Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 5293 ggr
Joline
2009-04-11 13:05
0

Frieri...

Vi hade pratat lite om att gifta oss, men han visste att jag önskade mig ett minnesvärt frieri…. 

Min dröm var att han skulle fria till mig under ett ljuvligt blommande äppelträd, el. en vacker solnedgång.. eller nåt annat romantiskt…

En kväll skulle jag precis till att somna.. Då bryts friden av hans ljuva stämma. -Du… skulle vi gifta oss eller?

-Var det frieriet eller?   -Jupp…

Minnesvärt frieri…

Min fråga är då: -Hur friade er partner (el.ni) ?

Eller.. Har ni nåt drömfrieri, (som jag hade) ??

Johanna
2009-04-11 13:42
0

haha… ungefär sådär va det för oss oxå..

- skulle du vilja gifta dej? (jag)
-mm, absolut…. Vill du gifta dej med mej?! (han)
-friade du nu? (jag)
-ja!Flört (han)

sen så gifte vi oss nåt halvår senare…

hade väl inget drömfrieri eftersom jag bara hade tyckt det va obekvämt o jobbigt om han ex hade friat inför massa folk på en restaurang… haha..

romtantiskt visst, men inte min grej…

dock hade jag väl inte tackat nej till ett lite mer "mysigt"frieri… men men, det blev så bra det här oxå….

Niini
2009-04-11 13:59
0

Vi började diskutera förlovning efter ca 6 månader tillsammans, bestämde lite senare att det skulle ske på 1½-årsdagen. Då sa jag att sen när han tyckte det börjar vara dags att gifta sig så skulle han få gå ner på knä och "fria". Dock har det nu slutat med att vi bestämde bröllopsdatumet tillsammans 15 mars i år :) Så bröllop blir det på 5-årsdagen som förlovad, en solig tisdag i maj *perfekt* Dock tror jag att jag ska gå ner på knä när det är exakt ett år kvar tills vi gifter oss :)

ChristineL
2009-04-12 01:11
0

Jag och mitt ex pratade om förlovning och bestämde tillsammans 13:e december och att inte berätta det för någon utan lite lämpligt bjuda över familjerna på lussefika. Kvällen innan var vi ute och åt och så böt vi ringar precis på tolvslaget. Tyvärr blev han matförgiftad så vi fick ringa och säga till familjerna att de inte kunde komma :P

Vi var tillsammans totalt tre år, förlovade oss efter nästan två.

Telefonkontakt
2009-04-12 01:50
0

vi friade egentligen inte.. utan bara bestämde oss att vi skulle gfta oss. vi bestämde oss 1 januari, vi gifte oss 8 mars samma år. 2008.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

ChristineL
2009-04-12 01:52
0

Mitt drömfrieri alltså… Nånting romantiskt och oväntat och han ska gå ner på knä och fria helt enkelt :)

Sarah
2009-04-12 12:45
0
Lenore
2009-04-13 00:46
0

För min del betyder inte ett giftermål så mycket mer än att de juridiska fördelarna så hur ett frieri hade gått till hade jag inte heller brytt mig på precis. Jag hade gärna kunnat vara utan det också men eftersom jag och sambon nu har barn ihop känns det viktigt att vi gifter oss. Ingen av oss har friat utan vi har mest diskuterat oss fram till att det vore det bästa. :)

Telefonkontakt
2009-04-13 00:49
0

#7 så resunerade jag och min man också. fast vi gifte oss innan vår dotter föddes.

