Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2364 ggr
providence
2010-03-09 19:54
0

OT - Hjälp - undersökning

Hej!

Jag undrar ifall ni skulle vilja hjälpa mig med ett skolarbete gällande synen på manligt och kvinnligt ledarskap. Det kan vara vilka ledare som helst, tex lärare, någon inom en sport, någon du ser upp till osv.

Frågorna jag skulle vilja att ni svarar på är:

1. Hur ska en manlig respektive kvinnlig ledare vara? 2. Vilka fördomar finns det för manliga respektive kvinnliga? (ett exempel: kvinnliga ledare är alltid mesiga)

Om ni vill kan ni skriva med ert kön och ålder,
tack på förhand! :)

Karmatarerskanise
2010-03-09 22:39
0

1. Manliga och kvinnliga ledare bör vara lika dana. Förebilder, förstående och vara lika dan mot alla under dem. Dom ska visa att dom inte tycker att dom är förmer än andra, men ändå visa auktoritet.

2. Vet inte direkt några fördommar. Kanske att kvinnorna inte får lika mycket respekt.

providence
2010-03-09 23:28
0

Tack för dina svar!

pyromanen
2010-03-10 08:46
0

En bra ledare för mig är mycket väl insatt i det han/hon ska leda, strukturerat, välförberedd, lyhörd, ligger steget före, mycket bra på kommunikation.  Detta är inte könsbundet.

Fördomar…. kan inte komma på ngr faktiskt. Kanske själv har fördomen att en del manliga chefer fått jobbet pga kontakter med andra män med makt, fast det i själva verkat finns Kvinnor som är bättre lämpade för jobbet.

providence
2010-03-10 11:25
0

Tack! :)

providence
2010-03-10 15:22
0

någon mer som vill svara? :)

Sarah
2010-03-11 11:15
0

Finns ju forskning på ämnet… att företag med kvinnliga chefer/ mixat når bättre resultat. Kvinnor har en mjukare framtoning som förmodligen kommer från hur man behandlats olika då man vuxit upp. Andra ideer är väl att Kvinnor måstat kämpa hårdare för att komma till en chefposition och därför har lite hårdare armbågar.