Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 4407 ggr
ElinLilja
2010-03-18 10:50
0

Weekend

Tänkte ge min grabb en weekend när han fyller 25 men har lite idétorka om vart vi ska åka, någon som har nåt bra tips?

Tänkte åka i mitten av september och vill inte flyga allt för många timmar max typ 3-4 h. Tänkte vi skulle vara borta 2-3 nätter, en roligt mysigt ställe där det finns lite att titta på, shoppa, äta gott och ha en trevlig kväll på.

Är inte mycket för sol och bad men en stand är inte helt fel på kvällen.

Har varit inne lite på London eller Barcelona någon som varit där och vad fanns det att göra?

Har tittat på nätet men personliga upplevelser och tankar är alltid bäst, kankse någon vet en mycket bra sida för just weekend?

/ Elin

Hemulen
2010-03-18 11:36
0

Skottland är underbart. När min sambo fyllde 28 bjöd jag honom på en resa till Glasgow. Vi bodde på Radisson (fyrstjärnigt) som ligger precis vid tågstationen och mycket centralt, utan att man störs av ljud på nätterna. Maten var jätte god, massor med mysiga resauranger, bra affärer, jätte trevliga människor. Vi åkte på lite utflykter. Vi tog en highland tour och åkte runt i högländerna med minibuss. Det var fantastiskt. Hotellet kan hjälpa er med det. Vi tog även tåget till Edinburgh och det var också en fantastisk stad. Vet inte om din pojkvän gillar fotboll men det går ju även fotbollsmatcher i Glasgow. Då skulle jag tipsa om att se Celtic mot Rangers, det är ju derby och något alldeles extra.

Vi åkte till london i februari i år och det är ju oxå en fantastisk stad men även om vi hade en underbar resa var nog resan till Glasgow snäppet bättre då det var mer romantiskt. Ingen av oss hade varit i London tidigare så vi kollade in sevärdheter, gick på två fotbollsmatcher (vi är fotbollsintresserad bda två), shoppade och gick på pubar. Vi åt väldigt god mat oxå, speciellt indisk mat. Hotellen i london är ju riktigt dyra och ofta pyttesmå.

Barcelona är en av mina favoritstäder, man kan inte ha tråkigt där. Har dock aldrig varit där med min sambo. Men i Barca kan man gå på sightseing (finns mängder med fantastiska parker, byggnader, museum, osv. Besök gärna poble espanyol som är ett område där de har byggt olika kopior av typiska hus i andra städer i spanien. Mysigt och de har trevliga små kaféer där), gå på fotboll (se Zlatan :), ät fantastisk mat, de har mysiga pubar och häftiga nattklubbar, shoppingen är underbar. Om ni planerar att göra en lite längre resa någon gång kan jag rekommendera att ta färgan till Mallorca. Finns en snabbfärga och en som går över natten. Kan vara kul med en mini-semester på semestern :). Det finns helt enkelt massor att göra där, precis som i London.

Lycka till, hoppas ni får en underbar resa!

Karmatarerskanise
2010-03-18 16:03
0

Jag älskar London, där finns  hur mycket som helst att göra :)

ElinLilja
2010-03-18 17:55
0

#1 Åh vilka tips tack så jätte mycket! Jag själv är lite småkär i Skottland och Irland och skulle vilja åka dit men min kille tycker inte det verkar lika spännande tyvärr.

#2 Va skulle du tipsa om att göra där? Skulle vilja boka upp vissa saker innan vi åker, vet många som pratat om det här madam vax eller vad det nu heter, har du varit på det?

Karmatarerskanise
2010-03-19 13:59
0

#3 Madam Toussou eller ngt sånt heter det och dit tycker jag verkligen att ni ska gå. Riktigt kul att se hur verkliga dockor kan se ut.

Sen är en båttur på themsen mysigt, akvariet, London Eye, marknaden i Camden.

Hemulen
2010-03-19 17:04
0

Å Notting hill! Underbar stadsdel. Fint bara att gå å titta på alla färgglada hus men de har en hel del affärer också.

