Rätt att jämföra?
Min killes föräldrar samt mor-föräldrar jämför min och min killes relation med hur det var för dem.
Dem säger alltid att vi gör som vi vill jämt, vilket vi faktiskt inte gör, och att så och så fick man inte göra när jag var 16 bla bla bla.
Det är väldigt jobbigt då det aldrig kommer bli deras tid igen. Varför jämföra och låta deras uppfostran gå ut över vår relation?
Till min fråga:
Är det rätt att jämföra och förbjuda oss att göra det och det bara för att dem inte fick det när dem var i vår ålder. Dvs. 20-64år sedan.
På 5år förändras mycket, men på 20-64 förändras extremt mycket.
Till viss del är det rätt att jämföra kan jag tycka, men det beror också på vad det är så klart.
Vissa saker som man helt enkelt inte är mentalt mogen för som 16-åring, är det rätt att dra jämförelser med. T ex gifta sig, eller skaffa barn. Och inte heller jag tycker att det är OK att en 16-åring är uppe o dräller hela natten, man har inte växt färdigt som 16 och man behöver sin nattsömn!
Men sen får man se till vad som kännetecknar 16-åringens tillvaro idag. Gå i skolan: ja, skolarbetet ska skötas. Läxor ska göras. Prov ska det pluggas för. Man ska äta sina måltider, sova om nätterna. Och röra på sig ibland. Helt enkelt för att man mår bäst av det, ur mänsklig synpunkt. Inte för att inskränka frihet. Också vuxna måste sköta sin nattsömn.
Det kanske skulle vara lättare för forumet att ge synpunkter om du kom med några exempel?

#2 Håller med om de du drog upp t.ex nattsömn.
Men det är ju så att vi (jag och min kille) sköter sömnen ganska bra, lägger oss vid 21:00-21:45 och kliver upp vid halv nio nästa morgon eller tidigare.
Exempel, man får inte vara på stan lika mycket på dagen utan föräldrar då dem påstår att vi köper onödiga saker och så.
Det vi köper är kläder vi behöver eller så handlar vi mat för veckan då vi bor i lägenhet pga gymnasie.
Förr fick man endast vara på stan om sina föräldrar var med säger dem.
Inte prata med främlingar, och då pratar vi om främlingar för dem alltså våra nyfunna kompisar eller kompisar dem inte träffat.
Förr kunde man bli lurad in i bilar av sådant.
Ja, dem drar upp dem mest knasiga anledningarna.
Förr va allt bättre, det var inte lika kallt, snön kom när den skulle komma. Ungdomarna förr visste vad dem gjorde. Idag super vi bara ihjäl oss, det gör alla ungdomar idag osv.
Jag undrar om du inte kan bjuda in de vuxna att prya hos er ungdomar 1 dag eller så? :-)
Låt dem följa med på allt ni gör under en sån dag, när ni är på stan, träffar kompisar, handlar mat, osv. Så får de se att det inte är så farligt!
Vuxna kan bete sig korkat när de i själva verket är oroliga men inte vill säga det … då kan det funka superbra att berätta för dem, på ett sätt som passar bra, dvs. de får se själva. Det tar bort oron, sen går de nog hem o känner sig löjliga.

#4 Haha, vilken kul idé =D
Men varför jämföra med sin tid?
För att de känner inte till någon annan… så simpelt är det … De växte upp på "sin" tid och det är deras verklighet … Tiden gör sånt med människor - är man född olika tidsperioder blir man "färgad" av den tid som råder när man växer upp.
Om sisådär en 25 år, kommer du troligen att resonera likadant … fin tröst va? 

#6 Haha, det hoppas jag inte att jag gör =D. Haha ^^,
Jag tror de vill styra er med sina jämförelser. De är insnöade på vad de fick och tycker inte ni ska få göra mer. Skit i deras jämförelser och gå er egen väg så länge det fungerar.
Sara

#8 Okej ^^,

Man oroas för allting man inte själv känner till, faktum är att vi lever i en tid då utvecklingen går enormt snabbt. Tänk själv, för 50 år sedan träffades de flesta på folketspark om lördagarna, flickor skulle stå tillbaka och pojkarna visa framfötterna, sex var hysch hysch och Kalle ankas julafton visades för första gången.
Klart att dagens ungdom skrämmer slag på dem! Den ser ju HELT annorlunda ut, internet, mediastormning ifrån alla håll istället för den lokala morgontidningen tar världen in i vardagsrummet på några sekunder och överallt så är det krig, fula gubbar och knarkande ungdomar som har sex med varandra, överallt och hela tiden!

Carpe Diem
#10 Ja, det är stor skillnad =). Men varför inte acceptera att det är annonrlunda =)?
Tänkte bara berätta att det är samma person som har Rorosjons, har bytt namn ^^,
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg