Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2170 ggr
Ture267
2009-08-29 19:17
0

Fotografier

Hej. I vår familj har vi ett problem som kanske andra också drabbats av. En person i släkten hade alla fotografier/negativ hemma hos sig vid ett tillfälle och i samband med andra tråkiga händelser sägs dessa vara försvunna. Eftersom det inte är helt klarlagt om de kastats eller finns kvar undrar jag om någon har ett tips på hur man på ett smidigt sätt kan ta upp saken. Varje gång vi tar upp frågan blir det bråk. Det var fotografier som täcker en lång tidsperiod. Vi vet inte om de finns kvar eller är kastade.

Aviendha
2009-08-29 19:30
0

Prata lugnt och sansat om det hela, det är väl det enda råd jag kan ge generellt, men efter att ha läst på andra sajter så vet jag inte riktigt hur ni ska lösa detta. Fråga om korten enbart och förklara att det bara är dem du/ni är intresserade och respektera sedan personens vilja, det är mitt råd.

Ture267
2009-08-30 12:55
0

Tack för rådet. För att förtydliga vill jag berätta att fotografierna endast var till låns, de tillhör en annan i familjen. Det var inte några enstaka fotografier, det var alla fotografier (fotoalbum) som ägaren hade och det är flera i släkten som har intresse i fotografierna, går ju inte att återskapa. Vi har försökt i flera år och det är väl bara att ge upp.

StickyKitten
2009-08-30 22:23
0

Om fotografierna är någon annans ägodel så borde det väl klassas som stöld att behålla dem? Inte så smidigt att dra in polisen dock.

Kan ni inte be att få framkalla fotografierna igen? Om personen har negativen så går det väl att göra kopior.

Ture267
2009-08-30 23:30
0

Du har helt rätt. Problemet är att det inte går att kontakta personen, då riskerar man att hamna i problem. Tycker bara att det är synd om ägaren till fotografierna och övriga släkten som tappat en stor del av sin historia.

Ture267
2009-08-31 22:54
0

Tack för svaren jag fått. Vi i familjen har nu pratat igenom problemet/problemen och har insett att det är lika bra att tänka framåt. Det finns ju så många andra värden i livet och det är ju bättre att lägga energin på framtiden, fotografier är ju dåtid. Tråkigt att behöva bli berövad ens historia, men vad göra? Tror inte detta går att lösa i ett forum.