Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 3073 ggr
ChristineL
2009-12-22 18:02
0

Julen är skit!

Långt och argt!

Jaha, så var min jul i örebro förstörd, innan jag ens satt mig på tåget dit. Och nu kommer jag inte göra det heller. Mamma ringde och ungefär detta utspelades: (M=mamma, C=jag)

M: Jaha, skulle du komma ikväll eller?
C: Ja, men självklart, det har jag ju sagt.
M: Ja, vad blir det för tid då?
C: Det har jag inte i huvudet, men jag mailade ju dig. E har biljetterna (min kompis som jag åker med)
M: Jag kan väl inte komma ihåg vilken tid det är!
C: Jag tror det blir runt 21 iaf…

[…]

M: På juldagen kommer T, T och W (min bror med fru och barn) och då ska jag minsann tala om för er hur jag känner mig som mamma! Ni har fått si och så mycket pengar och ni är bara otacksamma, jag får bara skit för allting.

Osvosvosv, hela tiden om hur mycket vi fick och hon inte fick nånting tillbaka, hur länge hon har varit ute och handlat och inte hittat det hon ska ha till jul och hon har inte julpyntat och hon får ingen hjälp med maten, inhandlandet eller datorn eller vad det nu kan vara. Jag bara fick nog! Jag inte bara sätta mig på tåget göteborg-örebro så fort det är nånting, jag har två bröder som bor där som, ja, de har mycket att göra just nu båda två men borde kunna avvara lite tid till henne. Sen kommer hon och säger att hennes väninnas barn minsann kan lämna jobbet hur som helst för att hjälpa till med bilen or whatever. Ha! Ja, det låter ju troligt. Jag vet inte vad jag ska göra för att hon ska bli nöjd? Jag kan inte säga mer än tack för allt hon har hjälp till med. Och jag är verkligen tacksam!

Arrgh! Vet inte var jag ska ta vägen! Behöver jag säga att jag inte kommer sitta på tåget 18.02?

SofiaBlomberg
2009-12-22 18:21
0

Uch, vilken trist händelse.

Sa du till din mamma hur du känner , och att du inte tänker komma ner ?

Hoppas du får en mysig jul iallafall.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

ChristineL
2009-12-22 18:23
0

Jag fick knappt en syl i vädret, men jag sa att dom inte ska räkna med mig, för vem är det som får skit? Jo, jag känns det som :(

Istället följer jag med sambon till Vadsten imorron och firar med delar av hans familj.

SofiaBlomberg
2009-12-22 18:24
0

Skönt att du har någon annan att fira julen med. =)

Prata med din mamma när julhysterin lugnat sig lite.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

ChristineL
2009-12-22 19:57
0

Ja, fast jag vet inte. Helst skulle jag nog vilja vara hemma med sambon bara. Förra året bodde vi inte tillsammans och han var då borta hela julveckan. Året innan hade vi inte träffats än. Det jag känner är att jag skulle vilja ha första julen bara han och jag, i VÅRAN lägenhet :)

Bergspuman
2009-12-22 21:00
0

Tänk vad föräldrar e fena på att fördärva ens jular. Tur du har din sambo. Kan inte du o sambon ta ledigt några dar i januari, och fira ERAN jul fast i efterskott i ERAN lägenhet?

Sara
2009-12-22 21:38
0

Föräldrar SKA ge av sig själva till sina barn. Man skaffar inte barn för att få hjälp i framtiden eller tillbaka allt man har betalat för dem.

Jag tycker du ska ringa din mamma och säga ifrån, låt inte det här ligga och gnaga i dig över julen.

Sara

ChristineL
2009-12-22 21:46
0

#5 - Jo, vi funderar på att ta oss en spa-weekend för att riktigt göra nånting tillsammans. Men då blirvi iofs inte i lägenheten ;) Vi har sagt att nästa jul ska vi vara här, inte åka och flänga till alla släktingar överallt utan vill dom träffa oss så är dom hjärtligt välkomna hit :)

#6 - Ja, eller hur? Och barn har man till låns, har jag hört. Jag är vuxen och lever mitt egna liv och finns inte alltid tillgänglig. Så är det bara.

