Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3935 ggr
hurricane
2010-01-24 00:47
0

Galet ex

En kompis till mig har precis gjort slut med sin tjej. Dom bodde ihop och han har i princip alla sina saker där (värde 30000:-)

Hon vägrar att lämna tillbaka dom. Han har varit där fler gånger men antingen släpper hon inte in honom eller så är hon inte hemma.

Hon har till och med bytt lås så han kommer inte in…

Vad ska man göra åt det här? Han har pratat med polisen men det finns inget som kan göra. Han är helt desperat och överväger nästan att göra inbrott. Vad ska man göra åt en sån här sak?

Är det olagligt att byte hennes lås när inte hon är hemma??

hus-musen
2010-01-24 00:54
0

Vem äger lägenheten/står på hyreskontraktet?

Den som står på hyreskontraktet/äger får byta lås bäst personen vill, men personen får inte vägra lämna tillbaka den andres ägodelar. Polisen kan följa med och ha det under uppsikt tills den andre tagit det som är dens.

Qui dormit, non peccat

StickyKitten
2010-01-24 00:56
0

Hyr de lägenheten tillsammans? Dvs, står hans namn på något kontrakt?

Om han inte är med och hyr/äger lägenheten så kan han knappast byta lås på den. Om han gör det (hyr/äger alltså) så har tjejen knappast rätt att låsa honom ute, men å andra sidan skulle polisen inte stå handfallen i så fall, tror jag.

Annars kan han ju låta en kompis ringa på (någon hon aldrig träffat) medan killen själv ligger i bakhåll. Gärna med ytterligare några kompisar med sig.

hurricane
2010-01-24 01:09
0

Det är hennes lägenhet.

#2 Det där med att en annan kompis ringer på, som hon aldrig träffat var smart faktiskt.

Men det känns så brutalt, men vad ska man göra? Tjejen är helt knäpp..

#1 Han pratade med polisen men dom sa att det inte var en polissak. Men jag tycker det låter konstigt. Klart polisen borde kunna hjälpa till med en sån här sak.

Tjejen säger dock att om polisen blir inblandad kommer hon hävda att hon fått hans saker. Så himla lågt.

StickyKitten
2010-01-24 13:26
0

Vilket löjligt hot. Hade han haft bevis på att sakerna varit i hans ägo (kvitton, gamla foton kanske) så tror jag inte att det spelar någon roll om hon säger att han gett bort dem. Kan hon inte bevisa det så är grejerna fortfarande hans gissar jag.

Problemet är väl då att han faktiskt inte kan bevisa att han äger grejerna?

Jo, det är ju brutalt. Problemet är ju också att om hon öppnar och kompisarna tränger sig in, så kan hon faktiskt ringa polisen. Det är ju olaga intrång. Frågan är om hon vågar ta det så långt.

Det bästa vore om du kunde ställa frågan i ett juridik-forum. Det verkar inte finnas ett här på iFokus, men det finns på många andra ställen.

hurricane
2010-01-24 14:13
0

#4 Superlöjligt. Då kommer ord stå mot ord och jag vet inte vad som händer då.

Han har väl kvitton på några av sakerna han köpt, men långt ifrån alla.

Jag fick tipset att ta kontakt med en familjejurist och det ska jag göra! Jag hoppas allt löser sig.. Men han verkar inte ha lagen på sin sida. Hon kan vägra öppna dörren om hon vill, hon behöver inte släppa in honom.

Man undrar ju hur länge hon orkar hålla på..

StickyKitten
2010-01-24 19:02
0

Det är just på grund av sånthär som det är så viktigt att fixa ordentliga papper på att man bor ihop och vem som äger vem. Det kan vara jäkligt knivigt om man hamnar i en sån sits.

Men jag såg att du fått bra svar i andra trådar, hoppas det leder till något Glad

hus-musen
2010-01-24 19:41
0

För att det ska räknas som att hon har fått dem så måste hon antingen ha kvitto eller gåvobevis på att det är hennes. Det man går in med i ett samboförhållande har man rätt att ta med sig ut igen.

Det är så att hon kan vägra öppna dörren men hon kan inte behålla sakerna som är hans. Lättaste saken att lösa det på är att antingen skicka några vänner så får de ordna saken, eller så får hon packa ihop dem och lämna ut dem till honom. Han behöver egentligen inte sätta en fot där inne om inte hon vill det.

Qui dormit, non peccat

[helenal]
2010-01-29 16:15
0

Hej!! Fy vad jobbigt det måste vara för honom och väldigt lågt av henne, omoget! Min kille är jurist jag kan höra med honom vad som gäller om du vill?