Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 2579 ggr
[Crazyonthis]
2008-02-04 11:08
0

Får man göra så?

En vän till mig blev väldigt förvånad för en tid sedan. Hennes ena granne ovanpå hade mätat utanför hennes lägenhet, utan att fråga henne eller föreningen, utan liksom bara gjort det. Det vi undrar över nu är om man får göra så, eller bryter det mot något brott??

emsems
2008-02-04 11:50
0

mätat? mätt vad? eller va?

[Sajberlena]
2008-02-04 12:18
0

Förstår inte riktigt…??

[Crazyonthis]
2008-02-04 13:11
0

Mätat området utanför min kompis lägenhet….

Eleri-Twinkle
2008-02-04 13:19
0

Jag fattar fortfarande inte*s*Generad

[Crazyonthis]
2008-02-04 13:23
0

Alltså min kompis granne ovanpå har mätat min kompis utrymme utanför hennes lägenhet….

Eleri-Twinkle
2008-02-04 13:24
0

Jo så långt är jag med, men just det med att "mäta"…mäta till/för vad? :-)

Karmatarerskanise
2008-02-04 13:54
0

Vad gör man när man mätar området då?

[Crazyonthis]
2008-02-04 14:04
0

Det är ju det min kompis inte vet heller, varför grannen ovanpå ger  sig ut och mätar området utanför hennes  lägenhet, utan att fråga henne om hon får göra det eller frågar föreningen ifall det är okej…..Det är ju där kärnfrågan ligger, får man göra så när man bor i bostadsrätt, helt sonika liksom gå in på någons område och mäta?

emsems
2008-02-04 14:08
0

frågan är väl egentligen varför han mätade, men å andra sidan, varför vill hon inte att det ska bli mätat? han kanske bara ville veta hur stort det var för att ha en uppfattning gällande någon annan lägenhet han tittade på eller nåt.. eller så gillar han att mäta saker.. =) jag vet en kille som har någon hjärnskada som itne syns, han är besatt i att mäta saker. han har alltid en tumstock i fickan och mätar allt från antenner på bilar till bredden på övergångställenas vita streck… ringer även och frågar byggmästare hur höga vissa hus är och hur högh en skorsten är… =) haha

BranDuir
2008-02-04 14:33
0

KAn ju inte se vari problemet ligger….eller varför man inte skulle få lov att mäta en areal.

Grannen kanske bara MÄTTE för att se hur mycket mindre yta han hade eller för att räkna ut kronor och öre per kvadratmeter…

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Karmatarerskanise
2008-02-04 14:35
0

Menar du att dom mätt? Eller är det samma sak som mätat?

[Sajberlena]
2008-02-04 14:40
0

Naturligtvis får grannen mäta utrymmet utanför din kompis lägenhet utan att det är ett brott…

Som lägenhetsinnehavare kan jag inte hävda att trapphuset utanför min lägenhetsdörr är "mitt", det klassas som allmänna utrymmen och är fullt mätbart för den som behagar.

[Crazyonthis]
2008-02-04 14:57
0

Sajberlena, gäller det även utomhus? Alltså utanför huset, typ under hennes fönster bredvid ytterdörren?? För det är där hennes granne har varit och mätat….hon bor på bottenplan och har ytterdörren direk ut på marken och sen fönstret till höger om dörren…vet inte hur jag ska förklara, men dom har alltså inget trapphus…och det är inte inomhus hennes granne har mätat….

[Sajberlena]
2008-02-04 15:56
0

Har svårt att se att tilltaget att betrakta som ett brott, möjligen kan man ifrågasätta syftet med det hela men det är nog allt…

Jag föreslår att hon helt enkelt frågar grannen orsaken till mätningen och talar om att hon i fortsättningen helst ser att denne talar med henne först, innan några sådana mätningar görs. Kanske förklaringen grannen har skingrar olustkänslan, det kan ju vara som någon skrev, han vill kontrollera ytan, jämföra med annan yta, undersöka hur många kvadrat han betalar för själv mm mm.

Ofint gjort kanske, men svårt att hitta en lämplig brottsrubricering…

supermoccine
2008-02-04 16:15
1

P.g.a. viss språklig förvirring i denna tråd vill jag bara passa på att bjuda på ett citat från Vetenskapsradion Språket i P1:

"Samma lyssnare hörde en programledare i tv säga ”mätat” – Rätt eller fel eller dialektalt, undrar han. Detta är fel standardspråkligt, men det är möjligt att det är dialektalt – vi böjer verb på lite olika sätt i olika dialekter. Här har vi att göra med två svaga böjningar: mäta – mätte – mätt eller mäta – mätade – mätat."

madland_se
2008-02-04 17:37
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, om man med "mätat" menar mätt så är det såhär. Du kan gå och mäta vad fan du vill, men du får inte gå in i folks lägenheter utan lov. Du får heller inte gå in i trädgårdar (trespassing på engelska) eller liknande.

Man får med stöd av allemansrätten kila in i privatägda skogar och mäta träd om man känner för det men man får inte skada träden. Inte heller får man skräpa ned.

