Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 7511 ggr
hurricane
2008-11-17 14:02
0

Kompis med ex

Jag och mitt ex var ihop ca tre år innan vi båda insåg att vi inte fungerade i en relation utan passade bättre som vänner. Han är nu en av mina bästa kompisar och han ställer alltid upp för mig. Vi gjorde slut för typ ett år sen och har varit bara vänner sen dess.
För ett halvår sen träffade jag en annan kille och vi är nu ihop. Han bor i göteborg och jag i stockholm men vi ses så ofta vi kan. Han tycker i alla fall att det är jättejobbigt att jag är kompis med mitt ex och han vill att vi slutar ses.
På ett sätt förstår jag min pojkvän, men ska han verkligen få bestämma vilka jag umgås med? Han måste ju förstå att jag och mitt ex bara är goda vänner. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till… Egentligen känner jag att kompisar borde "gå före" pojkvänner, eller hur man ska uttrycka det.. men jag älskar ju min pojkvän och vill inte att han ska må dåligt.
Vad tycker ni jag ska göra??

JossanH
2008-11-17 14:13
0

Det är jättesvårt och jag sitter lite i din pojkväns situation men ändå inte.

Min kille är nära vän med sitt ex. Jag har lite svårt för det ska jag ärligt erkänna men inget som gör att jag gräver ned mig. Det är mig han är tillsammans med och det är mig han älskar (faktiskt på ett helt annat plan än exet). Det jag egentligen har probem med är att hon och jag är ganska lika.. Men enligt mig så är hon snyggare, roligare och passar honom lite bättre (i teorin).. på omvägar har jag fått veta att hon själv anser att jag är som henne fast en bättre verision..

I vilket fall- Jag skulle aldrig må bra av att ha brutit en sådan relation pga min egen svartsjuka. Men min kille var faktiskt villig att göra det med henne pga mig- även fast han absolut inte ville- men för att få vara tillsammans med mig skulle han göra det.

Jag tycker kärleken går före sådanna här situationer då Ex är inblandade.. Saken är att man kan vara väldigt bra kompis med ett Ex men det kommer alltid vara ett Ex..

Däremot tycker jag du ska försöka få din kille att träffa ditt ex och själv få upptäcka att ni inte är mer än vänner och inte vill vara det heller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

hus-musen
2008-11-17 14:45
1

jag tycker att du ska strunta i vad din kille tycker! kompisar går före pojkvänner! tycker oxå att de är dålig stil att han vill att du ska sluta umgås med ditt ex, han måste vara mycket osäker på sig själv!

om du säger att du o ditt ex bara är vänner så tycker jag att han ska lita på dig, låt han träffa din kompis så han kan se med egna ögon hur de ligger till!

Qui dormit, non peccat

[Vargnatt-]
2008-11-17 15:16
0

Jag är också riktigt bra kompis med ett av mina ex, och min pojkvän är väl inte superglad för det. Men han förstår att det är mitt liv och jag bestämmer vilka jag ska umgås med, han skulle aldrig be mig sluta vara vän med någon. Vänner är viktiga, och tycker inte din kille ska försöka få dig att sluta umgås med en bra vän.

Lorelai
2008-11-17 17:13
0

Ehum.. Jag hade och har inte aceptera sådant nonsens från en ny person.
Jag är god vän med mitt ex.. och hans ex.. det hade inte fungerat om man mjäkade till för sådant trams.
Vi är vuxna människor och får tolerera att det finns förflutet.
Särskilt pedagogisk är jag inte nu.. dels för att det är trams att låta sådant som svartsjuka styra.. dels för att min lille sover i mitt knä och jag enhandsvalsar..

Hade det varit jag.. och jag gör så med.. hade jag aldrig tolererant det där. Jag har mitt ex i mitt liv, ta det eller gå. Basta.

/lägg till smileys och trevlig ton där det behövs.

hurricane
2008-11-17 17:58
0

:) Ni har så rätt så rätt. Min kille är bara tramsig. Det är bara dumt av honom att bli svartsjuk. Hur som helst. Jag ska prata med min pojkvän och försöka få honom att träffa mitt ex, även om det kanske kommer krävas en del övertalning tror jag det skulle vara det bästa.

Aviendha
2008-11-17 19:31
0

Alltså, jag håller med föregående, man måste acceptera ens partners förflutna, med det sagt så måste man inte gilla deras ex ;)

Men, har det nyss tagit slut dem emellan så skulle jag vara tveksam, då de kanske inte kommit över varandra helt. Jag har svårt att tänka mig att två personer som vart tillsammans ett tag, en vecka efter att det tagit slut kommit över varandra helt och kan vara "bara" vänner. Så det är väl fall till fall.

I alla fall så måste man ju lita på sin partner, kanske träffa exet osv. Då är det en kompis som vilken annan, varken mer eller mindre. Bara de sköts snyggt, så det inte är massa gos "för gamla tiders skull", eller  liknande prat, vilket jag sett hända hos många bekanta.

