Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 2756 ggr
blingpinglan
0

Kan jag göra såhär?

Är sedan drygt ett år sambo med "mannen i mitt liv". Han är allt jag vill ha och han säger detsamma om mig. Jag har de senaste månaderna blivit varse om att han har problem med sin ekonomi. I augusti bad jag honom lägga alla papper på bordet och då kom det fram att han undanhållit information om sin ekonomi som jag bad att få reda på innan vi blev sambos. Han lovade då (i augusti) att han inte skulle ta fler sms-lån eller utnyttja kredit hos bland annat GE banken som tar hutlöst med ränta. Han lovade mig att om han behövde pengar så skulle han komma till mig först. Han blev också irriterad över att jag lade mig i hans ekonomi för att jag skulle typ inte bry mig så länga han betalar våra gemensamma räkningar.

I oktober kom en påminnelse från telia (vilket jag räknar som vår gemensamma räkningar) och jag började ana oråd. Samma dag kom ett kontoutdrag från hans bank och när jag höll upp det mot ljus, så såg jag att han övertrasserat sitt konto med många tusenlappar. Då tänkte jag att han skulle säga något om pengar, men inget…

Nu har han varit bortrest med jobbet en vecka och jag öppnade då ett brev som kom till honom från GE, bara för att se att allt var som han sagt. Det var det inte… Han har lånat mer pengar därifrån i slutet av oktober. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. För mig är det viktigt att betala sina räkningar i tid. Kan man inte det måste man prioritera annorlunda och välja bort vissa saker. Enligt den budget han gjort skulle han ha ungefär 5000:- kvar varje månad när alla räkningar, bilar, bensin, pensionsspar - ja, allt var betalat.

Jag tänker konfrontera honom när han kommer hem och be honom koppla upp på sin internetbank och visa mig hur läget ser ut. Han blir nog arg och besviken, men den risken får jag ta.Sånt här måste man kunna prata om och vara öppen med i en seriös relation.

Någon som kan komma med andra tips på hur vi kan komma tillrätta med problemet? Jag vill ju leva resten av mitt liv med denna killen, men känner att om han undanhåller såhär viktiga saker, så kommer det inte att fungera… :(

svartgronabrigaden
0

Usch, det låter verkligen inte bra - vet du varför han har så många skulder då? Är det spelmissbruk?

Håller man undan sådana här viktiga problem när man nyss blivit sambos, så kommer säkerligen fler dyka upp längre fram - vad hindrar folk ljuga/gömma undan annat?

Ett tips är att INTE ta lån tillsammans, eller binda upp er något ekonomiskt - ställ ultimatum att han måste fixa sin ekonomi först innan ni fortsätter med samborelation?

blingpinglan
0

Jag vet inte. Spelmissbruk kanske, men han har aldrig visat tendens att spela… Spelar han på jobbet kanske??

Vi har inga lån tillsammans utan han står på huset, jag har dock lagt lite av mina besparingar i huset och de pengarna lär jag väl aldrig se igen… Vi har inte någon bodelning eller samboavtal, vilket nog är till min fördel om jag bestämmer mig för att flytta. Det är svårt att ställa ultimatum - jag avskyr det, men det är nog ett måste. Om han älskar mig som han säger att han gör, då måste jag väl vara viktigare än att dölja vad det nu är för hemligheter han har?

ChristineL
0

Nej, fy vad tråkigt! Lyxfällan in a nutshell tänker jag :/ Självklart ska du konfrontera honom! Ju förr desto bättre och ja, han kommer antagligen bli arg, men får ni prata ut om saken så tror jag det kommer kännas bättre för er båda, förutsett att ni är 100% ärliga mot varandra. Han kan inte fortsätta leva i förnekelse längre om ni ska ha en framtid tillsammans, kan inte tänka mig hur sviken du måste känna dig, hua!

