Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3959 ggr
JossanH
0

att aldrig släppa taget.

För ett år sedan var jag och en vän inneboende hos en killkompis i Norge vi bara hade träffat en gång tidigare. Vi bodde i en liten by på västlandet mellan höga fjäll. Det var kanske ca 10 000 invånare eller något mer.

Han bodde dock inte ensam utan hade ett halvår tidigare skaffat sig en flickvän som han bodde tillsammans med. Vi kan kalla honom för T och henne för O.

T hade köpt en stor lägenhet på ca 100kvm så det var gott om plats. O flyttade in dagen innan vi kom och vi bodde alla 4 under samma tak under 4 veckor förra sommaren, sedan åkte T ut på sjön då han jobbar som fiskare. Han skulle ta ett dubbelt pass vilket innebär 11 veckor på sjön. Ett par veckor innan han skulle komma hem ringde han till O och berättade att han tagit ännu ett pass på 5,5 vecka. Det verkade som att han inte ville vara hemma med O som är en väldigt dominant och styrande människa. O har också mycket svårt för att läsa av situationer och kan upprepa sig väldigt mycket och inte veta när ett ämne är uttömt. Det slutade med att vi hade svårt att umgås med henne för att hon aldrig slutade prata om saker och bara upprepade sig.

T kom förresten hem dagen efter att vi åkt hem till jul.

Nu i somras möttes vi på Roskilde. Både T och O var där. T ville vara med oss i vårat tält hela tiden och O tjatade på honom från morgon till kväll och var inte nöjd med något.
O ville helst inte vara med oss då vi inte är människor som trivs ihop eller har något gemensamt. T ville inget hellre än att hänga med oss och ta det lugnt.
även T´s kompisar pratade skit om O med oss för att hon var så krävande, styrande och tjatig på dom under festivalen.
Efter ett par veckor efter Roskilde gjorde T slut med O. Och jag tyckte verligen det var på tiden! O hade då länge tjatat om barn och T hade tillsist fått sån panik att han hade gömt sig med en flaska whiskey i hans jacuzzi och dragit för överdraget.. Tydligen hade han somnat/däckat där och det var ren tur att han inte drunknat!

Till dilemmat- O har fortfarande inte flyttat ut från hans lägenhet!
Hon känner nästan inga i byn dom bor men trivs på sitt jobb så hon ska bo kvar där. O letar lägenhet men det är ingen som duger då hon vill stort, centralt och billigt.. Vilket är helt orimligt då boendekostnaderna där är extremt höga!
Hon vill inte flytta fler än 1 gång så hon tänker stanna tills det att hon hittar den lägenhet hon söker… Vilket inte finns!
T är ute på sjön väldigt mycket. Han vill inte vara hemma och känner skuld för att han dumpade henne så därför vågar han inte säga ifrån ordentligt. Vid de tillfällen han är hemma har han gjort allt för att hon ska flytta självmant. Han har haft fester med massor med folk och varit konstant full… Det hela har slutat med att O blivit galen och förbjudit honom till att ha fest på fredagar då hon ofta jobbar lördag… Så när han är i land från båten så sover han hos en kompis för att inte störa henne. Han kan inte ta hem nya tjejer och O har blivit helt skogstokig för att han börjat ha kontakt med Exet igen (som han har barn med!!!)..

pratade med T över msn igår och han flyr ut på båten och vet inte vad han ska göra.. Han tror att hon kommer bli kvar till sommaren!
Så idag skrev jag ett meddelande till henne genom Facebook. Försökte skriva det så att hon tror att det är för hennes skull (vilket det egentligen är lite också) och försökte förklara att detta bara var en lång och plågsam process för henne som vill ha tillbaka honom. Att hon borde leta något eget så att dom kan avsluta det här på riktigt och kanske börja umgås som vänner utan att gå och vara irriterade över situationen som råder..
Känns som att jag lägger mig i… Men T kan inte ta tag i det själv.. Och jag tycker synd om honom.. Jag känner ju O och vet vilken mäniska hon är.. Dom passar inte ihop någonstans!
Vad ska man göra???

Sajtvärd på Iller.ifokus

Maria
0

Det låter som en jättejobbig situation för stackars T. Jag bara undrar om han vet om att du har kontaktat O? Risken är ju att hon tycker att du lägger dig i som dessutom inte ens bor i närheten.

Jag förstår att du värnar om din kompis men det är ju ändå hans eget ansvar. När han flyr till sjöss så flyr han ju även bort från sitt barn så i det fallet så verkar han ju lite "omogen" om man får säga så.

Hoppas innerligt att det löser dig. Det är fruktansvärt när en annan människa nästlar sig in i ens liv när man inte vill.

/Maria

fotokrafs
0

Trist att det blivit så där.. Kan ju fatta att hon stannar kvar i lägenheten om han ändå är borta mesta av tiden. Kan nog tycka som #1 att han verkar omogen, med sina försök att "lösa" problemet.

Blir lite fundersam.. Det finns ingen risk att hon har rätt till halva lägenheten iom sambolag?