Att mäta i en trappuppgång är inte ett brott mot en lägenhetsinnehavare eftersom det är bostadsrättsföreningen alternativt hyresvärden som äger trappuppgången (svalen i Göteborg). Normalt sett är trappuppgångar att betrakta som offentliga utrymmen och så länge man inte bryter mot särskilda föreskrifter, såsom rökförbud och liknande, kan man göra närapå vad man vill. Klotter och vandalisering är förstås förbjudet men mätning i sig är inget brott.

Utomhus är det ungefär samma sak. Om ytterdörren och ett visst utrymme utanför denna tillhör den boende, såsom när det handlar om radhus och liknande - då man ofta har en markplätt tillhörandes - får man inte springa in och mäta där hursomhelst. Då lär man dock inte bli dömd för mätningen utan snarare det olaga intrånget.

Sedan har vi det som EmmaL var inne på. Att vissa personer sjukligt vill/måste mäta olika saker. Jag kan säga så mycket att står det en tjomme och vevar med tummstocken över min Corvettes motorhuv då är det - om det inte finns många mjuka ursäktande ord i luften jävligt kvickt - färdigmätt med den tumstocken…

Finns en klassisk regskyltshållare som säger: "Insured by Mafia. You hit me, we hit you."

[Sajberlena]
2008-02-04 18:50
0

Frågan blir i så fall om utrymmet utanför en bostadsrätt i markplan ingår i lägenheten eller ej.

Att polisanmäla någon för olaga intrång och hoppas på att en åklagare ska ta upp saken till utredning för att han mätt utrymmet utanför en lägenhet är nog att hoppas på för mycket…

Karmatarerskanise
2008-02-04 19:00
0

Jag förstår inte tiktigt vad det hemska med saken är? Var han inne i hennes trädgård?

[Sajberlena]
2008-02-04 19:08
0

Som jag förstår det så handlar det om utrymmet utanför en lägenhet i markplanet.

Karmatarerskanise
2008-02-04 19:39
0

Om det är en trädgårdtäppa förstår jag att man blir arg, men om det är utanför lägenheten på gården som tillhör alla ser jag inte att det är ngt fel i det. Kanske konstigt, men inget jag skulle bry mig om.

Och hur fick vännen reda på att grannen hade mätt? Såg hon detta?

Maria
2008-02-04 19:45
0

Detta var ju lite kul…. enklast är väl att fråga grannen varför han "mätat".

Det finns kanske som Sajberlena skriver, en enkel förklaring till det hela…

/Maria

BranDuir
2008-02-04 21:22
0

kan bara komma med en småländsk kommentar….ammen vaffaan….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[Crazyonthis]
2008-02-06 11:59
0

NU har min kompis fått svar. Hon ringde en i styrelsen och han sa att om man mäter utanför andras dörrar så räknas det som kränkning, så grannen har gjort fel och min vän kan, om hon vill anmäla henne för det…..Så nu är problemet löst. Gör grannen så en gång till vet  min vän som gäller…Skrattande

Maria
2008-02-06 12:23
0

?????

Problemet löst? Är din kompis fortfarande inte intresserad av VARFÖR grannen mätte?

/Maria

Mia-
2008-02-06 13:01
0

Fattar inte vad saken gäller?? Vem bryr sig om någon mäter utanför en lägenhet!!

[Crazyonthis]
2008-02-06 13:09
0

Det pågår en tvist där min vän bor, det är dom på övreplan mot dom på nedreplan, och hennes gissning är att hon som mätade utanför hennes lägenhet, gjorde det på grund av den pågåend tvisten…

Mia, som granne har jag inte något att göra med utrymmet hos dom andra i huset, så därför ska jag inte vara där och mäta, såvida jag inte frågar om lov och förklarar varför först, vilket inte den här grannen hade gjort. Jag bor också på nedreplan och fick säga till några grannar för några år sedan som bodde i en annan länga och var på mitt område och spelade kubb, dom tog sina saker och stack…Respekt för andra och deras områd helt enkelt….

emsems
2008-02-06 14:34
0

ja, man får väl vad man ger… mina grannar får mäta sig less om dom vill =)

Linnda
2009-10-13 15:28
0

haha, kränkning, den var bra den. Vad är det för tvist som pågår om man får fråga? Ursäkta, men det lät bara för roligt, håller med #27 min grannar får gärna också mäta sig lessa utanför min lägenhet, bara dom inte kommer in och "mätar" en massa..

asvensso
2009-10-13 17:42
0

Ja, nu blir jag ocksa nyfiken. Vad ar det for en tvist mellan ovre och nedre plan? Galler det gemensamma ytor och fordelning av kostnader? Ar det kostnad for snorojning uppe pa taket jamfort med pa marken vid gatuplan? Ar det en forsakringsfraga?

Sara
2009-10-14 00:22
0

Om det är ett område som tillhör lägenheten kan det vara intrång. Exempelvis om har ett radhus med täppa framför. Ungefär som om man går in på en annans trädgård.

Sara