Men, prata med honom. Sätt er ner och säg att du vill veta allt, klipp kreditkorten eller vad som helst. Självkart att du är viktigare än hans hemligheter!

pyromanen
0

Man måste ju kunna lita på den man vill leva ihop med, och han har ju inte direkt visat att han går att lita på….  så… lita inte på honom! i alla fall inte förrän han visat att han går att lita på… och se till att inte du hamnar i betalningsanmärkningar mm pga honom.

Maria
0

#4 Jag håller med dig.

Har man planerat ett liv tillsammans så måste man kunna lita på varandra och ekonomin är tyvärr en stor fråga i våra liv vare sig vi vill eller inte…

/Maria

Aviendha
0

Tusan vad trist! Ett samboliv innebär ju mer eller mindre delad ekonomi (beroende på hur man lägger upp det) så den enes ekonomi kommer påverka den andra i förhållandet. För mig låter det som att han, enligt sin budget, ska ha ett rktigt bra ekonomiskt läge.

Jag kan säga att min karl hade riktigt kass hand med ekonomin förr, samma där, han borde ha massor med pengar, men han var konstant utfattig och löste det på allehanda sätt. Han kunde verkligen inte hålla i dem utan att de försvann. Jag krävde en bättring, och det var inte populärt vill jag lova.. Men jag kan inte leva med någon som jag inte kan lita på, hur blir det om vi skaffar hus tillsammans? Bilar? Barn? Nej, det fungerar inte och jag vägrar vara den som räddar för en sådan anledning. Men han har skärpt sig riktigt bra! Nu är han ju fortfarande mer impulsiv än vad jag är, men det finns alltid råd med alla räkningar och mat och det som kan behövas varje månad och han lägger extra på lånen för att de ska betalas av fortare. Det känns så mycket tryggare!

Hoppas verkligen att allt löser sig för er!

blingpinglan
0

Tack för alla svar! Jag hoppas också det löser sig snart på ett bra sätt.

Att konfrontera är klart det allra bästa. Jag ska göra det när han kommit hem. Jag vet bara hur de två andra diskussionerna om vår ekonomi har slutat: Han säger att han har koll på läget och att jag inte ska bry mig. Jag blir så trött - jag älskar ju honom och han mig om jag ska tro det han säger… Samtidigt spinner tankarna iväg och jag undrar vad han döljer för mig när han inte vill vara helt ärlig med sin ekonomi. Och om han ljuger om en sak, vad hindrar honom då från att ljuga om annat?

Just nu vill en del av mig flytta och bo själv, medan en annan del av mig vill stanna och hjälpa honom reda ut detta.

Jag funderar på att ge honom tre alternativ

1. Han öppnar sig helt med sin ekonomi, sätter in alla papper och räkningar i en pärm som jag har tillgång till (som det är nu försvinner alla räkningar/påminnelser och annat ut ur huset och jag har ingen aning om vart han lägger dem…)
  2. Han låter mig förfoga över del av hans ekonomi och ser till att alla räkningar blir betalda.
  3. Han fortsätter som nu och jag flyttar ut.

Vad tror ni, är det för hårt? Jag hoppas han vill vara helt öppen och ärlig, men samtidigt så är jag rädd att han ber mig flytta…

Aviendha
0

Jag tycker det är rakryggat, modigt och ansvarsfullt. Visst det är hårt, men samtidigt är det en investering i ert förhållande, för du känner dig väldigt otrygg och det gerinte en bra relation i längden utan tillit och överenskommelser. Sen kan ju han vara av en annan åsikt, men ur ditt perspektiv så tycker jag att det är bra, jag hade ställt exakt samma krav, just för att jag vill ha en fungerande och tillitsfull och harmonisk relation.

ChristineL
0

Jag tycker fortfarande du gör helt rätt! Glad

Ceciliaolucifer
0

Jag håller inte med vad alla tidigare har skrivit!

