hjälp tack! *matfråga*
halloj!
imorgon firar jag och min sambo 5månader ihop :)
med lite mot och medgångar så har jag bestämt mig för att laga en jätte god 2rätters middag åt honom.. men destovärre vet jag inte vad jag ska ha för fyllning och vad efterrätten ska vara för något :S
den mat jag har bestämt mig för är:
inbakad fläskfile med gorgonzola sås, klyftpotatis och lite sallad.. men vad ska jag ha som fyllning i själva smördegspaketet med fläskfilen??

Har aldrig atit inbakad flaskfile sjalv forr, men har sett folk som gjord inbakad oxfile och da fyllt med pate och champinjoner.
Och till efterratt sa kan du ju bara gora nagot sa enkelt om glass med varm hallon- och passionsfruktssas :) Bara mosa och varma hallon tillsammans med socker och passionsfrukten.
// Amanda
bacon och lök?

Fyllning: Champinjonstuvning
Efterrätt: Panacotta
har lyckats kommit på nu vad jag ska göra :) fyllningen blir svamp kokat i creme fraiche med lite salt o svartpeppar :) och efterrätten blir Crème brûlée :)
Låter gott :)
Fast jag tror faktiskt att såsen tar bort svampsmaken.
det gör inget för min del då jag egentligen inte äter svamp :P men nu var ja tvungen att bestämma mig fort och då blev det till att inte göra några ändringar i receptet för affärn stängde snart :) så det blir till att äta o se glad ut imorn :P
men jag kan bjuda på bilder och recept imorn då jag har lagat all mat klart :D
Gör gäärna det :) Inne på Matlust också :)
**Lyxig inbakad fläskfilé!
ingredienser:
**smördeg
800g kött
2msk smör
salt
peppar (finmald)
ägg
_Fyllning:
_150g svamp
2dl creme fraiche
salt
peppar (grovmalen)
_Gör så här:
_värm ugnen på 225grader.
Bryn köttet runt om i smör och krydda, låt den sedan svalna och skiva köttet.
Skiva svampen och fräs den, tillsätt creme fraiche'n och kryddorna och låt allt koka ihop.
kavla ut smördegen, lägg köttet på degen och fördela ut fyllningen över och under köttet, vik ihop till ett paket och lägg dom på en plåt med bakpapper, pensla med ägg och grädda i 30min
**EFTERRÄTTEN!!
_Crème brûlée för 2portioner
_**3st äggulor
1dl vispgrädde
1½dl mjölk
40g socker
½st vaniljstång
Till karamellisering:
1msk farinsocker
1msk strösocker
**Gör så här:
**sätt ugnen på 180grader.
Dela på vaniljstången och skrapa ur, lägg i kastrullen tillsätt sedan grädden och mjölken och värm upp.
Blanda äggulor och sockret i en bunke vispa lätt, häll sedan över gräddblandningen och fortsätt vispa tills allt har blandat sig. smöra 2 formar. ta bort vaniljstången och häll upp blandningen i formarna. ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden av formarna. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40min eller tills det har stelnat.
ta sedan ut formarna och och låt dom kallna. Sätt ugnen på 250grader grillvärme.
strö över farinsocker och strösocker över formarna. Gratinera formarna tills dom har fått en gyllen brunfärg ca 10min.. Serveras direkt!
sÅg gott ut :)