läst 4430 ggr
Riola
0

Jag som är löjlig?

I sommras träffade jag en ny tjejkompis, vi gjorde massa skoj ihop och blev väldigt bra vänner snabbt. Efter att vi bara hade träffats än 3 gånger så var vi ute på krogen där vi mötte upp hennes ex och hans kompisar. Hon presenterade oss för varandra och jag tänkte inte så mkt på det. Lite senare på kvällen frågade hon vad jag tyckte om hennes ex, hade ju bara hälsat på honom och hade ingen uppfattning. I vilket fall så gav hon ut mitt nr till honom och han ville att vi skulle gå på dejt. Jag frågade henne säkert 30 gånger om detta var okej och om hon verkligen ville det och hon sa att hon tycker bara det är kul. Vi började träffas väldigt löst i början och jag var nog inte så jätte intresserad till en början men sen började vi träffas mer och idag har det blivit väldigt seriöst och vi har precis flyttat ihop.

Jo till själva problemet, min kompis/pojkvännens ex har jämt pratat mkt om deras relation mkt negativt och hon snackar mkt skit om honom vilket jag tycker är grymt jobbigt. I början tyckte jag inte det men det var väl för att jag inte hade några känslor då direkt för honom. Det retar mig att hon säger dessutom att dom är bästa vänner pga att hon snackar så mkt skit om honom. Dessutom kan hon berätta intima grejer från deras relation och jag tycker det är väldigt jobbigt att höra men har inte sagt något till henne. Förut blev hon glad när hon hörde att det gick bra för oss nu verkar hon mer störa sig ex hans mamma har bjudit med mig på en utomlands resa och hon blev verkligen sur och började kalla hans mamma för både det ena och det andra. Jag är väldigt osäker på mig själv och har börjat bli svartsjuk vilket jag inte alls var i början och hade inga problem med att höra något om deras relaton. Hon har visat mig massa kort på dom tillsammans och hon sprang till och med om kring halvnäck i början framför han och jag brydde mig inte. Men idag blir jag jätte arg inombords så fort hon börjar babbla om honom vilket jag skäms otroligt mk över.

Det var 2 år sedan det tog slut mellan dom och hon har varit tillsammans med en annan kille i 1,5 år och hon säger att hon bara vill vara vän med min pojkvän och det skulle jag aldrig neka men endå är det nått som stör mig. Jag tog upp detta med pojkvännen här om dagen och han sa att han tyckte att jag skulle prata med henne, tala om att jag tycker det är jobbigt när hon pratar om deras gamla relation och intima grejer eftersom han inte vill att jag skall må dåligt och han vill inte "ta skiten" så att säga när jag blir svartsjuk. Men jag är rädd att hon kommer bli arg på mig och jag vill inte såra henne.

Detta blev väldigt långt och invecklat och hoppas ni orkar läsa, vad skall jag göra? Jag försöker verkligen svälja min svartsjuka, jag vet att antagligen är det bara jag som är löjlig men det här känns jobbigt, samtidigt vet jag att jag får väl skylla mig själv när jag gav mig in i något sånt här.

Lenore
0

Jag tycker inte att du är löjlig och svartsjuk, det är många som inte vill höra om sina partners tidigare förhållanden. Men din kille har rätt, du måste prata med henne om hur du känner, hur ska hon annars veta att du tycker att det är jobbigt? Det är bara att säga hur du tänker och känner utan krusiduller. Säg att du inte menar att vara elak men att du inte mår bra av att höra på hennes prat om honom. Detta måste hon respektera!

Riola
0

Ja jag får nog ta och göra det. Det är som du säger hon vet ju inte att jag tycker det är jobbigt och hon gör ju det inte för att vara elak utan hon tänker säkert bara inte på det. Skall försöka ta tjuren i hornen nästa gång jag träffar henne…

Lenore
0

Jättebra! Du kommer att klara det fint! :)

Karmatarerskanise
0

Ja, jag håller med om att du måste snacka med henne. Är hon en riktig vän respekterar hon det du säger och slutar göra som hon gör nu.

Aviendha
0

Tycker inte du är löjlig. Det var ju ok i början, men nu har ni en relation, och jag skulle känna det som att hon "klampade in" på mitt område om hon ska dra upp intima saker om honom. Hon kanske inte bara inser det.

Jag tycker dock att det verkar som att din vän faktisk är lite sotis själv, eftersom hon blir sur på din svärmor och visar bilder på sig själv och din nuvarande. Men prata med henne, och en vän borde kunna ta det på ett bra sätt.

CasperCo
0

nej förstår mer  hur du menar,inge skoj att höra om d förflutna

Salladshataren
0

Tycker det är din vän som är elak och löjlig… Inte du

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet