Relationer iFokus

Relationer

Etikettsorg
Läst 4156 ggr
regskylt
0

Offrar julafton för döende farmor

Det var tänkt att jag skulle jobba inatt med att dela ut orgontidningar som jag jobbar med just nu. Komma hem och sova vid halv 7 på morgonen och sedan iväg till svärmor vid 12.

Men imorse så fick jag ett sms från min bror som jag har dålig kontakt med och inte har träffat på runt 2 år, att vår farmor liggen inför döden i cancer. Hon är knapt 70 år vi har inte träffats så mycket i mitt liv. Vilket jag på senare tid har tyckt varit trålkigt och hade planerat att hälsa på henne med min dotter, hennes barnbarns barn till våren.

Min bror ringde mig ikväll vid 18.30 och berättade att han ska åka till farmor imorogn bitti. Jag bor i Norrköping, han i Sala och farmor i Gävle..

Så jag tog ett snabbt beslut. Att för första gången på många år träffa min farmor och den sista gången någonsin. sprang från svärfar och köpte tågbiljett till Sala, sedan sprang jag hem och hämtade kameran och sedan till tåget.

Så nu sitter jag i Sala hos min bror.. Med gråten i halsen att jag inte kan fira julafton med min dotter… Eller jo, havla dagen men alla fall… Jag gillar inte Julen men jag hade sett fram emot att åka till svärmor och få äta god julmat och muta i min ett och ett halvtåring lite sill.. Men så blir det inte..

Jag vet inte om jag gör rätt eller inte, att åka till min farmor som säkert inte ens kommer att känna igen mig för en time istället för att vara hemma med min dotter på julafton..

Gör jag rätt eller fel?

[vaargen]
0

Jag tycker att du gör rätt, eftersom du har tänkt på att få bättre kontakt med henne och det här är kanske sista chansen att träffa henne så kommer nog du att må bättre av den timmen tillsammans med henne än om du inte hade åkt, även om det är tråkigt att du missar en del av julen med din dotter.

[mia-38]
0

Du gör rätt. Din dotter finns kvar och ni kan fira när du kommer hem. Din farmor lever sina sista timmar och kan inte fira mer.
Så du gör rätt.

Kram till dej.

pyromanen
0

du gör helt rätt!

Det är sista chansen, så du kan inte skjuta up det.

Dottern är så liten än att hon inte minns denna jul senare änddå…. och ni kan fira ihop nästa år o nästa år o nästa år!

Jenahbella
0

jag tycker du gjorde rätt! som de andra sagt de här e sista chansen med din farmor och din dotter har du för resten av ditt liv.

regskylt
0

nu ha rjag hälsat på min farmor.

Hon bara ligger och hon kände igen mig. Det kändes bra. Vi var inte där så länge.

Kom hem till Norrköping vid halv 4 på eftermiddagen och fick några timmars "jul" med familjen ialla fall..

Längtar tills nästa jul, för det här räknar jag inte som jul alls

Karmatarerskanise
0

Oj, vår julafton börjar inte fören vid 3.

regskylt
0

#6 jag räknar julafton som hela dagen. Och med tanke på att min dotter lägger sig vid 18 så hade ju i princip hela julafton gått när jag kom fram till henne när klockan var närmre 17

Maria
0

Visst gjorde du rätt. Jag reagerade lite på rubriken baraObestämd

Jag ser det inte som ett offer att besöka en döende människa.

Din dotter är så ung så hon har ju inte förstått att denna julafton blev annorlunda.

/Maria

Lenore
0

Jag går mot strömmen och säger att nej, jag tycker att du gjorde fel.

För mig är rätt val det som känns rätt och du verkar inte vara nöjd med ditt val eftersom du känner att du behöver andra som bekräftar ditt handlande som rätt, och utifrån hur du har skrivit.

Givetvis kan jag ha tolkat det fel men för mig är iaf den avgörande frågan om det känns bra eller dåligt. Känns det bra, då har man också gjort rätt.

Hade din dotter varit lite äldre hade jag också tyckt att det påverkade men nu är hon som andra sagt så liten att för hennes del gjorde det nog ingen större skillnad.

#8 Att man känner att man offrar något för någon behöver väl inte tvunget vara något dåligt?
Jag hade också känt det som att jag offrade min julafton med dottern om jag missade den för att hälsa på en döende släkting. Jul med dottern är något väldigt betydelsefullt för mig och därför något fint jag avstod för min släktings och egen skull, ett offer men på ett bra sätt om det hade kännts rätt.

regskylt
0

#9 när jag skrev inlägget så var jag osäker på om jag gjorde rätt eller fel. Det kändes både rätt att åka men ändå fel samtidigt. och det hade känts lika dant om jag hade stannat hemma. då hade jag ångrat att jag inte åkte.

jag är nu i efterhand nöjd med mitt val att jag åkte. det är ingenting jag ångrar nu.

Lenore
0

#10 Okej, men i så fall tycker jag att det var rätt val du gjorde. :)