Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 7529 ggr
KadjaNina
2010-01-09 03:25
0

Förlovning?

Har funderat ett tag på att fråga min pojkvän om vi ska förlova oss den 21 januari, då har vi varit tillsammans i två år. Fast är lite orolig över vad han kommer att säga, tänk så vill han inte? Fast jag skulle nog inte ta det så hårt men har lite andra funderingar. Tycker ni det är för tidigt? Jag är 16 och han är 20. Vill veta vad ni tycker och tänker :)

[Fiction]
2010-01-09 11:41
0

Varför så bråttom?

Karmatarerskanise
2010-01-09 12:02
0

Kör på säger jag. Känns det rätt så gör det!

ChristineL
2010-01-09 13:27
0

Frågar man inget får man inget veta ;)

Johanna
2010-01-09 14:38
0

om det känns rätt så gör det!

ni kan vänta 10år till o göra det, o det kanske tar slut dan efter, ni kan göra det nu o det h¨ller hela livet… man kan aldrig veta :-)

vi förlovade oss ca 6mån efter vi träffades, o gifte oss ett år efter det, nu har vi barn o hus.. varit ihop i 3år..

Fridaaaa
2010-01-09 15:21
0

Förlovning kan man lätt bryta om det inte skulle fungera mer mellan er. :) Kör på!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

KadjaNina
2010-01-09 15:29
0

#1 Jag vet inte. Det känns rätt fast jag funderar om det är för tidigt.

Jag ska nog fråga han vad han tycker om det :) Två år känns ändå som en ganska bra tid. Har funderat på det i ett halvår men det kändes för tidigt innan. Funkar det inte i framtiden så gör det inte det. Vi ska ju inte gifta oss direkt.

LinnB
2010-01-09 15:36
0

Säger som ovanstående - känns det rätt så kör!

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Karmatarerskanise
2010-01-09 15:59
0

Kadjanina, jag var 16 när jag förlovade mig första gången.  Så för tidigt tycker jag inte det är. allt beror ju på vad man menar med förlovningen.

Musiken
2010-01-09 16:12
0

For mig sa ar forlovning ett lofte om giftermal sa jag skulle avvakta.

Fridaaaa
2010-01-09 16:29
0

#9 Jag och min pojkvän är förlovade men vi ska inte gifta oss. Jag är 19 & han är 20. Det ända som "händer" när man förlovar sig är att man har likadana ringar på sig inget mer.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Karmatarerskanise
2010-01-09 16:57
0

#10 Det beror ju på varför man förlovar sig. Ofta är det ju för att man ska gifta sig.

Vi är förlovade, jag och min sambo, vi vill gifta oss. Däremot har vi inte bestämt när. Blir inte innom ett år.

Musiken
2010-01-09 17:15
0

#10 Vilket ar varfor jag sa for mig sa ar forlovning ett lofte om giftermal. Ser inte poangen med att forlova sig om man inte ska gifta sig. Ha likadana ringar kan man ju ha utan att forlova sig.

Karmatarerskanise
2010-01-09 17:20
0

Jag förstår att man vill förlova sig även om man inte ska gifta sig. Det betyder ju ändå ngt för en.

[Liinda]
2010-01-09 22:37
0

För mig betyder en förlovning mer än bara att bytta ringar så mitt resonemang är att man ska ha varit ihop ett bra tag eller planera att gifta sig om man ska förlova sig. Men det är bara min åsikt Glad

Om du vill förlova dig och det känns rätt så go for it! Finns ingen annan som kan bestämma vad du ska göra Skrattande

Niini
2010-01-10 00:15
0

Vill inte verka elak eller så men jag tycker inte ni är mogna att förlova er om ni måste fråga andras åsikt om saken..

fotokrafs
2010-01-10 02:50
0

Tycker och tänker om förlovning…
Ett lyckat frieri resulterar i förlovning. Typ:
Vill du gifta dig med mig? JA!!!

Men visst… alla vill väl kanske inte gifta sig men ändå visa officiellt att de är ihop, då passar en ring kanske bra. Dessutom kan ju smycket symbolisera kärleken/troheten eller vad det nu må vara. Fast att kalla det förlovning vette tusan om jag skulle gjort, men det gör så många andra så om ni skulle göra så med… helt okej! 

Jag och min kille förlovade oss, men hade vi inte tänkt gifta oss så hade det aldrig blivit något. Och när det gäller ringarna så är jag förvånad att vi skaffade och därmed gjorde förlovningen officiell så att säga - vigselring skippade vi dock - men vi gjorde inte så stor grej att vi annonserade i tidning i alla fall.

Tungan ute

Säger som andra: Kör på om det känns rätt!

