Överreagerade jag?
En tysk kompis var och hälsade på i veckan. Sista dagen när vi hade varit ute och handlat och kom hem, la jag medicinen för magen som jag hade köpt på köksbordet. Han tittade på den och undrade vad den var till. Jag förklarade att jag har IBS och får ont i magen ibland.
Han tittade han på mig och säger med ett skratt på knagglig svenska:
- Du kan ju prova fettsugning någongång …
Jag stirrade på honom och kunde inte tro mina öron. Dessutom skrattade han, så jag blev arg och frågade honom irriterat varför jag skulle göra det …
- Så du får kvinnliga former, blev hans svar.
Där brast det för mig och jag blev oerhört arg. Jag förklarade för honom att jag aldrig skulle göra en fettsugning och att ens komma på att säga något sådant till en vän tycker jag är oförskämt. De skulle vara samma som om jag bad han göra en skönhetsoperation för att han är skelögd.
Efteråt satt vi vid köksbordet och stämningen var amper och tung. Han klämde fram något om att han borde packa sina väskor och jag fräste, fortfarande sårad: Gör det!
Så här i efterhand har jag funderat en del på denna lilla episod. Jag förstår att jag reagerade stark, men det beror antagligen på att jag mådde dåligt och hade ont i magen. Mår man inte bra, kan man ju ofta överreagera.
Jag funderar på att ta upp det med honom igen och fråga vad han menade och också förklara att jag reagerade som jag gjorde för att jag kände mig kränkt och sårad när han sa så.
Vad tycker ni?

jag förstår att du blev arg och ledsen. jag tycker inte att du överreagerade. Så säger man ju inte 
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Jag tycker inte heller att du överreagerade! Din vän sade något som skulle såra de flesta, och med den förklaringen.. Jag är av åsikten att man stöttar vänner och ska man kommentera sådana saker så ska det vara under rätt omständigheter.
Om det är någon tröst tycker inte heller min kille att du överreagerade.
Paulina
du jag hade kastat ut honom med väskan efter och bett att han skulle tänka över vad han sa.han mår nog inte så bra och projicerar sina problem genom dej.låt det gå en stund.
Nej, du överreagerade in alls! Sådär säger man inte till folk!
/Christine
Håller med alla föregående talare här. Du överreagerade inte alls.
Man säger inte sånna taskiga saker. Jag hade nog visat han på dörren direkt.
Kram till dej.
Tack för era svar. Jag har mina misstankar om att han inte mår speciellt bra. Han berättade lite om bland annat sin far, men det är ju ingen orsak till att bete sig hur som helst och dessutom säga sårande saker.
#2 Känns skönt att höra att din kille inte tyckte att jag överreagerade heller.
siddelina. Det ursäktar verkligen inte hans beteende. Man vräker inte ur sej sånna saker oavsett om man mår dåligt eller inte.
Nej, det där hade jag aldrig tolererat! Vad är det för "vän"!!!!!
Jag tycker inte att du överreagerade! Verkligen inte. Jag hade kännt mig otroligt förolämpad och han hade då minsann fått höra ett och annat! Orora dig inte för det. Som man sår får man skörda.
Ha en bra dag! // Pernilla
#7 Nej, naturligtvis är det ingen ursäkt. Jag har idag talat om för honom vad jag tycker och tänker om det och jag tänker inte fortsätta ha kontakt med honom. Jag är värd bättre!
siddelina! Bra gjort!! Du är värd nåt mycket bättre. 
Varm kram till dej.

Du gjorde helt rätt siddelina!! ARRGHH!! sicken självgod typ 
Du är definitivt värd bättre!
Bamsekram!
bra jobbat tjejen.du ska ha vänner som bryr sej och lyssnar på dej.
Stämmer in i kören, självklart ska man inte acceptera sådant!
Vänliga hälsningar
Cindy

jag tycker inte heller att du överreagerade, personligen hade jag klappat till honom rakt av och sen visat honom dörren.
Qui dormit, non peccat
Jag har nu: talat om för honom att jag tycker han gjorde fel vilket inte gav något resultat (antingen förstod han inte min engelska eller så tycker han inte att han gjorde fel) så jag har slutat svara på hans mail, blockat honom på msn & förvisat denna människa ut ur mitt liv!
Känner mig STARK!
det var starkt gjort.du kommer att må bättre av inte umgås med energitjuvar.
Bra!

det var fel av honom att säga så. han kunde åtminstone ha bett om ursäkt för att han sårade dig, det gör en riktig vän. men tydligen så var han inte en riktig vän. bra gjort av dig, du förtjänar bättre vänner än så :)
Japp, du är stark! Ta ingen skit som grynet skulle ha sagt ;)
Paulina
Du gjorde helt rätt. Man ska inte ta emot vad som helst. Om han mår dåligt behöver det inte gå ut över just dig.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Nä precis, det har jag precis klargjort för honom igen. Han försökte nämligen vända det till att det var synd om honom för att han inte har några vänner i Tyskland där han bor. Därför kunde jag inte sluta höra av mig till honom.
Här körs det med härskarteknik, men han lyckades inte med det eftersom jag känner igen mönstret och ifrågasatte hans argument.

Du gjorde helt rätt.
#15 "klappat till"?!?! Det låter ju som en mogen handling
För mig hade det också brunnit av, så säger man verkligen inte! Du gjorde bara rätt!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3

hade aldrig tolererant dej du gjorde helt rätt
Kan berättat att han nu har bett om ursäkt och att det inte var hans mening att såra mig. Det satt tydligen långt inne hos honom, men till sist kom det ett förlåt.

Jag hade reagerat på samma sätt.