Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 5198 ggr
Finkel
0

Backa bandet -bli Särbo

Hej ny här och det känns som ett bra forum för de tankar jag har kring mitt liv.

För ett år sedan skilde jag mig. Min dåvarande fru och jag har ett gemensamt barn, knappt tre år idag. Ganska snart efter skilsmässan träffade jag en kvinna som flyttade in hos mig och har nu varit sambo med i ca 7 månader. Att det var en intensiv förälskeperiod är det inget att snacka om! Jag är 38 år och hon ca 10 år yngre och har inga barn.

Nu har nog dessvärre verkligheten hunnit ifatt. Hon har väldigt svårt med hur hon ska förhålla sig till mitt ex, dvs barnets mamma. Exet och jag har ingen konflikt och hon håller sig ganska mkt på sin kant. Problemet som min sambo upplever är att hon vill ha ett familjeliv, dvs hon och jag, blivande egna barn samt mitt barn ska kunna leva utan att mitt ex beslut faktiskt påverkar Vår familj. Hon är ju medveten om att jag måste ha ett samarbete med mitt ex i o m vi har gemensam vårdnad och hon vill verkligen att jag ska sätta min son först. Jag älskar henne mkt och hon älskar mig, vi har gått igenom en del tillsammans och vi vill inte kasta bort det som finns.

Nu kommer hon flytta ut inom kort, byta stad under ca ett kvartal för att därefter komma tbx till sthlm. Då köper hon eget boende vilket gör att vi bor ca 20 min från varandra. Tanken är att jag ska fokusera på att vara pappa ena veckan och under andra veckan har vi fysisk tid tillsammans. Vi vill  ge detta en chans!! Samtidigt kvarstår, det inte så lilla problemet som hon måste bearbeta, dvs kan hon tänka sig gå vidare för att om ett par år göra om samboplanen, då med egna barn givet att vårt liv faktiskt påverkas av en tredje vuxen människas beslut (exet)? Nån som har likanande erfarenheter av detta? Ska vi lägga ner redan nu, slicka såren och åtminstone vara de bästa vänner? Eller tro att kärleken vinner?

abbis
0

Ska hon flytta ut för att ni har en konflikt angående ditt förra liv eller är det av någon annan orsak hon flyttar?

Om det är en konflikt om ditt förra liv så är det nog bra med paus eftersom allt gick väldigt fort efter din skilsmässa!

Barn måste komma först .Barn kan inte väljas bort och med barnen kommer även X:et .Kan man inte köpa hela paketet som ny sambo får man nog ta sig en riktig funderare ! Många har barn när man går in i nya förhållanden och barnen är det viktigaste man har .Det kan var svårt att förstå detta om man själv inte har barn.Men är kärleken stark så ska ni kunna jobba på detta så att alla blir glada och nöjda!

lycka till

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Finkel
0

Hej!

Vi har ingen konflikt ang mitt tidigare liv. Det är mer så att hon har svårt att veta hur hon ska förhölla sig till det faktum att om vi skulle bildda egen familj så måste hon på olika sätt ta hänsyn till t ex var mitt ex bor och således vart vårt barn kommer gå i skola/dagis. Det betyder ju att vi inte själva kan bestämma vart vi ska bo. Eller semestrar som ska planeras utifrån vad exet planerar. Det min sambo vill ta reda på är om hon kan komma förbi frågor som dessa men vi är överens oom att vi inte kommer vidare på nuvarande kurs. Hon vill ju inte jag ska välja bort barnet, det har det aldrig varit på tal om. Jag är medveten om att det är en stor utmaning som ligger framför oss men vi har i allafall kärleken som bas, vilket är en bra förutsättning. Det jag tänker, lite som du är inne på, är dessa "issues" kanppast är unika, fler måste stött på dem och hantrerat dem på olika sätt,,,

pyromanen
1

Verkligen inget unikt!   Har upplevt detta från andra hållet… min före dettas nya… har känd sig begränsad av att inte kunna flytta dit hon skulle vilja att hon och mitt ex skulle bo… t.ex. närmare hennes föräldrar eller kanske till en större stad.  Men hon har varit öppen o pratat om det och det känns bra.  Nånstans så finns ju verkligheten där från början, hon har vetat från första början att mannen hon förälskad sig i har barn och de bor här och går i skolan här o så vidare. 

Och visst kan det bli helt osannolika dominoeffekter ibland…. eller pussel med många bitar… min mans semester anpassas efter min semester som anpassas efter före dettas semester om i sin tur anpassas till hans nyas semester.. och anpassas efter hennes föräldrars semester…

Fast min erfarenhet är att det går att få ihop det rätt bra om man accepterar att verkligheten är som den är och alla är inställda på att göra sitt till att hela pusslet ska gå ihop och alla ska bli så nöjda som möjligt.