Ett förhållande kräver att man är ärliga med varandra. Men uppenbarligen har han ett problem som han kanske inte "vågar" dela med dig för att han är rädd för att bli lämnad? stämplad som dum? Du kan kräva att få veta sanningen, för att kunna hjälpa till. Vill han däremot inte ha hjälp så förstår jag din oro över framtiden. Du kanske kan föreslå att han tar ett vanligt banklån och löser alla dyra krediter?

Jag tror inte att lösningen är att du går igenom hans ekonomi och öppnar hans brev. Ekonomi i övrigt är ofta en känslig punkt, speciellt om man inte kan hålla ordning på den själv.  Jag tycker att du kan hjälpa honom att få en rådgivare på banken som han får ha regelbunda kontroller med.

Anledningen att han tar alla dessa lån beror ju på att han behöver mer pengar än han har. Frågan är till vad? Märker du att han kommer hem med mkt prylar? Är han ute på krogen ofta? är han generös med att låna ut pengar till bekanta? Surfar han mycket?
Har han något dyrt intresse?

Hur ser hans bakgrund ut? har han varit i olag med rättvisan? hållt på med droger? alkoholproblem? han han någon gammal skuld över sig som han inte kan betala utan att ta dessa lån?

Jag tycker att det är viktigt att du ska visa honom att du stöttar honom fullt ut, eftersom du säger att han är mannen i ditt liv. Du kan göra saker för att du ska kunna hålla din egen ekonomi skyddad från honom.

Mitt råd, konfrontera honom. Fråga inte "Varför gör du såhär?" eftersom det är ganska skuldbeläggande och det gör att man ofta går i försvarställning på en gång. Fråga istället "Hur kommer det sig?" "Hur tänkte du?" etc.

Lycka till!

blingpinglan
0

Tack ännu en gång för svaren!

#10 Jag har funderat på att tipsa honom att kontakta en personlig rådgivare på hans bank - jag täntkte till och med ge honom det som present på hans födelsedag, men var rädd att han skulle ta illa upp…

Problemet är att han har en helt fläckfri bakgrund, är aldrig ute och festar, köper inte hem en massa grejer och har inget superdyrt intresse. Jag kan dock säga att jag har märkt att han surfar ganska mycket, speciellt när jag inte är inne. Skulle jag komma in i kontoret när han sitter vi datorn klickar han snabbt bort sidan som varit uppe. Han har också sin dator inställd så att man inte kan kolla vilka sidor han varit inne på. Han är även "dumsnäll" mot sina kompisar (tycker jag) och ger bort grejer som han egentligen skulle behövt själv. Jag har dock aldrig upplevt att han gett bort pengar utan det är mer saker.

Jag är inte den som hetsar upp mig över småsaker, men jag kräver ärlighet på alla plan av min partner. Han vet att ordning på ekonomin är oerhört viktigt för mig och därför har han kanske inte velat "oroa" mig när hans ekonomiska situation förändrats. Men jag har ju varit så tydlig att jag är redo att hjälpa och stötta honom på alla sätt - han skäms kanske?

Han har fortfarande inte kommit hem och dessvärre sover jag nog inatt när han kommer hem eftersom jag börjar jobba tidigt imorgon… Suck… Får se om jag kan hålla mig vaken för jag vill verkligen prata med honom om detta omgående. Men det är kanske ändå bättre att vänta tills imorgon när vi båda är utvilade…

Ceciliaolucifer
0

#11 Hur mkt pengar uppskattar du att han verkar låna av det du har sett?

Vad tror du att han surfar runt på som han inte vill att du ska se?

blingpinglan
0

#12 Han verkar gå 5-10000:- minus varje månad… Vad han surfar på har jag ingen aning, men han döljer klart något. Kanske spelar han, eller köper han grejer som jag inte vet om? Helt ärligt har jag ingen aning…

Ceciliaolucifer
0

#13 Ok :( Jag beklagar att ni har det jobbigt och jag hoppas att det löser sig för er. Man kan bara hjälpa andra om dom själva vill bli hjälpta.

Lycka till! Kram.