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Lenore
2009-04-13 00:57
0

#8 Ja det tänkte vi med men vi har ärligt talat inte fått tummarna loss till att göra det. Förhoppningen är att vi ska gifta oss i år. :P

Buffaomini
2009-04-13 15:06
0

min dröm var att han skulle göra det på något annorluna sätt.
sätta en skylt på en ko etc. något i den stilen och så gå ner på knä
men icke;

vi var i en smyckeaffär. han frågade om vi skulle titta på ringar, förlovningsringar
när vi skulle bestämma datum kunde vi inte komma på något. jag ville itne säga där i butiken att jag ville ju att han skulle ha bestämt allt de där. och att de skulle vara ett riktigt fireri.
vi gick hem (köpte ringarna) och jag berättade hur jag ville ha de och dagen då vi hade valt ringarna skulle inte vara vår förlovningsdag. han skulle fria ordentligt.
han gjorde ett hyffsat försök två dagar senare - vi satt och läste i sängen. han vände sig om och frågade om vi skulel gifta oss.
okej han gick inte ner på knä och de jag förväntade mig men han friade ialf… :p :)
när vi ska gifta oss har vi ingen aning om. han tycker de är lugnt nu. sen så ska man ju ha lite pengar också… :P

Dojdan
2009-04-13 17:37
0

Mina föräldrar när de satt och deklarerade för sommarstugan:

- Men gud va krångligt det här är.. det skulle vara så mycket lättare om vi kunde deklarera som en person.

-Ja, men ska vi inte gifta oss då!

-Ja, vi får göra det.

Men va tusan, de är gifta än idag och har varit tillsammans in 35 år!

[Fiction]
2009-04-14 01:22
0

#11 Alla sätt är bra förutom de dåliga. ;)

TerriZue
2009-04-14 12:40
0

#11 Haha, vad gulligt! :P

Jag önskar nog att han ska överaska mig med något romantiskt. Det behöve rinte vara dyrt och storartat, bara oväntat och så vill jag gärna att han ska gå ner på ett knä. :) Vi är ju redan förlovade men ingen av oss ha friat än.. :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Aviendha
2009-04-14 18:18
0

Lyktor i trädgården som bildar en gigantisk text: Gift dig med mig kvinna! ;)

TerriZue
2009-04-14 20:23
0

#14 det skulle ju vara jättegulligt! :P

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

cattigirl
2009-04-15 18:34
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi åt frukost och på radion spelades "aldrig ska jag sluta älska dig" med jonas gardell. jag tittade på jocke och sa

-om jag sjunger den är låten på vårt bröllop gifter du dig med mig då?

-okey, sa han då och jag började skratta.

-när hade du tänkt dig att det skulle bli då, sa jag

-den sjunde juli, sa jocke och fnissade

jag åkte till stallet och var jätte arg på jocke för att han skojjade om en sak som jag tyckte var viktig. när jag kom hem så sa jag arg som ett bi

-MAN SKÄMTAR INTE OM SÅNNT DÄR!!

-det gör jag inte heller, kom det från en lite skamsen jocke…..

han hade bokat kyrkan och talat med prästen och väntade bara på rätt tillfälle… och så kom jag och klampade in i allt.

många pussar blev det…..

Joline
2009-04-15 18:41
0

Naaw!  Va sött…Hur det kan bli…

emsems
2009-04-16 15:03
0

När jag blev friad till av exet så gick det till så här:

Vi skulle fira 4 år tillsammans och han ville planera kvällen. Vi blev hämtade av en taxi och lämnade på en fin restaurang i stan. Där hade han på dagen förberett med ros på bordet.
Vi åt och hade trevligt och så sedan sköt han en ask över bordet och frågade om jag ville förlova mig med honom. Vi fnissade så gott, och ville inte göra en scen av saken. Det var bra =) (sen tog det slut).
Nästa gång hoppas jag på något storslaget. Om inte killen friar innan jul så kommer jag fria till honom i jul i Afrika. Då blir det på någon magnifik utsiktsplats och på ett genomtänkt sätt. Eller kanske i sommar om jag inte kan hålla mig så länge. Hade hoppats på att han skulle fråga i påsk när vi var i Warszawa, men icket.

Dollis
2009-05-13 03:54
0

Om jag skulle drömma om att bli friad till på ett romantiskt sätt så skulle jag aldrig kunna säga det till min partner. För då skulle jag veta att det inte var en spontan handling.