Oxford street för shopping.

Något som jag skulle vilja göra som vi aldrig hann med när vi åkte är att gå på Afternoon tea. Älskar sånt och finns lite överallt. Om ni provar det, berätta gärna hur det var :)

Hade velat åka London Eye men det var svin dyrt. Det kostade 600 kr för två personer, det tyckte jag inte det var värt.

Men det är en underbar stad att promenera i. Finns mkt att se, tower bridge, big ben, westminster abbey, picadilly circus mm. Åka dubbeldäckare och tunnelbana. Tror inte ni kommer ha några som helst problem att hitta på saker att göra. kan tipsa om att gå till informationsdisken i tunnelbanestationen och be om en karta. Där står det vilka tåg/linjer man ska ta och man kan enkelt se vart allt ligger.

Hemulen
2010-03-19 17:09
0

förresten gå in på www.visitlondon.com det är londons officiella hemsida, där finns mängder med tips.

ElinLilja
2010-03-19 22:40
0

Det kommer bli London, fantastisk stad verkar det som! =) Jätte tack för tips och information ös på med mera som ni kommer på vi borde göra!

Är det nödvändigt att ha ett tunnelbanekort?

Ska man förbeställa någon attraktion/sevärdight här hemmifrån innan vi åker?

ElinLilja
2010-03-19 22:56
0

Just det en fråga till, vilken flygplats landade ni på, hur tog ni er in till london och vilket hotell bodde ni på? =)

Hemulen
2010-03-21 21:38
0

tunnelbanekort är bara värt att köpa om man ska stanna i 7 dagar. Vi hade hört innan vi åkte att det skulle finnas fyradagarskort men det fanns det inte så det fick bli endagsbiljetter. Men det är ändå inte så dyrt när man tänker efter eftersom biljetten gäller hela dagen åt alla håll.

Tycer inte det behövs beställas någon attraktion i förväg, det mesta att se är ju sevärdheter som är gratis. Däremot om ni vill gå på någon särskild restaurang som är väldigt populär kan det vara bra att boka i förväg.

Vi flög till Stanstedt och man kunde köpa bussbiljetter, tur och retur på flyget. Det är billigast att köpa dem på flyget. Vi åkte med ryan air från Göteborg. Det finns tåg oxå men det är mkt dyrare och är bara 15 minuter snabbare än bussen. Bussen stannar antingen på liverpool street (där vi gick av) eller victoria men vart ni ska av beror ju på vart ni bor. Vi bodde i Camden, precis vid kings cross. Vi tog tunnelbanan från liverpool street till kings cross. Hur enkelt som helst.

Vi bodde på ett hotell som heter Alhambra. Det är ett litet familjeägt hotell. Rummen var pyttesmå men helt ok. Man är ju inte särskilt mkt på rummet. Där finns rum med eller utan egen toalett. Vi valde utan toalett. Det finns flera toaletter och duschar lite varstans på hotellet och personalen städade hela tiden så det var väldigt fräscht men jag kan tänka mig att det varierar beroende på säsong och hur pass fullbelagt hotellet är.

Det ingick frukost, antingen full english breakfast som var vita bönor i tomatsås, bacon, korv och en tomat, men jag som inte gillar det fick flingor med mjölk, rostat bröd och en croissant. Inte världens godast frukost men helt ok.

Du kan googla alhambra och se hur hotellet ser ut. Annars rekomenderar jag dig att gå in på tripadvisor.se (eller .com, är inte riktigt säker) och söka på hotell i london. då kan du läsa om olika hotell, se vad de kostar samt vad andra människor har tyckt om dem.

Hoppas ni får en underbar resa!

Karmatarerskanise
2010-03-22 13:08
0

Jag rekommenderar att ni förbäställer tunnelbanekort. Även vaxkabinetten kan vara bra att förbeställa. Kan vara riktigt stora köer. Som man slipper om man har biljett :)

Minn inte vad hitellet hette, men det låt lite utanför centrala London det tog kanske 14-20 min in till centrum med tunnelbanan. VAr lite billigare att bo så :)