Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 11397 ggr
[Fiction]
0

Oromantisk pojkvän

Min pojkvän är inte den givmilda typen. Han har aldrig köpt en present till mig eller bjudit ut mig, inte ens på min födelsedag. Sist jag fyllde år hade han bakat kladdkaka åt mig, men det är ungefär så långt som han kan sträcka sig. Jag har tagit upp detta med honom vid ett tillfälle tidigare och han konstaterar bara att alla flickvänner han har haft har klagat på detta och att han helt enkelt är ganska oromantisk av sig. Jag är ingen person som bara skall ha och skall ha, men eftersom jag själv gillar att ge bort spontana presenter blir detta ett problem för mig. Jag ger inte för att få själv, men om man - som jag gjorde tidigare - gav små presenter lite då och då och aldrig får ngt tillbaka känner man sig till slut utnyttjad och slutar upp med det. Således har jag helt och hållet slutat uppvakta honom på det sättet och det tycker jag är trist, för jag gillar verkligen att ge.

Men vad gör man?

Rodney
0

Hej! Personligen kan jag tycka att det är ett dåligt försvar att skylla på att man är oromantisk. Att ge är en gåva och ganska omöjligt att inte göra när man tycker om någon. Jag tycker därför inte att du ska sluta ge honom små gåvor för att "ge igen". Du är sådan, precis som dom flesta människor i en relation. Vän, sambo, make/maka. Man brukar ge gåvor för att man tänker på varandra och ser något som man vill ge bort. Men visst det finns folk som köper presenter för eget syfte också så det är ju inget bevis på något. Men det vanliga är att det här är ganska självupptagna människor som inte förstår hur mycket det här betyder för dom flesta. "Jag kräver inget så därför behöver jag inte ge bort något heller" Men då är det på deras villkor helt och hållet.

Tycker jag:-)

Rodney

freemark
1

Har du berättat hur glad det skulle göra dig? Säg nåt i stil med "Det skulle göra mig väldigt lycklig om du i alla fall skulle försöka ge mig något litet då och då. Det får mig att känna mig uppskattad och älskad. Vill du inte försöka göra det för min skull?" Han kanske inte ser på presenter på samma sätt som du och inser inte vilken verkan dom skulle ha på dig.

Aviendha
0

Att man är "oromantisk" är inget bra försvar ;) Min kille sade sig inte vara det, men han kan om han sätter den sidan till. Sliskig romantik på hög nivå tom. Men det jag uppskattar mest är "vardagsromantiken", just de små saker i vardagen, som att han ger mig en komplimang eller har köpt en löjlig nalle puh klubba när han ändå var på statoil. Det behöver ju inte vara stora grejer som att bjuda ut på fancy resturang, eller köpa rosor i överflöd. Tipsa om att du skulle uppskatta små saker, som att han lägger upp maten fint, skriver en liten lapp eller så.

Kanske kommer de stora sakerna sedan då? Freemark hade bra tips, berätta hur glad det skulle göra dig, och att det inte är saken i sig som är viktig, uatn vad det symboliserar, just att han tänkt på dig.

christianlind
1

Hej!!

Jag tycker det verkar vara en dålig bortförklaring

att han säger sejinte vara romantisk,tycker man om nån så kan man åtminstone ge komplimanger eller köpa en ros nån gång ibland det kostar r inte mera än max 30kr

[Fiction]
1

Jag har allra redan tagit upp saken med honom, men har inte sett någon förändring. Visserligen är han ganska duktig på att ta hand om mig på andra sätt; bädda ner mig när jag är sjuk, ge mig frukost på sängen och såna saker. Men aldrig någonsin gåvor, det verkar helt enkelt inte vara hans grej.

[Fiction]
0

Han tjänar gott om pengar, så det är ingen bristvara. Det verkar snarare vara så att han är rädd för att ge något som symboliserar kärlek, kanske känner han sig utsatt och löjlig? Jag vet faktiskt inte. Jag antar att jag borde fråga.

[Fiction]
0

Jag efterfrågar väl egentligen inte de stora sakerna… Det är bara det att jag önskar att han kunde lägga ner någon slags ansträngning på mig som jag kunde ta personligt och symboliserar kärlek. Eftersom han är duktig på att laga mat lagar han gärna middagar åt oss, men det verkar mer som om han gör det för sin egen skull. Som exempel kan jag ta att han vet om att jag äter endast vitt kött men kan göra undantag för rött kött vid vissa enstaka tillfällen (t ex om jag blir bortbjuden och det inte finns annat att tillgå), vilket han totalt bortser ifrån i sin matlagning. Han lagar helt enkelt det han själv känner för att äta och känner han för rött kött så blir det rött kött.

