Jantelagen
Jantelagen är något typiskt för Sverige/Skandinavien och är till för att ingen ska tro att någon är bättre än någon annan. Jantelagen har varit en del av det skandinaviska samhället sedan århundraden tillbaka. Den förstärktes, som ett resultat genom en novell av Aksel Sandemose. Han var en dansk som flyttade till Norge och mötte en attityd av negativism och depression. Hans bok, kallad flykten från Jante,
äger rum i en liten påhittad dansk stad kallad Jante.
Den liknade hans hemstad Nykobing Mors. Den skrevs 1933,
och den berättar om den mörka sidan av småstadsmentaliteten.
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
Om du frågar en svensk, om han spelar något instrument, säger han:
"Inte så mycket, jag spelar bara lite ibland," även om han är en konsertpianist.
Om du frågar en amerikan, säger han: "Visst gör jag det,
jag ska släppa en CD snart,", även om han bara kan två ackord.
Många har säkert hört den utan att veta vad det egentligen är, men varför jag överhuvudtaget tar upp detta ämne är för att jag vill veta hur många, här på iFokus, som upplever någon form av "omvänd" jantelags-mentalitet på forumen, där
* Vissa tror sig vara något förmer än andra
* Vissa tror sig vet mer och kan bättre än andra
* Vissa bryr sig inte om vad andra har att komma med
Visst är det bra att inte alla präglas utav denna negativa/pessimistiska livsåskådning, men det bör heller inte gå till överdrift.
Jag tycker att det är oerhört trist att denna mentalitet finns överhuvudtaget. Det skapar dålig stämning och onödiga disskusioner. I flera av forumen har jag sett/läst att många gånger skrivs samma saker, fast på olika sätt. Skrivs det utav vissa betyder det mer och får en helt annan innebörd än om det skrivs av andra. Vad beror detta på och vill iFokus medlemmarna ha dessa "översittar-fasoner" på sitt/sina forum?
Jag tror inte att det är något som tänks på, och jag skulle bli rätt förvånad om jag missat den diskussionen eftersom jag själv är Medarbetare.
Jag tror att det är svårt att stävja, just eftersom ett forum består av dess besökare, och det är helt vanliga människor som reagerar precis som i det verkliga livet. Alla värderar saker olika, beroende på vem som framför budskapet och hur det framställs. Det sker följdaktligen även på forum.
Jag funderar på om jag missat något vesäntligt här, jag upplever inte alls samma sak som du tycks göra.
Paulina

#1 Jag är bara nyfiken att veta hur folk upplever saker och ting på iFokus allmänt. Här på siten Relationer kanske det inte är samma mentalitet som på andra iFokus siter, men eftersom många medlemmar är inne på andra forum än denna så la jag in den även här.
Jag tvivlar stark på att jag är den enda som tänkt/lagt märket till detta.
Folk har kanke en inre önskan att synas, att få leva ut till fullo. Detta kan ju vara enklare när man sitter bakom en skärm. Vad vet jag.
Visst, vissa kan verka populärare, men oftast beror det då på att den personen "gjort sig förtjänt av det" genom att ge andra samma uppmärksamhet och så. Men det är ju inte heller samma sak som det du beskriver..
Paulina

#3 Nej jag tycker inte det är samma sak. Jag har själv sett på forum att folk "kör över" andra utan att ta någon som helst notis om vad andra har att säga och det är inte vad jag skulle säga "ha gjort sig förtjänt av"
och somjag skrev i första inlägget så har det hänt ett flertal gånger att saker skrivs upprepade gånger fast på olika sätt och av olika personer.
Vissa med "högre status" får då en *dunk i ryggen* av någon som tycker det var bra skrivet, fast det egentligen redan är en "vanlig" som skrivit det.
Låter kanske lite snurrigt, men jag hoppas du förstår hur jag menar.
Jo, det har jag sett, men det har mest vart där jag vet att det finns bakomliggande motsättningar mellan personerna..
Paulina

Hur menar du då "bakomliggande motsättningar…"?
Det är som i verkliga livet. Vissa tar större plats.
Det kommer man aldrig ifrån.

#7 Visst är det så, men eftersom forum är öppet för ALLA så tycker i alla fall jag att även de som tar lite mindre plats ska uppmärksammas och tas på allvar. Alla ska ha samma chans att göra sin röst hörd, eller vad tycker du?
Jo det är klart, men jag tycker att alla får sin chans. I alla fall de sajter jag är på, eller ja, en sajt finns det, där bara vissa får tala. Men jag nämner inte vilken.

#10 Vilken spelar ingen roll, jag är som sagt bara nyfiken att veta hur ifokus-medlemmarna ser på menatlitetet på de olika forumen som finns.
Känner du dig välkommen på dina forum?
Tycker du att folk tar till sig dina åsikter, känner du dig lyssnad på?
#6 Att de inte är såta vänner helt enkelt ;)
Paulina

#11 Okej