Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 3329 ggr
deab
2009-12-15 22:30
0

Förhållande-paus

Jag och min flickvän har varit tillsammans i nästan 5 månader nu. I början blev vi störtkära och hon var jätteglad, men nu verkar hon inte vara lika glad längre. Hon påstår att hon har lite svårt att lita på mig nu efter jag lovade henne att komma på musikcafé och umgås med henne och hennes kompisar som jag inte orkade gå på. Jag trött och jag känner att jag inte är speciellt förtjust i hennes kompisar. Hur som helst..

Hon går estetiska och ska göra en slutproduktion snart och jobbar väldigt mycket på den. Hon pratar väldigt ofta om hennes genrep. Jag märkte på henne för någon dag sedan att något var fel. Jag frågade om det var något fel men hon sa bara att hon var trött. Idag pratade jag med henne för att jag anade att något var fel. Hon föreslog att vi skulle ta en pause till efter jul. Eftersom att hon har svårt att veta vad hon ska prioritera. Hon kommer att vara upptagen nu under pausen med att jobba på slutproduktionen vilket gör att vi inte kommer att träffas nånting alls. Hon säger att hon kommer att vara upptagen hela tiden.

Jag blev lite ledsen pga att jag började tänka på mitt förra förhållande när pausen blev slutet.

1. Kommer det att bli det den här gången?

2. Vad bör jag göra för att undvika det?

3. Eller vill hon ta en pause för att sedan göra slut för gott? eller verkar det lovande att pausen bara ska pågå till efter jul?

Jag fattar ingenting.. jag känner mig helt snurrig. Vi båda tycker om varandra jättemycket… men är det kanske rätt endå att ta pause i ett sånt här läge?

/En livrädd stackare på 19 år.

ChristineL
2009-12-15 22:46
0

Att ta en paus efter fem månader har jag svårt att tro skulle hjälpa nånting. Det är först nu ni har passerat den första förälskesefasen och börjar vara mer "er själva" när ni är tillsammans, I början tex vill man ju göra allt för att visa sig från sin bästa sida osv. Detta har ni passerat.

Jag förstår om hon har mycket att göra nu, dels med slutproduktionen och dels eftersom det närmar sig jul läskigt fort och då vill hon säkert umgås med familjen, att säga att ni ska ta en paus för det? Nej, det fattar jag inte. Och man slutar inte lita på någon som inte höll ett sånt "litet" löfte eller vad man ska säga. Man kommer inte överens med alla hela tiden, och du måste inte gilla hennes kompisar, men säg det till henne då.

Försök prata ut med henne igen så snart som möjligt, tror inte en paus förbättrar någonting.

MimmieM
2009-12-15 23:43
0

Om man känner sig osäker på hur man vill ha det eller rent av känner redan efter fem månader så ger det inte någon bra prognos. Och varför kan man inte vara tillsammans utan att ses dagligen, eller för den delen under en period på 1-2 veckor? Om det är så en relation ska fungera så borde jag pausa min relation eftersom jag och sambon inte kan träffas på veckorna längre eftersom han arbetar på annan ort och vår relation skulle se ut såhär i 2 månaders tid.

Håller med ChristineL, en paus förändrar ingenting mer än att slå in kilar av misstro och osäkerhet i en relation. Och jag är tveksam till om man kan säga att man tycker om varandra jättemycket om man inte känner att en relation är värd att vänta på i 1-2 veckor.

Carpe Diem

asvensso
2009-12-17 15:43
0

Ummm…i 19-arsaldern funkar det ofta ganska bra att som kille vara lite cool mot tjejerna. Eftersom hon sager att hon har sa mycket att gora och inte hinner traffas, sag att du forstar och att ni kan ju horas nar det latter lite for henne. Sedan HOR DU INTE AV DIG ALLS! Japp, funkar nastan alltid.  Inga SMS, inga mejl, ingen Fejsbook, ingen chat och framfor allt inga telefonsamtal.

Om ni stoter ihop sa var skittrevlig men bryt efter ett kort tag och sag att du tyvarr maste rusa och ni far horas.

Om hon gillar dig sa kommer hon att hora av sig och om hon vill avsluta relationen sa hor hon inte av sig. En trevlig och kort julhalsning eller nyarshalsning ar OK men inga ramsor om evig karlek och pussar och grejer.