Tatsja
0

Mitt ex var oromantisk. När jag lagade god mat och dukade fint med tända ljus, fick jag höra att kungen kommer väl inte och tänd lampan så jag ser att äta.

han ville aldrig göra något som var *mysigt*. Aldrig en enda blomma eller present. Fast jag gav honom. jag slutade med det efter ett tag.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

fotokrafs
0

Min man kallar sig oromantisk, han varken köper presenter eller bjuder ut mig på restaurang. Men jag tycker ändå att han är romantisk. Han ger kramar, komplimanger och kärlek i överflöd. Nu kanske skall tilläggas att jag inte önskar mig rosor, presenter eller restaurangbesök. Inte heller ger jag min man presenter.

Saknar du blommor och presenter får du väl fortsätta påpeka hur mycket du gillar blommor och hur romantiskt det vore om du fick det.. och hoppas att han till slut fattar. Sen tycker jag inte att du skall sluta med att ge presenter om det är sån du är.. som sagt du gör det ju inte för att få något i gengäld.

PS Personligen skulle jag tycka det var jättegulligt om min man bakat kladdkaka åt mig. :)

Tatsja
0

#9 inte ens det kunde mitt ex ge mig utan att jag tjatade. Så han kan kanditera till den oromantiskaste som går i ett par skor.

Minns en sak. Han hade varit hos sin mor och kom hem till julmiddag. Han tittade på bordet och frågade var pannkakorna var, det är ju julafton, sa jag. Fick då till svar att det är torsdag. Då ska det vara pannkakor.

Hans mamma serverade alltid pannkaka på torsdagar, även på julafton om det var en torsdag, men all annan mat.

Suck, den karl var jag gift med i 25 år och detta hände när vi varit gifta i 7

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Angelclaw
0

fast nåt finns ju där, om han bakade kladdkaka åt dig, då gjorde han ju en ansträngning. Men det där är svårt, du får väl som sagt försöka påpeka att det inte handlar om att han måste ge dig tusen saker, bara att du behöver få nåt bevis då och då på att du faktiskt är uppskattad.

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Isagvija
0

Jag har också försökt få min pojkvän att bli mer romantisk. Fixat mysiga middagar med vin och tända ljus, köpt blommor, presenter, överraskat honom osvosv. Han blir såklart jätteglad men maten och tvn är ändå mer intressant. Ibland har jag väl lagt in en försiktig pik om han kan ju faktiskt hitta på något romantiskt han också, att jag skulle älska att få en blomma/present/överraskning nån gång ibland men det biter inte på honom.

Förutom det är han jätteromantisk med att säga hur mycket han älskar mig osv, men jag vill ändå ha det här ibland med mysig middag, tänd ljus utan att det är jag som måste stressa runt och handla och laga mat i timmar.

Har provat med "romantiskt bad" med släckta lampor, doftljus, badsalt, skum men han tycker att det är jobbigt att bada längre än ungefär fem minuter så tillslut sitter jag där ensam iallafall.

Har nu helt gett upp hela grejen med att fixa det mysigt ibland. Efter ca tre års kämpande utan respons har jag gett upp helt och accepterat att han kommer nog aldrig överraska mig med middag.

Maria
1

#0 Låt säga att han efter dina påtryckningar börjar med att ge presenter. Hur skulle det kännas då? Jag skulle definitivt inte känna att det  kom från hjärtat.

Jag tror att man får försöka att uppskatta varandra precis som man är.

/Maria

Fridaaaa
0

Har exakt samma problem som du! Min kille är inte heller särskilt romantisk, men älskar honom ändå så får leva med det, kan ju inte ändra på en person.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cindy
1

Jag tror jag fattar vad du längtar efter. Det är inte dyra ting och saker, utan en bekräftelse då och då att han uppskattar en. Som Paulina sa, det kan vara favoritgodiset eller något annat litet tecken på omtanke och uppskattning.

