Relationer iFokus

Relationer

Etikettskilsmässa
Läst 13461 ggr
Emelie-E
8

Skilsmässa - vad händer om?

Vad händer om den ena inte skriver under pappren? Alltså vägrar att skriva under?
Vad händer? Hur går man då tillväga för att kunna få igenom en skilsmässa?

[vaargen]
0

Hittat genom Google

"I de fall en av makarna inte vill skriva under en gemensam ansökan om skilsmässa, måste den som vill skiljas upprätta en stämningsansökan.

När makarna inte är överens om att skiljas krävs alltid en betänketid på minst 6 månader. Undantaget är om de inte bott ihop under de senaste två åren. Detta ska då kunna styrkas med ett särlevnadsintyg.

Med betänketid menas att skilsmässan inte fullgörs förrän betänketiden löpt ut. Maken som skickade in stämningsansökan måste även “fullfölja” skilsmässan genom att skicka in en speciellt utformad fullföljdsansökan. Till skillnad från tidigare finns det numera inget krav på att man inte får bo ihop under betänketiden."

Emelie-E
0

I och med att jag redan har skickat in en stämningsansökan så vet jag redan allt detta. Och vi har minst ett halvårs betänketid pga att han har barn.

Men efter det halvåret då? Om han fortfarande inte vill skriva under? Vad ska och kan jag göra då?

[vaargen]
0

Förlåt, men du frågade ju faktiskt vad som händer om ena partnern inte ville skriva under och inte hur man gör efter stämningsansökan…

Som det står i mitt svar så fyller du i en fullföljdsansökan.

Men den är enkel

"Med anledning av att betänktetid om sex månader nu har löpt ut, hemställer vi om att skilsmässan mellan Förnamn Efternamn (XXXXXX-XXXX) och Förnamn Efternamn (XXXXXX-XXXX) fullföljs.

Och det räcker med att du skriver under.

Bergspuman
0

Andra partens samtycke behövs inte om man vill ha skilsmässa, man får skilsmässa ändå. När betänketiden löpt ut, skickar man ett nytt brev till tingsrätten och informerar om att man vill fullfölja skilsmässan. Det ska vara personbevis med då också. Andra partens underskrift behövs inte. Efter det, fullbordar tingsrätten ärendet och dömer till äktenskapsskillnad, men deras handläggning kan såklart i sig ta lite tid.

Svensk lag är sådan att ena parten inte kan neka den andra skilsmässa längre än sex månader, 1 år tror jag det är om man har gemensamma barn.

Jag vet, för jag har gjort detta själv.

Emelie-E
0

Okej, tack!

Jag väntar barn och det beräknas att födas ungefär samtidigt som betänketiden är slut. Påverkar det någonting, eller spelar det ingen roll?

Bergspuman
0

Hm jag vet faktiskt inte. Men barnet "fanns" ju de facto inte, alltså det var inte fött, när ansökan om skilsmässa lämnades in, om jag förstått det rätt. Alltså bör den redan angivna betänketiden gälla.

Jag kan inte tänka mig att man plötsligt lägger på t ex 6 månaders betänketid till, bara för att det finns ett nyfött barn när betänketiden löpt ut.

Men jag tycker nog du ska ta och kontakta en jurist som är insatt i familjerätt för att vara riktigt säker. En tusenlapp eller vad det kan kosta i arvode för 1 timme, kan vara en billig penning för att slippa eventuella obehagliga överraskningar. Är detta för dyrt, brukar det finnas juristjourer via universitetet, och liknande. De är övervakade av sin institution, så det lär nog gå korrekt till.

ElinLilja
0

Det tog strax över året när detta hände mina föräldrar och den ena vägrade skriva på papprena, ändå var inget barn under 18 år! Jag var 17 när papprena lämnades in men blev 18 3 månader senare så det tar mycket längre tid… :S