Liss
2008-11-17 19:41
0

De finns ju en anledning till att de är ett ex. Och har man gått vidare så pass att man träffat en annan och älskar den personen, finns de väl ingen anledning för den nya att bli orolig? Tillit och acceptans för ens vänner, även om det är ett ex, tycker jag är viktigt. Har man som sagt valt att vara med den nya ska de inte finnas en anledning till att de ska vara svårt att umgås med ett gammalt ex.

Visst kan jag erkänna att de känns lite smålustigt egentligen, men i de hela är det bara larv att hålla på och dalta om den saken. Som folk sagt tidigare i inläggen, man har ett förflutet och de har ALLA- de är bara att acceptera och vara glad för det man har och gå vidare med sitt eget.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Lorelai
2008-11-17 19:46
0

#6.. Många fina poänger.. och här är  mina komentarer på dom.. :)

Om det är slut en vecka.. är att involvera sig med någon ny aldrig en bra idé. Den som möter någon som vill involvera ett förhållande efter en vecka bör vara vuxen nog och säga"_Vi hörs nästa vecka, samtalar över telefon och bestämmer då en tid att mötas en månad efteråt."
_Så vill jag bara ge min personliga reflektion.. det går att lämna ett förhållande och vara klar med det.

Men superfint inlägg. :)

JossanH
2008-11-17 20:03
1

Jag kan säga att det även beror MYCKET på hur exet beter sig.. Mitt ex var kompis med sitt ex (jaja, många ex här). Jag tålde henne inte. Jag försökte verkligen men det blev bara värre efter att jag träffade henne. Hon försökte på något vis bevisa för mig att han och hon var så himla tighta att det hela bara blev löjligt. Hon skulle bränna filmer till honom (han var sjukskriven för opererad fot) och skicka, hon skulle kolla upp telefonbolag som vi diskuterade lite löst och ja, allt möjligt kunde hon göra istället för jag som faktiskt bodde precis i närheten skulle göra det..

En gång när hon hade varit där och hälsat på hade han fått en liten chokladask av henne med rosett runt. Jag frågade bara "har du fått choklad?" och han sa att det var för hans namnsdag. -"Oj! Var det David igår?".. -"Nä, det var Per för en månad sedan"… En månad sedan han hade namnsdag med sitt andranamn och hon köper choklad till honom!? Han slutade nästan prata med henne efter det då han märkte att jag inte tålde henne och till sist berättade jag för jag stod inte ut med människan!

Dom hade iaf inte speciellt mycket kontakt ändå så det är väl skillnad, men ändå.. Det beror på hur exet beter sig.

Min nuvarandes ex beter sig som en människa. Hon har nog iof svårare för mig än jag för henne, men hon försöker inte bevisa något utan är sig själv. Väldigt mycket värt för att det ska fungera mellan oss alla 3.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Musiken
2008-11-17 20:18
0

Jag ar pa JossanH's linje har. Vissa av min pojkvans ex bryr jag mig inte om, och jag ar aven bra kompis med nagra, precis som jag ar bra kompis med de flesta av mina ex.

En av dem tal jag inte alls dock. Hon ar precis sa som JossanH beskriver, fast istallet for matriella ting sa skickar hon hemliga meddelanden pa facebook och skriver kryptiska sms. Hon skulle mer an garna kunna fa forsvinna fran jordens yta, eller iaf fran Carlisle!
Det som ar annu varre ar att min pojkvan sa att han tyckte att hon var den snyggaste och "roligaste" flickvannen han haft i sangen hittills (detta var iofs innan vi blev tillsammans, men den frasen har verkligen brannt sig fast i mitt huvud).

JossanH
2008-11-17 20:40
0

#10 sånt där kan tänka sig blå på!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Karmatarerskanise
2008-11-17 20:43
1

Jag vet inte riktigt vad jag tycker här.
Jag ser inte riktigt varför man måste vara kompis med ett ex, allrahelst inte någon från ett kortvarigt förhållande. Det tar ju slut av en anledning.

Kanske tänker jag så eftersom jag själv inte har ett behov att träffa eller vara nära vän med mina ex. Lite sporadisk kontakt över msn bara.

Killen har heller ingen kontakt med sina ex.

Aviendha
2008-11-17 21:22
0

#10 Usch! Sådant vill man hellst inte veta. Jag har en liknande sak själv, men som tur är så har de ingen kontakt nu, vilket ärligt känns skönt.

JossanH
2008-11-17 23:22
0

#12 men man kanske fungerar jättebra med personen ifråga från början och man var kär och blev tillsammans men sen upptäcker man att man fortfarande funkar jättebra tillsammans och har jättekul ihop men att man inte vill ha något på ett sexuellt eller kärleksfullt sätt. Har man då inte längre rätt att umgås med den personen längre?