För mig är inte giftermål viktigt. Har aldrig drömt om det eller fantiserat på det sättet. Har varit förlovad en gång men hur kul var det? Man hade bara en möjligheten till att bråka på ett mer dramatiskt sätt *kasta ringen*Glad

Maria
2009-05-13 11:43
0

Vi satt på ett café på Avenyn i Göteborg och han sa, - När f*n ska vi gifta oss då?

Romantiskt värreFlört men vi har varit tillsammans i 30 år och gifta i 25 år.

/Maria

fotokrafs
2009-05-13 23:35
0

Jag sa till min (då) blivande kille i telefon "om två år gifter vi oss, om vi är ihop då vill säga", och han gick me' på't :Þ

emsems
2009-05-15 11:50
0

Jag tror att om killen inte friar innan, så kommer jag under vår resa till Dominikanska i jul, att fria. Det blir nog så att vi ligger på stranden med dem i åker dit med, följt av att jag frågar om vi ska gå en sväng (förhoppningsvis stannar de andra!) och så på något vackert ställe efter stranden så går jag väl ner på knä och friar åt honom.
Grejen är nämligen den att jag har blivit friad till förut och det var på en fin restaurang i stan. Jag vill inte att mina frieri ska på något sätt likna varandra, det känns dumt i så fall. och om det dessutom är JAG som ska fria så blir det ju himla stor skillnad =) Och både jul och domonikanska känns ju inte helt fel! =)

Joline
2009-05-15 12:48
0

Det låter ljuvligt! Vilken fin ide…

Katti
2009-05-15 22:51
0

Varför varför måste det vara killen som friar? Nu kom det några inlägg på slutet där det inte var självklart, men för de allra flesta sitter ändå de gamla traditionerna hårt fast! Det vore kul om killar ville skriva här också tycker jag! Om hur och varför/varför inte, hur man tänkt och hur det blev o s v!

För egen del bestämde vi nog att vi skulle gifta oss när vi förlovade oss, men inget datum eller så. Rätt vad det var så var jag gravid (väldigt planerat, även om det inte låter så Glad) och vi hade ju inte hunnit gifta oss. Så det blev nödbröllop! Borgerligt var självklart för oss eftersom vi inte tror på Gud. Det är 10,5 år sedan nu!

Bergspuman
2009-08-10 17:07
0

Har redan varit gift 1 gång, och det vart aldrig nåt regelrätt frieri, det bara växte fram liksom, kommer inte ens ihåg vem som först förde det på tal! Men det tog ett tag innan det blev av, han var lite inne på att ta Svenska Ambassaden i Lissabon - vi skulle dit o fira min mammas 60-årsdag. Men det skippade vi, ville inte stjäla fokus från mamma. Så det blev hemlig borgerlig vigsel i mitten av augusti samma år. Två vittnen bara.

I efterhand tycker jag det är synd att vi aldrig hade någon fest.

Så gifter jag mig någon mer gång, skulle jag vilja bli regelrätt friad till, men inte på KNÄ, njae tycker det är lite larvigt. Och så vill jag vara vitklädd / rejält finklädd, och ha en fest efteråt! Men ingen möhippa tack.

pernillaa
2009-08-11 20:34
0

Min sons pappa och jag, nu mitt ex då jag har ny pojkvän, diskuterade att förlova oss ett visst datum och på ett visst ställe då bådas våra familjer möttes upp med husvagn på en camping för en liten musikfestival med Noice Makers, Miskovsky m.fl. Såmitt i Noice Makers föreställning avbryter sångaren och pekar mot min sons pappa och säger att han där, med kameran bla bla… har en speciell fråga att ställa sin flickvän. Så gick han ner på knä och friade inför fler hundra pers i publiken och det blev jubel och tårar. Visst var det fint, men han älskade aldrig mig, just därför var han tvungen att slå på så stort, för att känslorna inte fanns där för att fylla ut annars.

Jag drömmer om att bli friad till när vi ligger och myser eller kanske rentav har sex eller har haft sex. Det går helt perfekt att göra det när vi sitter och ser på TV också, för då vet jag att hans känslor för mig är äkta. Det handlar inte om föreställningen. Och jag är en rätt så simpel människa.

