Mambo och tvångsäktenskap
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Filmen "Bella & Real" handlar både om tvångsäktenskap och mamboförhållanden. När det gäller tvångsäktenskap kom ungdomsstyrelsen 2009 med en rapport om att 70 000 unga lever under ett direkt hot att tvingas gifta sig med en okänd. Det jag undrar är hur många i Sverige som lever i ett mamboförhållande. Det vill säga som vuxet barn fortfarande bor hos sin mamma.
Du som vill veta mer om filmen http://www.bellaochreal.com och/eller gå med i facebookgruppen så får du reda på var och när den går.

Intressant!
I min ungdom hade jag en lärare som bodde ihop med sin mamma.

Min sambos morbror är snart 60 och bor med sina föräldrar, fast det kanske inte är samma sak :)
Carpe Diem
Har en granne som hela sitt liv bott med sin mamma, han är nu ca 60-70 år. Jag tycker det är tragiskt för han har ju inte någon familj nu när hans mamma gått bort. Så nu sitter han där helt ensam!
Tror att en del "barn" känner att de sviker sina föräldrar om de skaffar sig ett eget liv! Föräldrar måste släppa taget om sina barn och låta dom bli självständiga. Låta dom leva helt enkelt!

#3 Håller med dig om att vissa föräldrar måste släppa taget om sina barn. Ett barn som inte tillåts vara självständigt, kommer troligtvis att få, framför allt, psykiska problem senare i livet.

Jag har en känsla av att detta mamboförhållande är vanligare än vad vi tror. Och jovisst kan man kalla det "mambo" även om man lever med båda föräldrarna. "Pappbo" funkar ju liksom inte som begrepp. Mambo är ett fenomen som är nästan normalt i Italien. Omöjligt få egen lägenhet. Familjekänsla, inte vet jag. Tror som Bunn att det blir väldigt svårt att leva sitt eget liv och bli en självständig människa. Vore spännande dock att få en statistik. 2002 trodde Migrationsverket att 2 000 var hotade av tvångsäktenskapet.2004 kom Fryshuset mfl med siffran 30 - 40 000 och 2009 Ungdomstyrelsen med en rapport där man fått fram att hotet om tvångsäktenskap rör 70 000 unga i Sverige.