Katti
2010-01-10 12:44
0

Vi bytte halsband efter en tid för att visa utåt att vi var ett par. Köpte fina halsband med våra namn på och bytte. Det kändes bra med ett tecken på att vi menade allvar. Förlovning är ju, vilket ordet tydligt visar, ett bevis på att man har lovat att gifta sig. Sedan kan man så klart säga att det betyder det inte för mig/oss, men det är i alla fall den ursprungliga betydelsen.

Det är väl klart att du ska fråga om hans inställning, nu när frågan har dykt upp hos dig. Frågar du inte får du ju inte veta!

Tummisa
2010-01-10 13:17
0

Har en kompis som är 30 år som går med förlovningsring men tjejen gör de inte för hon ville inte. Han tycker de är halvt förlovade. Känns de rätt så ska man förlova sig tycker jag. Men är man såpass ung kanske man ska vänta… Älskar man varandra så kommer de där inom kort ändå

Sarah
2010-01-10 17:41
0

För tidigt tycker jag. Jag var nära att göra det när jag var 16 men är väldigt glad att jag inte gjorde det. Visst kan det hålla för många som blir tillsammans så tidigt, men för väldigt många gör det inte det. Jag vill inte vara förlovad för många gånger

Nitro
2010-01-10 18:42
0

Jag & min pojk förlovade oss när jag var, få se nu, 18. Det är tre år sedan nu.

Så om du tror på det, varför inte =)

Salladshataren
2010-01-10 20:06
0

#17 Vilken smart idé! Synd att min pojkvän bär på ett halsband redan. Står det något på dem (tänker på tags) eller?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Katti
2010-01-10 20:38
0

Hm, jag skrev visst att vi hade våra namn på, men så var det nog inte när jag tänker efter. Det var som ett kompishalsband i form av en pergamentrulle som man bryter av med Love på den ena och You på den andra Glad.

Sweelin
2010-01-10 23:21
0

Jag är 16 och har varit ihop med min pojkvän i ett år snart :) Vi ska snart kärleksförlova oss till våren som vi båda längtar till!

Köpa riktiga rinagr coh så men jag vill kalla det för "kärleksförlovning" Flört

Jag tycker att du ska göra det!Glad

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Bunn
2010-01-11 09:53
0

#10 att man förlovar sig innebär också att man lovat att ingå äktenskap, men idag så måste man inte gifta sig om man inte vill.

TS Känner du dig osäker så tycker jag att det är bättre att vänta.
Du binder dig inte till något juridisk eller liknande. Det enda du binderdig till med en förlovning är bandet mellan två förälskade människor. Idag ser många (jag säger inte attdu är en av dem) en förlovning som en "kul grej" och visst är det enkelt att bryta bandet om man skulle ångra sig, många ser inte längre den historiska biten, om varför man egentligen förlovar sig, vilket jag tycker är rätt trist.

Lycka till!

pyromanen
2010-01-11 10:43
0

"Förlovning" betyder egentligen att man lovat varandra giftemål (sen måste man ju inte genomföra utan kan bryta förlovningen). 

En del verkar inte längre uppfatta förlovning på detta viset utan förlovar sig utan att ens ha friat.  Lite konstigt tycker jag.  Det blir lite svårt  att förstå vad då då innebär att vara förlovade…

Karmatarerskanise
2010-01-11 13:45
0

För många är det ett bevis på kärlek. Jag ser inget konstigt med det.

pyromanen
2010-01-11 13:50
0

Hmm.. kärleksbevis… låter ju trevligt. Men varför kallar man det förlovning?

Karmatarerskanise
2010-01-11 13:55
0

Antagligen för att man byter ringar och skriver sina namn i dem.

Vad är skillnaden mellan trolovning och förlovning?

LinnB
2010-01-11 13:56
0

Ursprungligen är ju förlovning ett löfte om giftemål, men det har ju förändrats lite med tiden.
Vet många som förlovat sig men inte gift sig just eftersom att dom inte vill ingå äktenskap, men fortfarande vill ha det där speciella "bandet". Tycker en förlovning är ett vackert "bevis" på kärleken mellan två människor. Jag har aldrig sett det som ett löfte om giftemål, även om jag är mycket medveten om att det är så det egentligen ligger till.

Man tycker och tänker olika. =)

Karmatarerskanise
2010-01-11 13:58
0

#29 Ja, det har ändrats under åren. Fler och fler förlovar sig utan löfte om giftemål.

