Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3877 ggr
LitenPyssling
2010-06-06 03:08
0

Kompis med Ex:et?

Väldigt många tycker det är helt fel att man fortsätter vara kompis och umgås med sitt ex.
En del blir idiotförklarade osv och kallade dmhuvud för att dem är kompis.
Men vad är egentligen det "farliga" i det hela?

Själv har jag haft en kille (Ja bli 17 iår).
Den här killen har jag känt hela mitt liv, vi har alltid känt varandra sedan födsel.
Vi blev tillsammans den 25-12-08 och det tog slut den 14-03-10 (14 mars iår alltså).
Vi är fortfarande otroligt bra vänner, kramas ibland när vi ses, vi umgås ofta och gör mycket tillsammans.
Vi är bästa vänner, han vet allt om mig och jag om honom. Vi ställer upp för varandra hela tiden och finns om den andre mår dåligt.
Jag har ingen ny kille utan är singel.
Men får ändå höra, hur kan du vara kompis med ditt ex osv.
Har enbart hört 2st säga att dem tycker det är helt underbart med tanke på att många relationers slut ofta slutar med att dem inte ens vill se varandra.
Om jag/han skulle hitta någon ny så skulle nog vårt kramande och umgänge bli totalt förändrat, men vi skulle nog fortfarande vara riktigt bra vänner.

Vad tycker ni om detta, att fortfarande vara kompis med sitt ex?

Personligen tycker jag att det är OK att umgås mycket, kramas, ha en myskväll ibland (det har vi också med film & godis).
Så länge man inte har en ny, för då skall gränser sättas upp tycker jag.
Visst man kan umgås, men inget mer.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Sarah
2010-06-06 03:13
0

klart man ska vara vän om båda klarar det, jag hatar att man förlorar en vän om man gör slut och har gärna kvar mina ex i mitt liv. bara för att jag inte är kär i dem längre betyder det inte att de inte har en plats i mittt hjärta.

LitenPyssling
2010-06-06 03:15
0

#1 Precis.
Just denna kille är en otrolig vän, han finns alltid!
Så blir arg på dem som säger, hur tänker du? Du kan inte fortsätta vara kompis med honom!

Wyrdsister
2010-06-06 03:45
0

Klart att man kan vara kompis med sina ex.
Jag var på ett ex bröllop förra året, såg inget konstigt i det.
Är vän med de flesta av mina ex och hade inte accepterat att inte få vara det. De är ju ex av en anledning, jag vill inte vara tillsammans med dom längre. Kanske hade varit värre om de lämnat mig men oavsett vad så är det ju förflutet.

[PeterWem]
2010-06-06 10:43
0

Stort nej säger jag för egen del. Är det slut så är det, och då vill inte jag ha med personen att göra. Jag vill inte se henne träffa en ny kille och jag vill inte att kommande flickvän ska behöva stå ut med ett ex. Bättre att amputera det sjuka helt än att låta kallbranden sprida sig.

viktoria91
2010-06-06 11:14
0

jag var kk med mitt ex, så visst funkar det =)

ChristineL
2010-06-06 12:14
0

Klart det kan fungera hur bra som helst! Bara båda är med på det. Tror man kan behöva lite tid för sig själv efter att det har tagit slut dock, men vi är alla olika :) Jag är inte vän med någon av mina ex, men kan tänka mig att återuppta kontakten med den ena av dom., men det har bara inte blivit så.

Bergspuman
2010-06-06 12:33
0

Inte alla ex lämpar sig att vara vän med. Men min exman är jag väldigt god vän med. Kärleken och åtrån försvann, men vänskapen finns kvar.

Vi har bägge samma inställning: den andre har varit ett för stort inslag i ens liv under för lång tid, för att det bara ska kunna raderas ut. Vi har ju känt varandra i mer än 20 år! Alltså fortsätter vi att vara vänner och hörs av då och då, mest via mejl eller sms.

Däremot träffas vi bara någon gång ibland. Jag har ju ny partner. Det respekteras, jag vet att exmaken inte vill göra något som hotar min nya relation. Lika lite som jag vill störa hans nya relation.

Nu har han ingen relation för tillfället, men förr eller senare hittar han någon kvinna som han går vidare med. Det unnar jag honom. Vill honom bara väl.

I viss mån är min exman en smula mentalt beroende av mig än. Men jag hoppas det går över.

LitenPyssling
2010-06-06 18:11
0

Här inne, hittills, så verkar det som om att alla accepterar vänskapen med sina ex.

#4 Får jag fråga, skulle din inställning ändras om det skulle vara så att ni har väldigt mycket gemensamt. Att denne vet mycket om dig som ingen annan vet tex?
Respekterar din syn på det hela, enbart nyfiken fråga =)

[Hilo]
2010-06-07 08:36
0

Jag umgås inte med någon av mina X så..
Dock ser jag väl inget fel med det alls, om man som då håller det på den nivån och båda är verkligen helt 100 på att vänner, thats it.

[PeterWem]
2010-06-07 10:06
0

#8 Efter fyra år vet hon redan en hel del. Och det är mer för att skydda mina egna känslor som jag inte vill ha med ex att göra igen. Hon ville ha kvar vänskapen iaf och brukar kontakta mig varannan månad, nu senast inatt, men det skadar mer mig. Om 10 år kanske jag är redo att bli vän igen eller tills jag funnit mig en annan, men absolut inte nu.

LitenPyssling
2010-06-07 14:33
0

#10 Jag förstår =)

[Liinda]
2010-06-07 17:19
0

För mig skulle det bero helt på hur det tog slut, om man tillsammans bestämde att det är bäst att göra slut så skulle jag kunna fortsätta vara vän och umgås eftersom jag skulle aldrig vilja kasta bort det starka band man har till varandra och den vänskapen.

Men skulle min partner vara otrogen mot mig så skulle det nog ta ett tag några år kanske tillomed innan jag skulle kunna prata med honom igen för då är allt förhållandet är uppbyggt på och all respekt och tillit borta och jag vill inte vara vän med någon som sårar andra så.

LitenPyssling
2010-06-07 20:51
0

#12 Ja, det är klart. Skulle partnern vart otrogen hade jag nog kanske inte varit så förtjust i vänskap. Dock tror jag att jag skulle kunna acceptera en vänskap på långt håll, alltså att man inte ses ofta alls, utan helst bara snackar via sms någon gång.

Mysan59
2010-06-08 02:17
0

Det beror ju på. Min ex-man och jag kan tyvärr inte ha nån kontakt då hans nuvarande är svartsjuk på mig, fast vi skilde oss för 15 år sen och hon var tillsammans med honom fast vi fortfarande var gifta.

Den jag separerade från i höstas har jag inga problem med att vara kompis med, vi var som syskon på slutet, så båda var överens om separation.

Mammzing
2010-06-08 11:19
0

Försöker så gott jag kan att hålla mej undan från mitt x.
Jag har kommit över vår 27 åriga relation sen länge medans han är sur, förgrämd och bitter fast det var han som stack.