Underligt
Jag vet att min särbo älskar mej men nåt gnager.
Varje gång vi träffas så nämner han alltid sitt X. Hon sa si å så, å vi gjorde det då och då.
Inte alls med nån saknad i rösten eller nåt. Bara sådär liksom.
Vet att dom inte träffas, hans X har som princip att aldrig ens hälsa på sina X.
Det här stör mej lite, jag känner mej jämförd med henne.
Är det mej det är fel på?
Hur gör man?

Förstår att du känner dig jämförd! Berätta för honom hur du känner!
Han menar säkert inget illa med det och tror nog att du inte bryr dig?

Jag hade ocksa samma problem ett tag, sa jag sa helt enkelt att det ar ok att prata om henne nan gang ibland, men inte hela tiden. Delade han med sig av nagot sa sa jag skamtsamt "nu har du fyllt kvoten for denna manaden". Han har slutat att prata om henne nu dock, annat an nar vi pratar om deras forhallande i samband med hans angest.
Men det ar inte dig det ar fel pa! Vissa manniskor verkar bara vara sana, och da far man se till att beratta att man inte ar bekvam med det.
// Amanda
HUr länge har ni varit tillsammans?
Prata med honom vad du tycker och känner.. Kan ju vara så att han pratar om henne utan att han tänker på det..
Vi var tillsammans när vi var 16-17 sådär. Sen gjorde vi lite annat med våra liv i ca 30 år. Nu har vi hållt ihop i ett par år…..
Jag förstår din känsla, skulle inte alls tycka det var särskillt roligt om min kille prata om sitt ex hela tiden. ag håller med övriga om att prata med honom om saken. Eller också börja prata om ditt ex och se hur roligt han tycker att det är :P
/Christine

Han kanske helt enkelt inte reflekterar över det på samma sätt som du? Han kanske talar om dem som vilken annan person som helst i olika sammanhang, det är ju du som tolkar in vad han egentligen menar, så att säga.
Jag själv är en sådan som gärna nämner mina ex, olika anekdoter etc. eftersom jag själv är så klar med att de är just mina föredetta. Jag talar om dem som gamla vänner ifrån förr, fast med betoningen "mitt ex" istället för "en gammal vän till mig". Det är inte för att jag saknar dem eller liknande, utan för att någonting i nuet får mig att koppla tillbaka till vad jag varit med om tidigare, där detta ex råkade vara närvarande och sa/gjorde någonting. Det kanske är samma sak för honom, det är ju hans egna erfarenheter som han delar med sig av?
Carpe Diem
Om han var många år med exet är det ju inte så konstigt.. då är det ju en massa av vad han upplevt under många år av livet där exet funnits med.. men kan ju inte glömma bara, eller för den sakens skull ha nåt tabu om att man inte får nämna… och när det som du skriver inte är med nån längtan han berättar är det nog ingen fara!? Min make var 48 när vi träffades, så då finns ju ett långt liv innan, det är bara att acceptera. Några intima detaljer vill jag förstås inte höra, men att andra Kvinnor funnits, och han upplevt och gjort saker tillsammans med dessa… är ju bra, en del av hans livserfarenhet som jag uppskattar.

Jag pratar både om mina ex och om en del män jag träffar genom mitt jobb. Jag äter lunch med andra män, jobbar med andra män och t.o.m. reser bort tillsammans med andra män.
Det går alldeles utmärkt bra och det beror förstås på att jag och min man har en grundmurad tillit till varandra.
men det verkar underligt att ni varit tillsammans ett par år och han nämner henne varje gång ni ses….som du skriver. det hade jag nog tyckt varit väldigt flummigt …….år, efter år, efter år….
har han massa obearbetande känslor i bagaget kanske han skulle må bra av att prata med någon som kan ge råd om hur han ska kunna gå vidare med sitt liv.
fråga så får du svar och så slipper du bygga upp en paranioa som tar väldigt mycket kraft ifrån dig och som gör dig olycklig. du är värld lycka. det är vi alla.
Han kanske inte tillhör dem som skäms över delar av sitt liv, ohc om en stor del av hans liv består av hans ex är det kanske inte så konstigt att hon kommer poppar upp lite då och då.
Jag har en kompis som är tvärt om, han känner sig obekväm om man nämner hans ex. Jag har gjort det någon gång. Kompisen ifråga är någon sorts kombinerad ”extrabror” och musikkompis och alla hans ex ägnade sig, som han och jag och hans nuvarande fru, åt musik en hel del och jag nämnde ju ett av hennes ex i ett musiksammanhang, men han verkade inte bekväm med det alls, så numera behåller jag information, musikalisk som omusikalisk, om hans ex för mig själv.
Själv nämner jag väl mina ex lite då och då och min fru verkar inte ha något emot det. Till skillnad från min kompis så ångrar jag inte stora delar av mitt liv, utan ser varje händelse som ett viktigt steg till det liv jag har nu. Utan mina ex hade jag kanske inte träffat min fru, eftersom jag vid det tillfälled då förmodligen hade befunnit mig på en helt annan plats och görandes något helt annat än det jag gjorde när jag ”upptäckte” henne.
Jag förstår dig precis, min sambo nämner sitt ex nästan jämt, och då nämner han inte saker som har med deras barn att göra, för det får man ju acceptera. Det jobbiga är när han pratar om henne bara ändå. Du ska nog säga till din kille att det är jobbigt.

Jag tycker att berättelser och minnen från bådas ex-partners inte hör hemma i ett förhållande. Säg till din kille vad du känner och be honom sluta. Han har ju dig, varför pratar han då om sitt ex?

Min fd pratade ibland om sina ex och då inte bara barnens mamma. Det gjorde mig inget. De är ju en del av hans historia………..
Ensam - men stark!
#12: Eller så kan man komma överens om vad som gäller, helt enkelt. Min fru verkar inte ha något emot att jag pratar om mina ex. Hon börjar ju till och med ibland att prata om dem… Men jag har ju sagt till henne att hon ska säga till om hon tycker att det blir jobbigt, så det räknar jag med att hon gör…
Men jag har ju inte satt i system precis att prata om mina ex i tid och otid. Jag pratar ibland om folk som jag känner. En del av dem är ex till mig, andra är vanliga kompisar, bröder och liknande. Ett av mina ex ringde mig för något år sedan och det var ju inget jag hemlighöll precis. Vi pratade i kanske en kvart om lite allt möjligt och min fru var väl mestadels i samma rum som jag och hon verkade inte ha några som helst problem med situationen över huvud taget.
Andra kanske hade ogillat det skarpt och då hade jag nog agerat på ett annat sätt. Man får anpassa sig till den man är ihop med eller, om man inte är anpassningsbar, byta ut den man är ihop med till någon som passar bättre…

Det är ju som en del påpekat rätt naturligt att man ibland nämner anekdoter från förr, och har man delat sitt liv en tid med en person så kommer det oundvikligen att leda till att man nämner personen ibland. Är du ledsen över det så säg det till honom så att han får en chans att reflektera över det. Han tänker säkert inte ens på det.
Jag har varit tillsammans med min sambo i snart 10 år, visst händer det att hans x kommer på tal, och förr störde det mig vansinnigt, men du måste också tänka att han är tillsammans med DIG, inte henne, det finns en anledning till att det inte höll mellan dem, och en anledning till att han är med dig nu.