Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 4534 ggr
Rorosjons
2009-12-11 10:32
0

Träna minnet?

Kan man träna minnet?
Min kille har nämligen ett otroligt dåligt minne, ska man verkligen ha det vid 16år snart 17år?

Så här är det, om jag berättar något idag t.ex. spelar ingen roll om det är på morgonen, mitt på dagen eller på kvällen. Nästa dag har han totalt glömt bort det. Man måste berätta näst intill allt för att han ska komma ihåg.

Ofta är det till och med så pass illa att om jag berättar idag t.ex. så har han glömt bort det ikväll.

Ska man verkligen ha så dåligt minne i denna ålder?
Kan man träna upp det, hur isf?
Snälla, jag behöver hjälp, han mår dåligt av att inte komma ihåg någonting nästan.

Sofieen
2009-12-11 10:41
0

Jag kan tänka mig att det beror på att han inte lyssnar. Samma gäller min sambo. Jag kan berätta att jag ska ut på fredag och jag får ett svar. Men sen när fredagen kommer har han glömt det helt. Eller om jag säger "idag ska vi äta det". Då blir han förvånad när maten står på bordet och undrar om jag ens nämt att vi ska äta det.

Bara små exempel, men oftast handlar det om att han verkligen inte lyssnar.

Vad är det för något han glömmer? Får du verkligen respons från honom?

Salladshataren
2009-12-11 11:13
0

Han kan ju vara tankspridd, eller ha mycket att tänka på. Så det behöver ju inte vara dåligt minne.

Min pojkvän har mycket att tänka på, så det händer att han glömmer bort saker ibland.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Rorosjons
2009-12-11 11:20
0

#1 Vi kan prata om t.ex en tjej i skolan som är elak med mig, han avskyr denna tjej och  verkligen lyssnar när vi pratar om det.
Han är helt inne i ämnet och vill verkligen veta.
Sedan dagen efter så har han glömt minst hälften av allt.
Han kan vara helt inne i ämnet men glömmer ändå.

#2 Jag har frågat honom och vi är totalt genom ärliga mot varandra, och han är inte det. Han tänker ärligt inte så mycket alls. Han jobbar inte, har ingenting i skolan han ligger efter, han går IV och går skola 2ggr veckan och praktiserar dem restrerande 3 dagarna. Han vet exakt vad han ska göra, har inga som helst problem. Så jag förstår inte varför han ska vara tankspridd.

[Fiction]
2009-12-11 11:59
0

Har han svårt för att komma ihåg även sådant som han har läst, t ex läxor och sådant? Hur är det med koncentrationen?

Jag har själv problem med minnet, eftersom jag har svårt för att koncentrera mig och lätt blir distraherad, börjar tänka på annat och därmed tappar tråden. I mitt fall, beror det dock på att jag har ADHD. Oavsett orsak, finns det dock sätt att träna upp sitt arbetsminne. Med datorspel, exempelvis. Omega 3 sägs också hjälpa. Och att lära sig olika slags knep för att hålla information i huvudet, t ex i form av bilder. Skall man föröka hålla ett telefonnummer i huvudet, är det bra att veta på ett ungefär hur mga siffror i sträck man klarar av att hålla koll på. Det kan du testa genom att rabbla upp 10 siffror för honom i en viss följd, låta honom vänta i 20 sekunder och därefter försöka låta honom återge dem ur minnet. Hur mga siffror minns han? Om han minns tre siffror, kan det vara idé att låta honom få information på detta sätt - bryt ner all information du ger honom till max tre punkter. Säg åt honom att för minnesanteckningar på egen hand.

Hur sover han om nätterna? Sover han dåligt, påverkar det även minnet. Likaså gäller kosten. Äter man oregelbundet och ohälsosamt, ger det även påverkan på minnets funktion.

Om minnet är så pass uttalat och nedsatt som du skriver här, finns det kanske anledning att även fundera över samma diagnos som jag har - AD(H)D. Det kanske inte är det roligaste att ta till sig om förälder till sitt barn, men å andra sidan är är  min erfarenhet att det är bättre att bli diagnostiserad och få hjälp än att gå odiagnostiserad genom livet och få tilläggsproblem p g a detta. Jag vet ju inte hur mkt du känner till om diagnosen, men jag berättar gärna mer om du undrar. Dessutom finns ett suveränt forum för det här, där jag är övertygad om att folk är mer än villiga att svara på eventuella frågor. Notera väl att det finns en nidbild av oss med AD(H)D och att den inte alltid stämmer överens med verkligheten. Man kan ha betoning på olika bokstäver; koncentrations- och uppmärksamhetsproblematik utan hyperaktivitet kallas ADD, likaså kan hyperaktiviteten vändas inåt - vilket är väldigt vanligt förekommande hos tjejer - och på så vis uttryckas mer som en inre oro och rastlöshet som inte alltid syns på ytan.    

Träna minnet med datorspel.

Cogmed - arbetsminnesträning.

Jag hoppas att du kan använda dig av det jag har skrivit här. :)

[Fiction]
2009-12-11 12:05
0

Jag såg nu att det var din pojkvän du pratade om och inte din son. Sorry, my wrong. :)

Rorosjons
2009-12-11 12:15
0

#5 Det gör absolut ingenting :D. Informationen va bra, och jag ska testa de olika övningarna =). Tack så jätte mycket för ditt inlägg :D

fotokrafs
2009-12-11 13:37
0

Oj, minnet borde jag träna upp. Är speciellt kass på nummer.  Jag kan mitt och makens personnummer men sen är det rätt stopp..  Kan inte ens mitt eget mobilnummer. Bäst att kolla länkarna.. Glad

Aviendha
2009-12-11 13:48
0

Nu har jag inte läst svaren men; jo, man kan ha kasst minne av olika anledningar. En del är helt enkelt sådana. Jag har fått ett riktigt kasst minne (redan i den åldern) pga min deppression.

Men är det bara kasst sådär ändå så går det att träna upp, men det krävs en del och det tar ett tag, men absolut, det går! Finns massor av knep och bra böcker i ämnet.

[Fiction]
2009-12-11 13:52
0

#7 Ett litet tips för att lägga nummer på minnet, är att bryta upp det i två-tre siffror åt gången. Exempelvis XXX-XX-XX. Mga gör ju sådant automatiskt. Ibland kan det även vara bra att ha ngt annat att relatera till för att minnas t ex en kod - för att jag skall komma ihåg min pojkväns portkod, tänker jag att det var 10 år innan året jag föddes.

Rorosjons
2009-12-11 15:30
0

Tack för allas svar =)!

Karmatarerskanise
2009-12-11 15:57
0

Kanske ska han kolla sig hos läkaren också. För det är inte normalt att vara med i en diskussion, och sedan glömma det några timmar efter. Kan vara ngt som är fel.

Tina-A
2009-12-11 17:42
0

Jag provade nu att säga 10 siffor till mig pojkvän nu, sen vänta 20 sekunder. Han kom bara ihåg 1 siffra, den allra första. Han minns inte ens den sista siffran ens..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Rorosjons
2009-12-12 15:31
0

#11 Jag ska fråga om han skulle gå med på att kolla upp det.

#12 Jag gjorde samma sak, han kom på de första 4 sen kom han på den 10e (sista siffran) sen gick det väldigt upp och ner.
Provade även med lego klossar, vilken färg det tagits bort. Det klarade han fin fint, men då fick han inte vänta något från att jag tog bort till att han fick kolla.