Man far ta till lite knep ibland ;-) De flesta manniskor vill jaga en partner lite och i alla fall inte kanna att de alltid finns till hands. Du forlorar inget pa att forsoka vara lite cool i detta laget. Tvartom, om hon ar for feg for att gora slut av nagon anledning sa kanns det battre om du inte har jagat henne for att hon ska andra sig.

Lycka till!

Magnuzk
2009-12-17 17:29
0

deab, jag har varit med om flera genrep och kan mycket väl tänka mig in i hennes situation. De sista dagarna innan genrep och premiär är hektiska och det kan vara uttröttande och energitömande, och det kan även vara svårt att hinna med saker man verkligen vill.

Hon pratar mycket om genrepet därför att det betyder så mycket för henne. Om hon går estetiska så kan jag tänka mig att det betyder mer än för flera andra då det här är något som hon verkligen vill göra. Du kan visa ditt intresse genom att prata med henne om produktionen och genrepet, tom gå på genrepet, även om du inte vill och kanske inte tycker om det alls. det kan hända att hon tycker att det är det bästa som kan hända när du visar på det sättet att du bryr dig om henne. Tänk dock på att du behöver göra det här med ett ärligt hjärta trots att du inte gillar det, om det nu är så.

Att höra att en paus är aktuell är inte roligt. Det är ju en indikation på att något inte är som det ska. Är det så att hon har blivit osäker på dig kan det vara mycket jobbigt för henne i samband med genrepet. Hon måste välja nu: Dig eller genrepet, och då hon har tappat tillliten till dig behöver hon välja genrepet och produktionen därför att det kräver så mycket av henne. Hon kanske känner att du inte är ett stöd nu när hon behöver det. En sak som kan ha hänt är att hon börjar känna något för en annan kille som är med i produktionen. Han är där varje gång med henne, pratar med henne, är på samma våglängd, vet vad hon går igeneom nu, gör det själv, hon känner att han börjar bli det stödet som du inte är, plus att han inte undviker hennes vänner. Sånt här händer i de flesta produktioner jag har varit med i.

Är det allvarligt mellan er ska en produktion inte behöva störa förhållandet även om man inte kan träffas på några dagar. Man kan träffas på annat sätt tex genom msn eller telefon, fast att prata är bättre än text tror jag.

Din fråga 1 och 3 kan jag inte svara på, det är nog bara hon som vet svaren på dem.

Din andra fråga kan jag ge ett möjligt svar på: Prata med henne. Kommunikation är något mycket vikitgt i ett förhållande. Om hon har tappat tilliten till dig så är det mycket svårt att få den tillbaka, iallafall om jag ser på vad som hänt mig en gång i tiden. Du kan försöka närma dig igen genom att visa intresse för henne och vara med henne när hon är med sina kompisar. Är dem esteter, musiker, dansare eller kanske skådespelare så kan de vara väldigt - ja, jag har inget ord riktigt, jag vet ju bara själv hur det kan vara, men de kan vara väldigt livliga i fantasin, i rörelser, i språket, i skämt… kan bli barnsligt och larvigt ibland, energitömmande om man inte är van. Jag gissar att du känner bara "åh nej, inte dem. ORKA." eller nåt sånt. Dem tar din energi. Kämpa dig igenom för hennes skull i en sån situation. Du måste ge ibland, även om det är svårt.

Magnus.

asvensso
2009-12-18 01:13
0

Ja eller sa kan ju tjejen ta och sansa sig lite i sin konstnarlighet i fem minuter och inse att hon haller pa att schabbla bort sin pojkvan om faktiskt gillar henne Glad

Magnuzk
2009-12-18 14:10
0

Åh om Kärleken ändå var så lätt. Om jag hade stannat upp och sett mig omkring, då hade jag inte förlorat den jag älskade, den som älskade mig. Jag drev henne till vansinne och schabblade bort det som var viktigast i världen för mig. Hon förlorade tilliten till mig och jag fick den aldrig tillbaka. Jag försökte, men allt var förgäves.

Det verkar som om tjejen här har förlorat tilliten till deab. Då är det för sent för henne själv att stanna upp och se vad som finns där. Om ingen tar tag i henne och visar henne det, eller om hon skulle upptäcka det själv, fast det är svårare då hon säkert har skygglappar åt vissa håll, selektiv insikt. Jag arbetade i uppförsbacke. Har tjejen förlorat tilliten, då arbetar säkert deab också i uppförsbacke.

Jag håller dock med: Om hon stannade upp, såg sig om och lyssnade så skulle hon säkert se att hon schabbellerar bort någon som gillar henne.

Magnus.