Helst av allt vill jag fria…faktiskt! =)

Ha en bra dag! // Pernilla

snuttis
2009-08-11 20:38
0

Jag frågade bara om vi inte skulle gifta oss när vi varit ihop i 20 år och han sa ja. Så vi gifte oss på 20-årsdagen av vårt förhållande. I år har vi varit ihop i 25 år och gifta i 5 år.

destroyed
2009-08-11 21:11
0

min kille vill fria till mej så han får väl göra det:)

Jag var iväg på fastlandet och hade varit borta i några veckor. Vi hade grälat några dagar innan för att han ville att jag skulle komma hem nu men jag var inte klar. några dagar senare så skickar han en bild på min mobil med en bild på hans hand med en ring på fingret, en grymt vacker text med frågan i slutet jag kan inte tänka mej livet utan dej, vill du förlova dej med mej i väntan på att bli min fru. Jag ringde genast upp och sa ja. Några månader senare tog det slut…

jag hade velat att det skulle bli väldigt romantiskt, inga problem med offentligt. Skulle aldrig tveka om han skulle fråga:)

Mysan59
2009-08-11 21:20
0

#26 Vilket frieri! Synd bara att det inte var äkta….

#28 Det var ju också gulligt, men vad synd att det inte blev nåt, eller så var det kanske lika bra, det vet jag ju inte…

Piggeline
2009-10-12 23:53
0

Min man "kidnappade" mig inför vår 6-månadersdag och när vi kört en massa rundor för att förvirra mig så fick jag ta av mig ögonbindeln och då var vi i entrén på ett hotell på Gamla Väster i Malmö. Jag blev väldigt överraskad och rörd och tänkte; vilken fantastisk present typ. Vi satte oss i restaurangen på hotellet och beställde vars en drink/öl men han lämnade för att han skulle "gå på toaletten" sen kom han tillbaks 20 minuter senare och sa att vi skulle gå upp på vårt rum.

När vi kom upp så var där rosblad överallt och tända ljus,och på sängen låg två ringar i ett härta av rosor. Han gick ner på kna och friade :D

Efter ett stort JA så beställde vi roomservice, badade bubbelbad och hade det helt underbart.

Jag var inte mer än 17 och han 21 så det dröjde 6 år innan vi gifte oss. Plus att vi ville ha ekonomin till det. Men nu i somras blev det av i en bykyrka och sen stor fest i mina föräldrars trädgård :) Bröllopsresan var också en överraskning, två dagar innan avresa fick jag frukost på sängen och två biljetter till Barcelona :)

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Karmatarerskanise
2009-10-13 00:55
0

Piggeline; oooh vad underbart romaniskt :D Inte avundsjuk alls ;)

destroyed
2009-10-13 08:47
0

30#nej absolut inte avundsjuk på det där!

Piggeline
2009-10-13 12:16
0

hehe ja han satte ju ribban ganska högt ;)

Men en sak som han går efter som verkar väldigt smart är att minsta lilla grej kan vara romantisk så länge tidpunkten är rätt eller om tjejen inte misstänker nåt :)

Ofta räcker det med tända ljus till middagen för att jag ska bli knäsvag haha.

Han kan många gånger vara totalt oromantisk för att sen göra nåt jätte stort eller så är han lite romantisk i en lång period.

Romantik är jätteviktigt för oss båda för det är det som gör att vardagen känns speciell och att man på ett sätt lämnar rutinerna för en stund. :)

/Piggeline Glad Min scrapblogg

Matiilda
2009-11-02 17:20
0

30 :

åh fyfan..

min karl kanske kan få din karls nummer så han får reda på att det går till haha.