Maria
0

#2 Det gäller saker och ting som man har skaffat tillsammans. I det här fallet så hade han ju lägenheten innan. Sedan om samma lagar gäller i Norge är en annan sak…Obestämd

/Maria

fotokrafs
0

#3 Mmm.. jag bara funderade på om han skaffade lägenheten i samband med att de blev ihop. Kan ju verka så eftersom den var rätt stor. Liksom om han hade tänkt att de skulle bo där tillsammans.

Maria
0

#4 Ja det är ju en annan sak förstås…

/Maria

oh-la
0

#4, fast det innebär väl i sin tur att man skrivit samboavtalt? annars är man väl i lagens ögon inte sambos?

Aviendha
0

Oj, vilken trist situation!

Min åsikt är att det är hans problem, och att han måste lösa detta. Han måste skaffa sig en ryggrad och inte bli skrämd av att hon blir rosenrasande för att han lever sitt liv, och att han är i sin fulla rätt att sätta henne på trotoaren med ändan först.

Nu behöver han ju inte vara så brutal, men en överneskommelse om att hon får en månad innan hon ska vara ute, eftersom hon stannat mer än länge. Din roll i det hela tycker jag inte ska vara att gå emellan dem, du har ju uppenbarligen inte någon bra relation till O i vilket fall. Det du kan göra är att stötta och råda T till en lösning.

Men det är ju bara min åsikt.

fotokrafs
0

#6 Nej, samboavtal skriver man för att försäkra att sambolagen INTE skall gälla tex bostaden.

Nu tror jag inte att det kommer vara något problem.. de verkar ju inte ha varit ihop så länge, och som sagt lägenheten kanske köptes enkom för honom. Det var mer bara en tanke om hon faktiskt hade laglig rätt till lägenheten.

JossanH
0

Han skaffade lägenheten medans dom var ihop då han fick en jättebra deal och ser den som en investering. hon skulle inte flyttat in från början men bestämde sig för det någon vecka innan vi kom.

Fick precis veta av T att O bor där helt gratis förutom att dela räkningarna med henne. Hon blev inte jätteglad över mitt mail till henne samtidigt som att jag nog sa många saker hon behövde höra och tänka på. Jag var trevlig mot henne och hon har nog egentligen en bättre relation till mig än vad jag har till henne.

T är omogen!! Han kan inte hantera problem öga mot öga och gjorde slut när han var ute på båten.. O i sin tur är nästan på samma nivå då hon vägrar flytta för en rad olika och barnsliga anledningar… Hon tycker att det är drastiskt att flytta..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Stampelina]
0

En liten fundering bara, har du några känslor för T? Alltså andra än vänskapskänslor?

Hade det varit jag och om jag inte hade några känslor för T så hade jag inte lagt mig i utan låtit dem lösa det själva. Tycker han verkar lite lam som bara låter detta fortgå. Antingen är han en riktig konflikträdd mes eller så vill han kanske inte heller riktigt avsluta relationen…? Han kanske har svårt att släppa henne med, eller?

Bara mina funderingar…

JossanH
0

#10 Nej, nej, jag har aldrig någonsin haft några andra än vänskapliga känslor för T, eller jag tycker ju synd om honom också… ;)

Jag skrev bara ett "vänligt" brev till henne om vad som förmodligen skulle vara bäst för henne och T då båda går runt och mår dåligt… Men nu förstår jag ju varför hon stannar kvar.. Hon bor helt gratis förutom att betala halva el och tvräkningen, hon tror inte på det han säger trots att han (enligt honom) har sagt rakt ut till henne att han vill att hon flyttar och att han inte vill vara tillsammans med henne och så har hon ju koll på honom hela tiden han är hemma.

Hon blev inte jätta glad över det jag skrev men jag skrev inget otrevligt mot henne utan mer på ett vänskapligt vis. T tyckte det var bra då han hoppades att hon skulle inse vad hon levde i när någon annan än han sa det till henne. Jag svarade henne bara med ett lycka till och hoppas ni kan lösa det som 2 vuxna människor. Jag ville bara ge det ett litet försök.

T var iaf helt knäckt igår över situationen och han kan omöjligt gå vidare så länge O bor kvar i hans hus.. Han säger själv att han har försökt och försökt att bli av med henne att han tom har börjat överväga att sälja lägenheten bara för att kunna få ett avslut. Han har inte tillräckligt med ryggrad att kicka ut henne men har tydligen försökt prata med på alla sätt och vis ut resultat..

Får försöka peppa T till att ta tag i det en gång för alla!

Sajtvärd på Iller.ifokus

fotokrafs
0

Ja, känner han inte för att sälja bostaden så kan han ju säga att han tänkte hyra ut den i andra hand medan han är ute till sjöss. Ge henne några månader att flytta och sen byter man lås. Fast så där drastiskt skall det väl inte behöva gå till.. ?

[Stampelina]
0

#12 - Det var ju ett jättebra förslag! Så tycker jag han borde göra!

MimmieM
0

Vilken fegis han är. Och nej, det blir svårt att hitta någonting centralt, stort och som är billigare än gratis!

Jösses, killen behöver sätta ner foten. Man behöver ju inte ens vara lite krävande för att köra över en sådan kille. Hon lever ju drömliv, bo ensam och gratis! Varför skulle hon flytta?

Carpe Diem

JossanH
0

#12 jag vet! Han borde verkligen göra så.

Sajtvärd på Iller.ifokus