Buuc
2009-12-22 22:10
0

Det verkar som om mammor blir irriterade på julen. Min mamma kan börja klaga och bli irriterad, över att hon inte får någon hjälp av min storasyster bland annat. Idag klagade hon t.ex. på att min syster skulle kunna hjälpa till och laga en och annan rätt, men att hon ligger i sängen och latar sig när hon inte jobbar. Det är sant, men jobbigt att höra.

Men jag förstår henne, hon har fibromyalgi (en obotlig ryggsjukdom som skapar smärta i hela kroppen), och hon ska laga mat till ungefär 16 människor, om inte mer. Hon är extremt stressad nu, så hon kan fräsa på oss lite. Så blir det varje jul… Det är jobbigt, man vill ju att alla ska vara lyckliga över julen. Men det löser sig iallafall.

Tur att du har någonstans att ta vägen i jul iallafall, och det löser sig säkert! :)

Aviendha
2009-12-22 23:41
0

Fy tusan vad trist! Påminner en hel del om hur min mamma var mot mig förr.. Inget jag gjorde dög även om jag slet häcken av mig för att försöka göra henne nöjd och visa min eviga tacksamhet.

Kram på dig!

guraknugen
2009-12-23 10:29
0

Är det bara jag som har en sympatisk mamma…? Hon kan på sin höjd fråga om vi har vägarna förbi över jul eller nyår, och om jag då säger nej så är det inte så mycket mer med det.

ChristineL
2009-12-23 10:57
0

Jag har en känsla av att det är värre att vara dotter än att vara son. Klagar hon på mina bröder är det för att storebror jobbar för mycket och inte spenderar tillräckligt med tid med sin lilla familj, och för att lillebror kanske har klantat till det på nåt vis. Inte för att dom inte har tid/lust/erbjuder sig att hjälpa till med nånting.

Men ja, off to Vadstena nu då, god jul och kram på er!

guraknugen
2009-12-23 11:26
0

Min mor har ju inga döttrar alls, bara tre söner. Vad frustrerande för henne att hon inte har någon att klaga på då…

Mormor däremot, brukar ju alltid vara jobbig mot min mor, så det kanske stämmer det du säger… Ingenting min mor har gjort genom tiden har dugt åt mormor. Tror inte hennes bror har upplevt samma sak.

ChristineL
2009-12-23 11:33
0

Vad märkligt… Får väl hoppas för framtida barns skull att jag bara får söner då :P Trots att jag i nuläget säger att jag aldrig ska bli som min egen mor. Men det vet man ju aldrig förrän man är där :S

Musiken
2009-12-23 15:16
0

I min familj sa ar det tvart om. Mamma ar ratt glad at vad jag tar for mig, medans ingenting duger at pappa. Dock sa klagar han minst lika mycket pa min bror, sa det ar nog bara san han ar.

abbis
2009-12-23 20:10
0

Man väljer inte sina föräldrar .Men det dom inte tänker på är att man kan välja bort dom.Finns inget som säger att man ska behöva ta en massa skit.Har dom problem med sig själva får dom väl lösa detta inte spy galla över omgivningen!

Min mamma har blivit en martyr..Jag bjuder hem henne titt som tätt och hon vill komma .Sen kan hon ringa en timma innan och säga att hon är magsjuk eller nån annnan åkomma.Men eftersom hon gör så här jämt skiter jag i henne..Hon kan sitta där om hon tycker det är så j***a kul.Sen tycker hon att det är bara min syster som ställer upp..Allt jag gör kommer hon inte ens ihåg..Som sagt man väljer inte sina föräldrar..Min bror har hon aldrig sagt något om att han inte ens hör av sig ..Ibland går det flera år emellan! Men jag brukar säga att det är faktiskt upp till henne oxå att ta kontakt..Det är nått som många föräldrar glömmer..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/