Relationer iFokus

Relationer

Etikettkriser
Läst 2263 ggr
Piccabuh
2010-05-23 18:30
0

Verkliga problem!

Måste bara skriva av mig lite.
Är så ledsen och orolig.

Det är som så att jag är 20 år. Jag bor hemma med mina föräldrar somär gifta. Har en lillasyster som är 15 år. Våra föräldrar har alltid haft problem med sin ekonomi och har alltid misskött räkningar. Det är alltid slut på pengar runt 2 veckor innan nästa lön. Då har dom, oftast, betalat någon enstaka räkning. Inte alla! Dom har skulder hos kronofogden, och har haft några utmätningar. Och dom har även lån.

Jag betalar för att jag bor hemma och betalade denna månaden, tillsammans med min pojkvän som varit här en del, 3.000 kr för stöm. Vi har egen brunn, så vatten är inget vi betalar för. Mat köper jag själv.

Nu har det gått så långt att elen kommer stängas av i morgon. Telefonen och parabolen är redans avstängda.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller säga. Känner mig helt … Ja, jag vet inte..

Någon som har tips på vad man kan göra?

Snälla. Tacksam för svar.

Musiken
2010-05-23 19:51
0

Om ni redan betalar 3000kr/manad, skulle det inte vara lika bra om ni flyttade hemifran da? Kanske med lillasyster ocksa?

Om dina foraldrar alltid varit som de ar sa ar det nog inte sa mycket som du kan gora, och det basta for alla vore val kanske om ni bodde isar sa att ni slipper stressen med att inte ha el/telefon osv, och de behover kanske inte kanna sig som daliga foraldrar. Eller sa tar ni kontakt med nagon (socialen kanske? Jag vet inte, har ingen koll pa systemet i Sverige) och ber om att fa hjalp med att reda ut er ekonomi och kanske fa nagon som kan hjalpa dina foraldrar med att fixa en budget och halla sig till den osv.

Piccabuh
2010-05-23 22:28
0

#1, Det var bara denna månaden vi betalade det, då det var dyrt i vintras med elen och samtidigt kallt, så vi fick ha en värmefläkt igång hela tiden.
Min lillasyster skulle aldrig klara sig i eget. Hon är väldigt omogen för sin ålder. Hon har fyllt 15 år, men är som en 10-åring till sättet.

Jag har verkligen försökt få dom att inse. Men med en pappa som är närmre spelmisskrukare och en mamma som inte heller riktigt kan hålla i pengar kan det kanske inte bli annat än så här.

Tack för ditt svar.

viktoria91
2010-05-23 22:41
0

man kan anmäla själv till socialen som kanske kan hjälpa till.

Loveferrets
2010-05-24 04:05
0

Då ringer du till socialen och ber dom om hjälp, dina föräldrar behöver en "god man" som kan hjälpa dom hantera ekonomin.

viktoria91
2010-05-24 09:26
0

#4 kan man få god man om man är frisk? trodde bara utvecklinsstörda hade det.

Salladshataren
2010-05-24 11:26
0

#5 Det är inte bara utvecklingsstörda som får god man, även människor med bokstavsdiagnoser som också får det.

Vet att socialen kan ge ekonomisk rådgivning och sätta upp budget.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
2010-05-24 11:28
0

#2 Såg att du nämnde att din far är spelmissbrukare. Vill du prata om det så kan du kika in på beroende.ifokus Glad

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Loveferrets
2010-05-24 18:40
0

#5, En god man kan alla få som verkligen behöver hjälp med sin ekonomi. Precis som salladshataren säger så ringer man socialkontoret och ber att få prata med en rådgivare där, om dom anser att man har stora problem så kan man bli beviljad en god man. Man kan oxå själv nämna att man vill ha det.