Hur skulle du reagera? (syskonrelation)
Du och ditt syskon (i detta fallet bror) har en bra relation, och du har ALLTID funnits där, hjälpt, stöttat, hela tiden. Nu ska ditt syskon och dess partner få barn inom ett par månader, det har ditt syskon berättat för dig. Ni har inte speciellt mycket kontakt, men då och då ses ni.
Månaden ditt syskon ska bli förälder går tiden, och går… och du får höra från din dotter (som läst i en kusins blogg) senare att barnet är fött, alla vet, förutom du. Era föräldrar, dina andra syskon som till och med varit på sjukhuset.
Tiden efter går, 2-3 månader kommer ditt syskon förbi och tror att allt ska vara som vanligt. Tjejen och barnet är i huset mittemot, i era föräldrars hus, som är bortresta för tillfälligt.
Hur skulle ni reagera?
Jag skulle säga: Men hallå! Varför har jag inte fått veta något?

Okej :P tyvärr vill inte min pappa konfrontera honom.
Redan närjag fick reda på födseln (från bloggen via dottern) skulle jag greppa telefonen o ring upp brorsan o säga grattis till bebisen! varför ringde ingen mig? och sen skulle jag åkt o tittat på ungen…
Eftersom du skrev att ni har inte speciellt mycket kontakt men ses då och då så håller jag med ovanstående. Fråga varför du inte fick reda på det och var sedan glad för barnet och gå vidare…
/Maria

När man precis fått barn så är det otroligt mycket som förändras. Jag har själv en son på 2 månader (på tisdag) och man kan helt enkelt inte ringa och berätta den glada nyheten för alla man känner, bror eller ej.
Om du visste när det var dags så skulle du ju kunnat ringa och höra om bebisen hade tittat ut, visat att du var nyfiken. Jag menar, även om du inte lyckas pricka att ringa på just födslodagen, så tror jag dock att du skulle kunnat gissa att bebisen tittat ut 2-3 månader efter utsatt datum?!
Jag har två halvbröder som jag har sporadisk kontakt med, men ingen utav dem har ringt och sagt grattis till mig och min familj. Och jag (som då är i din brors situation) undrar givetvis varför de inte hört av sig och grattulerat. Så jag tycker absolut inte att du ska lasta din bror för det här.
Det är minst lika mycket ditt ansavar att höra av dig! Duhar ju vetat om under en länge tid att ungen kommer ut runt det och det datumet. Och varför kan inte allting fortsätta som vanligt nu?
Carpe Diem