Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 2107 ggr
marinelady
2009-09-01 16:01
0

Extra mamma

Sedan min bror började planera att flytta upp och studera på universitetet så har jag hjälpt han lite med boende hur man hittar osv. Nu börjar han krascha en dag in i sina studier och vill inte fortsätta, han tycker det känns för svårt.

Det jobbiga i dealen är att jag har fått ta min mors roll med moraliskt stöd och visa vägen osv. för han relation med mamma är icke existerande.  Nu kommer jag återigen få vara extra mamma i att guida han runt hur han skall tänka agera osv om han väljer (antagligen) att sluta studera. Och jag vill verkligen inte, jag blir själv påverkad och orolig av det och det stör mitt eget liv och humör.

Men man kan ju inte backa när en ur familjen ber om hjälp hur skall jag agera?

ChristineL
2009-09-01 19:59
0

Hmm, klart att du ska stötta din bror. Men är han tillräckligt gammal för att studera på universitetet, så tycker jag han borde vara tillräckligt gammal för att själv känna av vad han vill. Visst är det jobbigt i början med alla nya intryck man får osv.

jag tycker inte du ska behöva agera extramamma åt honom, ytan var en syster som finns där.

Bergspuman
2009-09-01 21:52
0

Nej, mamma honom inte, systra honom istället! Det är stooor skillnad däremellan. (Jag är själv storasyster till tre bröder).

marinelady
2009-09-01 22:00
0

Beskriv skillnaden :)

Bergspuman
2009-09-01 22:10
0

Som syster hönsar man inte. Man berättar vad han bör göra och gör det inte ÅT honom. Man talar om lämpliga alternativ, och ber honom själv ringa samtal/ställa sig i kö. Man bryr sig inte om att ringa o kontrollera att han gjort saker. Om han säger att han inte fixat vissa grejer, så blir man inte arg. Man rycker på axlarna för han är ju vuxen. Men man ser till att alltid finnas där.

Lite grovt förenklat: En syster hjälper med tid och ord, en mamma brukar hjälpa med pengar och gärningar. En syster tjatar inte, det gör en mamma. En syster kan skratta tillsammans med en åt den tjatiga mamman OCH åt sig själv, men mamman kan inte skratta åt vare sig sin son, sin dotter eller sig själv *L*.

marinelady
2009-09-01 22:27
0

Ah jag kör en kombo det är de som är dåligt… då vet jag