Att man är kompis med exet har nog inget med ett "behov av att vara just vän med sitt ex" att göra utan att man vill vara vän med sin kompis.

Sajtvärd på Iller.ifokus

hus-musen
2008-11-18 12:34
0

#12 om man var goda vänner innan man blev tillsammans så kan man väl fortsätta vara vänner om det tar slut? finns ju de som blivit bättre vänner efter att de gjort slut! så de handlar itne om att man vill vara vän med ett ex, utan de handlar om att man vill vara vän med en kompis. anser jag iaf.

sj är jag inte kompis med nått av  mina ex o kommer aldrig att bli vän med dem heller. var inte vän med dem före förhållandet heller.

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2008-11-18 12:37
0

#15 Som sagt vet jag inte riktigt vad jag tycker.
Men visst, var man vänner innan så kanske. Har aldrig varit med om det heller.

Eller jag hade inte gillat de, men jag hade inte tvingat honom att sluta vara vänn-

freemark
2008-11-18 14:04
0

Jag har kontakt med ett av mina ex. Vi chattar på msn då och då och min fästman kände sig lite konstig först men han litar på mig och han får läsa vad vi säger så han vet vad vi pratar om så nu bryr han sig inte. Jag har gått vidare och det har hon också gjort, men hon är en rolig person och jag ser ingen anledning till varför jag inte kan hålla kontakten med henne. Fast om min fästman ville, skulle jag bryta kontakten, men det skulle han aldrig fråga om.

Gabriella77
2008-11-18 15:29
1

Min sambo har lite kontakt med ett av sina ex. De hörs ngn gång ibland över msn, uppdaterar varandra om deras liv inte mer än så. För mig är det lugnt, det tog ju ändå slut mellan dem och hon har oxå ny pojkvän. Det kan vara svårt ibland att acceptera att ens partner haft andra innan man själv dök upp men det är ju bara så det är. Jag skulle definitivt inte vilja att min sambo gick runt och kände sig svartsjuk på mina ex, det är ju honom jag delar mitt liv med.

Liss
2008-11-18 22:25
0

När jag gjorde slut med mitt ex så märkte vi att vi passa jätte bra ihop som vänner. Vi kunde helt plötsligt prata med varandra utan att bråka och vi hade skit kul ihop. Men så gjorde jag de dumma beslut att bli tillsammans med honom igen. Och efter de stupade det ju igen och jag fick veta sanningen om allting, så efter de ville jag inte se honom alls längre.
Men ändå, min poäng, klart man kan bli bra vän med ett ex. Precis som hus-musen säger, de är inget ex då i den bemärkelsen utan en bra vän. Om man går bra ihop, trivs och så vidare finns de ingen anledning till att inte vara vänner?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hemulen
2009-11-12 12:16
0

Jag och mitt ex gjorde slut för 9 år sedan men är bästa vänner, till och m ed närmare än så. Vi är familj.  Vi har inga romantiska känslor för varandra alls men vi har mer eller mindre vuxit upp ihop och känner varandra bättre än någon annan. Jag gör alltid klart från början för killarna jag dejtar hur min relation till min kompis ser ut och är noga med att se till att de förstår att jag inte kommer att avsluta den för någon. Vill de vara med mig får de acceptera våran relation, så är det bara. Jag accepterar inte att någon annan människa dikterar för mig vem jag får eller inte får träffa. Jag kan överleva utan en man men inte utan mina vänner.

Jag är numera sambo med en kille sedan två år tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt. Han var lite svartsjuk i början men efterhand som han lärde känna min vän och såg oss tillsammans insåg han att det inte fanns något att vara svartsjuk över. Jag tror att det är viktigt att vara ärlig från början. Man ska inte ljuga om att man träffar sin vän och det är positivt att killarna träffas och lär känna varandra.

Folk har väldigt mycket åsikter och fördomar om människor som umgås med sina ex. Jag tycker det är så dumt. Många är rädda för att man ska vara attraherade av varandra men de känslorna har man ju redan fått utlopp för i relationen som inte fungerade. Jag skulle vara mer orolig för de nya relationerna man skaffar eftersom de är outforskade områden. Jag tycker att man ska vara mer öppen och lita på sin partner. Gör man inte det är det något som är fel i relationen och då har man viktigare saker att oroa sig över än en gammal vän..

Sofieen
2009-11-12 19:17
0

Jag hade haft svårt för det, precis som din pojkvän. Speciellt om man hade ett distansförhållande. Även om man litar på varandra kan det kännas jobbigt om man inte vet vad som faktiskt händer.. Jag skulle inte haft kontakt med något ex om jag träffade en ny man, tror jag.
Jag förstår dig också eftersom ni är så bra vänner. Men jag tycker, till skillnad från andra som skrivit, att man borde respektera sin pojkvän och kanske inte umgås intensivt med exet. Jag personligen hade inte tyckt om det alls.. tyvärr.