Liivie
2010-01-11 15:42
0

Jag tycker inte man ska vara så fixerad vid ålder. Lite skillnad om du var 13 kanske. Men är man 16 så (borde) man ha mognat och kunna ta såna beslut. Och ni har varit tillsammans rätt så länge. Kännsdet rätt så gör det :)  Jag tycker att du ska fråga om det är det du vill! :)

[Fiction]
2010-01-11 16:20
0

#31 Borde och borde… Sådant är väl ändå väldigt individuellt? När jag var 16, var jag då inte mogen för någon förlovning. Inte när jag var 22 heller, för den delen.

pyromanen
2010-01-11 18:04
0

Instämmer med #32.  då jag var 16 hade jag alldrig ens pussat en kille och först vid ca 34-35 då jag var "mogen" för nåt sånt Glad

fotokrafs
2010-01-11 18:34
0

#18 Här är det också bara killen som bär förlovningsring. Jag har inte burit min på kanske 2 år, har den i nyckelknippan förtillfället. Det är ju trots allt inte ringen som är det viktiga, förlovad/gift kan man ju vara utan smycke. Eller är det bara jag som tycker så?

#28 Vet inte vad trolovning är men det låter som man lovar någon trohet.. Vill veta!

KadjaNina
2010-01-11 19:04
0

Det jag menar med förlovning är mera som ett bevis på våran kärlek. Kanske fel ordval men många förlovar sig av den anledningen idag. Fast det var någon som sa att de hade varsit halsband och det var en smart idé! Vi har bott ihop i ungefär ett år redan och jag känner mig mogen för att "förlova" mig. Varför jag skriver om detta här är bara för att se vad ni tycker och tänker om det.

Katti
2010-01-11 21:42
0

Wikipedia:

Förlovning

Trolovning

Där fick i alla fall jag lära mig något nytt!

Love-
2010-01-11 22:17
0

Jag tycker du är för ung för att förlova dig, tänk sedan även på att en förlovning är ett inledande till ett giftemål

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Karmatarerskanise
2010-01-11 23:11
0

Om förlovning från wikipedia; "

Förr i tiden var det tradition att förlovningen högst skulle vara ett år, innan man gifte sig. Idag förekommer det att man bara förlovar sig utan att gifta sig överhuvudtaget. Likaså förekommer det att man gifter sig på en gång utan att först tillkännage förlovning."

Love- Det betyder inte alls att man ska gifta sig. Det betyder precis vad man bestämmer sig för att det ska betyda.

Love-
2010-01-11 23:43
0

när man bara e 16 år e man inte mogen för det ändå vänta tills du e MINST 18 år

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Karmatarerskanise
2010-01-12 08:26
0

Det kan knappast vi sitta här och bestämma.

Känner flera par som blev tillsammans vid 14 års ålder och dom är gifta vid 50 års ålder och har varit det sedan dom var 18.

Förlovar man sig inte för att gifta sig, varför ska man då vara mogen?Och vem bestämmer att man är mogen?

pyromanen
2010-01-12 08:28
0

Hon frågar ju i 0# om vi tycker det är för tidigt, och om man tycker det måste det väl vara ok att svara det?

Karmatarerskanise
2010-01-12 08:36
0

Hon frågar inget om hon är omogen eller inte.

Och vad är det du tycker jag har gjort fel i mitt svar?

chokladfudge
2010-01-12 12:57
0

Trolovning är ett gammalt juridiskt begrepp. Förut hette det så när ett par "deklarerade" att de skulle gifta sig och det var juridiskt bindande. Som trolovad hade man vissa juridiska rättigheter och skyldigheter. Ett barn som var fött inom en trolovning hade högre juridisk status än om det varit fött "utanför äktenskapet". Numera är den juridiska biten borttagen och det man ingår i Sverige idag är en förlovning, dvs man lovar varandra att ingå äktenskap i framtiden utan att det spelar någon roll juridiskt och det är inte heller juridiskt bindande.

För att krångla till det hela så kan man, precis som flera här innan har sagt, förlova sig utan att lova varandra äktenskap likväl som man kan lova varandra äktenskap utan att förlova sig.

Jag hoppas att det inte blev allt för snurrigt. Ännu mer förenklat skulle man kunna säja: Trolovning=med juridik Förlovning=utan juridik

Gerbilflicka
2010-01-12 15:28
0

Jag haller med #9, for mig ar en forlovning ocksa ett lofte om aktenskap.

Jag tycker det ar riktigt lojligt att sa manga tar sa latt pa det (de manniskorna tar nog latt pa "tills doden skiljer oss at" ocksa…), men det ar ju bara min personliga asikt.

Jag tycker att man kan vara ihop anda, men blanda inte in forlovning/giftermal i sant fall. Forminska inte forlovning till "vi har ju bara likadana ringar, det ar allt" och giftermal till "vi haller ihop sa lange vi orkar med varandra". Skaffa vilket smycke som helst, eller skaffa likadana ringar utan att ha dem pa just ringfingret.

Fast jag ar kanske bara gammeldags av mig?

