Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3284 ggr
[Fiction]
0

Kompisens man raggar - på mig

I lördags var jag på en födelsedagsfest hos en gammal barndomskompis som fyllde 30. Vi umgås inte särskilt mkt alls numera, men när vi var små var vi väldigt tighta.

Numera är hon gift, tvåbarnsmamma och i ngt som skall föreställa en monogam relation.

Under så gott som helst kvällen satt hennes man och raggade på mig. Det var väldigt uppenbart, för han sade saker i stil med "jag har svårt att smälta att någon som är så snygg som du även är intelligent" och gav mig komplimanger lite titt som tätt. Jag försökte visa för honom att jag inte uppskattade hans raggningsförsök, men uppenbarligen förhindrade alkoholen honom från att uppfatta det jag sade. Han gick t o m så långt att han sade att han var besviken att jag skulle gå hem när övriga besökare lämnade festen och att han hade önskat att jag skulle stanna kvar(!). Jag vet inte vad han hoppades på, men förmodligen någon sorts trekant. 

Det är inte första gången han beter sig såhär mot mig och jag vet att jag måste sätta stopp för det på ngt vis. Samtidigt vet jag inte om jag skall tala om ngt eller vad jag kan säga till min väninna heller, för vi är som sagt inte mer än bekanta i dag och jag vill inte få henne att känna sig obekväm i mitt sällskap p g a sin mans beteende. Jag tror inte att hon är medveten om att han raggar på mig, hon verkar bara tro att han skojflirtar lite harmlöst.

Råd?

VimseVira
0

Har du förklarat för honom att du känner dig obekväm och inte accepterar den situationen han sätter dig i när han flirtar som han gör, och frågat vad han möjligen skulle tro att hans flickvän skulle tycka om hon fick veta det?

[Fiction]
0

#1 Jag har inte sagt det rakt ut med dessa ord, nej. Jag har dock sagt åt honom att han borde ge sin fru dessa komplimanger i stället för mig och ganska tydligt markerat att han jag tycker att han gått över gränsen - jag sade t ex till honom att han skulle flytta till andra änden av soffan när han satte sig jättenära mig. Men eftersom han inte tycks ta till sig det jag har sagt, blir jag väl tvungen att ta ett ordentligt snack med honom nästa gång det händer. Hittills har jag undvikit det eftersom jag inte känner honom så bra och hade hoppats på att han skulle lyssna på mig och sluta upp med sina raggningsförsök.

Mysan59
0

Vilken jobbig situation. Jag tror också att du måste vara mer tydlig mot honom.

Usch för såna typer! Skrikandes

Bergspuman
0

Men blä vad jobbigt. Tyvärr finns det såna typer…

Och man får ett sabla dilemma eftersom det är ens väninnas man!

Kan exemplifiera med att det hänt även mig. På en nyårsfest. Kompisens man var ganska dragen, och jag vet sen tidigare att när han är det, tenderar han att flörta mkt med andra tjejer och även kladda - kompisen har klagat på det. Men inte tusan trodde jag det skulle drabba mig! Men det var en hand som sakta letade sig uppåt från midjan… som jag föste bort… och som kom tillbaks igen med samma mål… och som jag bestämt föste bort igen och sa TÄNK PÅ XXX! (kompisen). Då slutade han tafsa…

Vid ett tillfälle när jag var och hälsade på kompisen, och vi tog en promenad, så började hon själv prata om detta hans beteende som hon sagt till honom om, gång på gång. Jag vågade inte säga och kunde inte säga, att han varit på mig också… hon skulle bara bli ledsen…

Mitt tips är att du i första hand säger till honom på skarpen. Lyssnar han inte, hota med att berätta för hans fru - din kompis. Troligen fruktar han det, att hans fru får veta. Tar det ändå inte skruv, försök leta upp någon person i hans tillvaro som han respekterar mkt, och berätta för den personen och be h*n säga till den här karlen att hans beteende inte uppskattas. Då skulle jag tro att han skäms för mkt för att fortsätta beteendet.

hus-musen
0

Fattar han inte så ta upp det, men var beredd på att hans sambo kan leva i förnekelse och att allt blir ditt fel. Annars är det bästa att se till att du inte blir ensam med honom, och när han säger nått så säg högt: Hörrudu jag gillar inte att du håller på sådär, det är inte ett dugg roligt. Och se till att hålla avståndet och ignorera honom. Se till att alltid ha vittnen, så slipper du eventuellt skitsnack samtidigt som du skämmer ut honom.

Qui dormit, non peccat