Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 4377 ggr
Emmice
0

Min son väljer farmor framför mig..

Det här måste ju låta som ett lyxproblem.. men det är endå jobbigt..

Pappan o jag är separerade sedan ett halvår men jag har endå en relation till pojkens farmor o vi ses ca 1-2 gånger i veckan. Vår pojk är 13 mån.

När framor kommer till oss så blir min son jätteglad o "flyr" in i hennes famn o släpper inte taget.. Jag blir bara glad att han tycker om sin farmor så mycket, jag tycker ju även om henne själv då hon finns mycket där o hjälper till en del..

MEN, Jag blir liksom ledsen endå.. hon ber mig ställa mig brevid henne o så ska vi "se vem han kryper till" o självklart så väljer han henne varje gång.

När hon håller i honom så testar hon honom o se om han vill komma till mig, o nej han klämmer fast sina nypor hårt i hennes tröja när hon gör så som om jag helt plötsligt vore en främmling… Jag blir bara så ledsen..
jag känner mig lite krängt när hon gör så.

Först att min son gråter när hon går på toa men inte bryr sig om jag skulle gå.. Sen att hon ska testa honom hela tiden för att få sin bekräftelse..
När han är i min famn o ser henne så börjar han gnälla o ska ur mitt grepp i in i hennes famn..
När hon ska gå så säger hon hejdå tusen gånger men står kvar så han ska "försöka" följa med henne….När hon gått ut genom dörren så öppnar hon igen för o se om han blev ledsen….

han klänger på henne hela tiden och är mer gnällig när hon hälsar på, för hon daltar ju med honom anser jag.

Jag känner mig bara ledsen.. det känns som jag lätt kan bytas ut o ch inte betyder nått som mamma..

Jag är ensamstående och gör allt jag kan för att min älskade pojke ska ha det bra, men jag kan inte alltid vara utvilad och rolig som farmor är dom gånger hon kommer o hälsar på..hon har ju hunnit ladda upp sig…

nu vart det långt men jag behövde bara skriva av mig..

Sara
0

Min första tanke är att du ska låsa dörren när hon går, så kan hon inte öppna igen.

Sara

hus-musen
0

Ärligt talat så gör mer eller mindre alla barn nån gång. Du är hans mamma och största trygghet, men farmor i det här fallet är den "roliga" om du förstår vad jag menar. Typ favoritleksaken just nu.

Men sen om jag nu förstått dig rätt, att tävla om ett barns uppmärksamhet är inte ok, det är jäkligt omoget av de vuxna och förvirrande för ett barn. Så nästa gång säg bara nej låt han göra som han vill och ta det lugnt nån annanstans istället. Barnet blir lugnare och farmor får inte utlopp för sin "hej titta på mig hur poppis jag är"-avsikt. Vilket kan vara både medvetet och omedvetet, det vet jag inte. Daltandet vid dörren är inte heller ok, det stressar bara upp honom i onödan. Säg hej då och stäng dörren och sen ska det vara bra.

Qui dormit, non peccat

pyromanen
0

Tycker farmor beter sig lite fånigt med det testandet.  Samtidig så tror jag inte alls du behöver vara orolig!  Du är mamman och du är med honom i vardagen och har funnits där nära sedan födseln!  känns dig trygg med det!

Mina barn har alla haft perioder där de var pappagris eller mammagris.  sonen körde ett tag med att nu skulle ha se vem som skulle få lägga honom idag och så sa han nån ramsa och 9 av 10 ggr hamnade det på att pappa vann :-) Eller om jag varit sur på honom över nt dumt han gjort så kan han säga jag är inte alls din goding, jag är BARA pappas goding Skrattande

Om det är jobbigt att utsättas för jämförelsen för mycket så kan du kanske "utnyttja"(ordets positiva mening) farmor/tillfället till att få lite egen tid o göra nåt du vill o låta dom vara själv.  Det är ju jättevärdfullt att de har så bra relation!

Emmice
0

1. hahah smart! skulle vara kul o titta ut o kik hålet o se hennes reaktion när hon inte kommer in igen ;P hahaha

2. jo precis jag förstår ju att hon är hans "favvo leksak" o det är ju kul att han känner så=) han träffar ju inte så många heller då vi precis flyttat,och det har varit mycket packande o fixande.. inte så kul för honom kanske..

o så känner jag inte så många här än..Så det är ju jääätekul när hon kommer tycker han, men jag vill bara inte att hon ger honom dålig uppfattning om saker o ting, barn fattar mer än vad man tror.

3. Jo jag tror verkligen du har rätt, det är mest jämförelsen som är jobbig. Som sagt jag är ju hans mamma och trygghet men jag är endå vardag för honom, så nytt är ju kul för honom. dumt av henne bara o "vinna fajten om vem han tycker om mest" i ett sånt läge. Känns bara omoget att tänka så ens..Men absolut! jag skaverkligen tänka på o utnytja egen tid när hon är här! inte ge tillfällen till sånt som hon håller på med. annars får jag helt enkelt prata med henne..

tack för era mogna svar! =)

JossanH
0

Tycker det låter som att farmor har ett enormt bekräftelsebehov och vill vara "bäst" genom att bli vald.

Tycker att du lugnt kan säga rakt ut, om hon vill köra "kom till den du gillar mest", att det förvirrar för barnet. Samma sak om hon säger hej då 100 ggr utan att gå därirån. Så håller jag med om att du ska låsa dörren så fort hon klivit ut ;)
Det är faktiskt ett väldigt omoget beteende barnets farmor sysslar med!

Sajtvärd på Iller.ifokus