LinnB
2010-01-12 16:12
0

Jag kommer förlova mig med min pojkvän även fast vi inte kommer gifta oss. Jag vill spendera mitt liv med honom, men jag vill inte gifta mig. Någonsin. Tycker att en förlovning räcker.
Men med den förlovningen menar jag något väldigt stort. Jag tar inte lätt på det, det var bara det jag ville få fram. =)

Katti
2010-01-12 18:28
0

Varför vill du inte gifta dig då? Bara nyfiken!

LinnB
2010-01-12 22:19
0

Oj, blev helt ställd av frågan. Haha. Jag vet ärligt talat inte. Har aldrig velat, och jag tror inte det kommer att förändras.

Katti
2010-01-12 22:47
0

Vad jag funderade på var om det är själva bröllopet du inte vill vara med om eller om det är att du inte vill vara gift!

LinnB
2010-01-12 22:53
0

Både och, tror jag.

chokladfudge
2010-01-13 11:57
0

Linn: Som gift har man ett större juridiskt skydd än som sambo. Bland annat så ärver makar varandra, vilket inte sambor gör (jag utgår från att du vill bo ihop med din partner) Därför hoppas jag för din egen och din partners skull att du tänker om. Man måste inte ha ett bröllop för att gifta sig, det räcker med en cermoni på någon minut tillsammans med en vigselförrättare och 2 vittnen.

fotokrafs
2010-01-13 13:35
0

Jag tror inte att man blir/är kärare än andra bara för att man är gift eller förlovad för den delen. För mig är giftermål mest juridik. För andra kan det även vara något religiöst. 

Precis som #50 säger man behöver inte ett bröllop, man behöver inte smycken, präst eller kyrka heller. Ni behöver inte byta efternamn och vill ni så kan ni skaffa äktenskapsförord. Och ni behöver INTE höra orden "tills döden skiljer er åt". Men som sagt vill man inte och har inget att vinna på det så skall man såklart inte.. tycker själv att giftermål är lite "stenålders". 

Nu är jag gift och ångrar det inte. Orkar vi inte med varandra i framtiden så får vi väl skilja oss, fast nu känns det väldigt avlägset…

Karmatarerskanise
2010-01-13 13:40
0

Vill man inte gifta sig så vill man inte. Man ska ju knappast gifta sig bara för bara juridiken!

fotokrafs
2010-01-13 13:43
0

Nej, precis. Håller med. Man bestämmer såklart själv om man vill gifta sig.. Glad

Katti
2010-01-13 15:15
0

Men gifter man sig inte så ska man vara medveten om vilka nackdelar detta innebär om någon av parterna skulle avlida. Jag tycker definitivt att man då ska skriva testamente istället, eller i alla fall sätta sig ner med en advokat och gå igenom läget. Men det är klart att man inte ska gifta sig om man inte vill!

LinnB
2010-01-13 15:18
0

#50 Jag vet precis hur det ligger till, och jag vill inte gifta mig. =)

[Vargnatt-]
2010-01-13 19:42
0

Vi förlovade oss när jag var 17 och sambon var 22, då hade vi varit tillsammans i 1½ år. Det kändes rätt för oss även om vi inte gift oss, vi har varit förlovade i 5 år i december som kommer.

Känns det rätt för er, kör på det. Även om det skulle ta slut mellan oss någon gång så kommer jag vara glad att vi var förlovade, det är ett fint minne vi alltid kommer ha :).

chokladfudge
2010-01-15 10:23
0

#55. Det skulle vara intressant att veta varför du väljer bort det skyddsnätet. Du måste inte svara om du inte vill.

LinnB
2010-01-15 11:49
0

#57 Av många anledningar som jag väljer att inte svara på. Det är för personligt. Och om jag någonsin skulle ändra mig i framtiden, så hoppas jag att jag inte ser på det som ett "skyddsnät"…

chokladfudge
2010-01-15 18:21
0

#58 Jag ser inte heller det som ett skyddsnät igentligen, men samtidigt är det ju vad det till stor del är. ;-)

#52 Vad är det för fel? med att gifta sig för juridiken? Jag vet folk som är det, det är trots allt inte så ovanligt, och de är inte mindre lyckliga för det.

Katti
2010-01-15 18:32
0

För oss var inte själva bröllopet viktigt och absolut inte den religiösa innebörden som ett bröllop i en kyrka har. Däremot ville vi vara gifta för att visa omvärlden att vi tar vårt förhållande på allvar och det var självklart för oss att vi skulle ha samma efternamn. Att man som gifta har ett bättre skydd fick vi liksom på köpet, så det var inte anledningen utan bonus!

Vi gifte oss borgerligt i hemlighet dagen före julafton 1998. På det viset kunde vi berätta för alla när familjerna var samlade Glad.