Nya vänner?
Inser att jag bara har min sambo att umgås med… annars sitter jag mest hemma. Har iofs flyttat till en ny stad, Stockholm dessutom, men i ärlighetens namn var det lite klent med det sociala redan innan…
Nån som har tips på hur man skaffar sig nya vänner efter 30? Fast man bara jobbar hela tiden….

Kanske du kan försöka bli vän med någon på jobbet eller att sambon har vänner du kan umgås med? De, i sin tur, har säkert också vänner som har vänner osv.
Jag är själv i samma situation, enda skillnaden är att jag bott i samma stad i drygt 10 år.
Önskar dig stort Lycka till!!
nja… jobbar som personlig assistent, det funkar inte riktigt så på det jobbet ;) men tack ändå.

Jobbar som personlig assistent, jag också…
Synd att vi inte bor närmare varandra ;)

Tja, efter att man gått ut skolan så är det just på jobbet man träffar mycket folk. Eller om man har en hobby.
Annars är det rätt jäkla svårt faktiskt.
# 4 låter lite väl fantasilöst att man bara ska kunna träffa folk på jobb eller hobby… det beror väl på vad för sorts människa man är? Eller är man dömd till ensamhet då när man inte har ett socialt jobb? Det accepterar jag inte.
Klart man inte är dömd till ensamhet, men jag tror att det kan vara svårare ju äldre man blir… Saken ligger i ens egna händer, vill man ha nya vänner så måste man vara social helt enkelt.
/Christine
#5 precis, det var därför jag startade den här tråden, så nu har vi konstaterat det… det blir svårade med åldern. Då kanske vi kan diskutera hur man skulle kunna göra? Starta en bokcirkel? Prata med folk på bussen?
Ja, men varför inte? Eller leta efter gamla vänner på tex facebook och återupta kontakten där, se om man har något gemensamt. Visst, många tycker att facebook är överskattat och jag kan hålla med till viss del, men ett himla bra sätt att hitta folk!
/Christine

#5 Jag skrev att det är svårt men jag har aldrig sagt att det är omöjligt.
Klart man kan träffa folk överallt och att man inte är dömd, men det är som mest vanligt genom jobb och hobby.
Eller genom andra vänner då, men det är ju inte relevant just i detta sammanhang.
#9 jo fast nu var det lite mer andra tips jag var ute efter , efterssom det inte "går" via mitt jobb eller andra vänner. Kanske finns nån därute som varit i samma sits ;)
Jag började träna kampsport. Det kanske inte låter som ett enkelt sätt att träffa nya vänner eftersom det inte är en lagidrott men det är det. På alla kampsportsklubbar jag någonsin varit på är klubbmentaliteten och det vänskapliga på hög nivå och alla tar väl hand om varandra. Och man blir snabbt vän med de man tränar med då man ju är i situationer då man är ganska nära varandra fysiskt. Jag är medveten om att kampsport inte är för alla men det har fungerat för mig.
Andra saker du kan göra är kanske att läsa någon kurs, bli aktiv inom någon förening eller faktiskt starta någon form av träff. T ex en bokcirkel eller en krogcirkel där man träffas då och då och går ut och testar nya restauranger osv.
Lättast är att utgå ifrån dina egna intressen och försöka hitta sätt att fördjupa dig i det. Om du inte har några intressen är det bara att med öppet sinne testa nya saker tills du fastnar för något. det finns säkert sajter på internet oxå för folk som söker vänner där du kan börja chatta med någon och sedan stämma träff.
lycka till!