Han har bara sagt att hans ska fria i sommer. kul att få reda på i förväg… :P

oh-la
2009-11-03 11:31
0

vi får se på julafton :) min sambo vet att jag så gärna vill förlova mig. varför vet jag inte riktigt, egentligen har vi ju gjort det stora "tillsammansgörandet" köpt en lägenhet ihop, så i det stora hela är ju en ring på fingret ganska litet :P han har däremot alltid varit lite emot förlovning, eller ja, han är emot allt vad giftemål och barn och förlovningar heter efter trista händelser i hans barndom. men nu för några veckor sedan när jag satt och planerade jul (jag är en julfreak utan dess like) frågade jag honom på skoj vad hans kulle ge mig i julklapp. han bara flinade och viftade med vänster ringfinger, varpå jag blir helt stum och börjar hoppa upp och ner på stolen. då säger han "ähh… skoja bara"!!!!

så ja… antingen är det ett grymt skämt eller så tycker han att det är kul att hålla mig förvirrad i nästan två månader till!!! jäkla skitstövel :P

Alice63
2009-11-14 17:56
0

Min man friade när vi känt varandra i 3 veckor. Han bjöd på middag sen promenerade vi och hamnade i Trädgårdsföreningen, (Göteborg alltså) När vi satte oss på en bänk så tog han mina händer och sa orden…vill du gifta dig med mig. Jag som bestämt mig för att aldrig gifta mig igen blev helt ställd och stammade väl fram nåt om att det var smickrande men det får jag allt ta och fundera lite på. Så jag funderade en dryg halvtimma och svarade ja bland mjöl och gryn på Ica!!!!

Mysan59
2009-11-14 18:36
0

#36 Så romantiskt! Glad "svarade ja bland mjöl och gryn på Ica" Supergulligt tycker jag!

cacao
2009-11-14 19:52
0

Jag friande 5 min innan midnatt på skottdagen 2007.

Vi har inte gift oss än bara :) Planen var att vi skulle gifta oss  20100102 men då skulle hans föräldrar vara bortresta så det datumet lär kanhända ändras. Annars kanske vi gifter oss ändå den dagen i all stillhet och stället till med en stor fest till midsommar i stället.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

baby
2009-11-24 17:30
0

Måste säga att jag gläds för er skull. Dock vill min sambo inte gifta sig med mig. Han tycker inte det är viktigt. Dock har jag sagt att det är viktigt för mig. Men av någon anledning vill han bara inte trots att han inte vet riktigt varför.

Det sårar mig. Tänk alla gånger när man var liten då man lekte att man gifte sig- nu kanske jag aldrig kommer att få uppleva det.

För min del måste det inte vara romantiskt eller sagolikt-klart det hade varit trevligt. Men jag hade blivit otroligt lycklig bara av att han fråga eller i alla fall ville gifta sig med mig.

isafisa
2009-11-26 16:15
0

Jag har faktiskt inga föväntningar på frieriet, något så enkelt som din man gjorde är precis vad jag vill ha. Fast då är jag också sån att jag inte alls är bekväm i super-romantiska sammanhang. ex. vill jag ha mitt bröllop inför typ 10pers i en skidbacke mitt i vintern med täckbyxor oxh dunjacka på.

pyromanen
2009-11-27 19:30
0

#39 sådär var min sambo med… han tyckte det inte var nåt för honom…. en gammal förlegad tradition…. var tråkigt faktiskt.  När jag hade börjat vänja mig vid tanken att vi alldrig skulle gifta oss, efter 8 år som sambo så frågade han om inte vi skulle gifta os :-)  och då var det bara att slå till fort innan han ångrade sig :-)

Vi gifte oss vid ett stup i skogen (en vacker plats nära hemma) en onsdag eftermiddag i regnväder i slutet på september 08.  Med mannes kompis som är präst, mannens bästa kompis och min bror som vittnen och så var barnen med förstås. Klädseln var Haglöfsbyxor och gumistövlar.  Kändes ärligt och fint.

baby
2009-11-27 19:55
0

Vad roligt att han ändrade sig. Måste varit extra underbart.

Jag har sagt till min sambo att skaffa barn är ju egentligen mer bindande än att gifta sig för då kommer man alltid ha någonting gemensamt vare sig man vill eller inte. Så om jag har tur kommer han att ändra sig när vi varit ihop ett tag och när en bebis kommit till världen -(hoppas jag:))