Mitt ex hade väldigt mycket bättre ekonomi än mig, men när han (väldigt sällan) gav mig något eller tog en restaurangnota så gjorde han en stor sak av det. Det var en ständig kil mellan oss att han saknade ödmjukhet kring sin ekonomi. Jag har alltid älskat att leta upp små presenter med eftertanke, och saknade enormt att han aldrig kunde ge tillbaka.

Min nuvarande kille är raka motsatsen, givmild och ödmjuk. Det är svårt att sätta fingret exakt på vad det är jag älskar med det. Nånstans bottnar det väl i hur jag själv fungerar. Jag vet att jag ger små presenter för att visa min uppskattning, och det är väl skönt att ha någon som pratar samma språk, typ.

Ett exempel från nyligen är att jag surade när vi var på Claes Ohlsson övervatt deras utbud av köksluckehandtag var lika uselt som IKEAs. Jag vill bara bli klar med mitt kök! Min kille avstyrde min impuls att ta första bästa, och letade samma kväll upp skitsnygga handtag på en obskyr webbshop och köpte dom åt mig. Ingen stor grej, inga stora pengar, men en fin gest! Han hade kunnat sura ur på att jag var grinig över en sån skitsak och tipsat mig att göra det själv. Det är vardagsromantik för mig!

Att din karl inte ens kan laga mat du äter när ni ska dinera tillsammans är ju löjligt. Tycker han om att laga mat och vill göra nåt för dig kan han väl åtminstone steka upp lite kyckling…?

Jag tycker det är synd om han ska kväva en sådan sida av dig. Vill du ha ett förhållande med ge och få, på olika plan, så får han lägga manken till ibland. Att "vara oromantisk" är ett val, inte en genetisk kodning… :-/

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

#13 Jag skulle känna att det kom från hjärtat om min kille lyssnat på mina behov och började agera på det! Min karl hatar rosor och svor att jag aldrig skulle få några. Jag förklarade att röda rosor är min älsklingsblomma, hur cheesy det än är, och att jag känner mig bortskämd när jag får sådana. Han lyssnade, och jag njuter lika mycket varje ros jag får!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Fiction]
0

#15 Det var ett tag sedan jag skrev det där inlägget och jag kan (tack och lov), säga att vi har tagit oss förbi denna problematik. Inte helt utan att kompromissa, men likväl - i dag anser jag att det är överkomligt och inte utgör ngt större hinder i relationen.

Genom att kommunicera har vi lyckats få en förståelse för hur den andre resonerar - och varför.

Jag instämmer dessutom med dig i frågan om att "vara romantisk" till syvende och sist är ett val vi gör. På ungefär samma vis som man kan göra ett val huruvida man vill "agera sympatiskt" eller ej (oavsett vilken situation det än må gälla). Det är en sak att inte vara kapabel till att "läsa av" sin partner och därav vara dålig på att underhålla relationen, men när partnern kommunicerar sina behov i klartext och man ändå inte tar till sig av kritiken, då tror inte heller jag att viljan finns där.

Nu ser jag att han har arbetat på att bli bättre vad gäller den romantiska biten, även om den inte kommer helt naturligt för honom. Detta faktum att viljan att förändra det egna beteendet finns, ser jag som en slags romantik i sig.

thilda-
0

nu har ja inte läst va alla har skrivit men, min sambo är oxå väääldigt oromantisk av sig.. och vi har pratat väldigt mycket om det.. men det vi har kommit fram till under våra pratstunder är att hans sätt att visa sin kärlek till mig är att handla mat, hjälpa mig med min häst (skjutsa till stallet och till o från tävlingar m.m) och ställer upp med en massa andra saker.. och sen så är han väldigt dålig på att säga "jag älskar dig" eftersom det är som inte hans stil.. men, när han väl säger det till en så känns det underbart i hela mig eftersom då blir de inte lika ut tjatat som att han skulle vara en liten romantiker och säga jag älskar dig 511gånger om dagen.. :)

PogoPedagog
0

Min pojkvän visar visserligen ofta att han älskar mig men gör inget romantiskt extra. Jag skulle så gärna vilja att han lagade en god middag lagom tills jag kom från jobbet, gav mig en liten present eller skrev en gullig lapp till mig, men det är nästan bara jag som gör sånt. I vanliga fall inser jag ju att man måste säga vad man vill och känner för det är ju väldigt få människor som kan läsa tankar. Men… om beordrar fram en romantisk överraskning blir det ju ingen romantisk överaskning:P Moment 22 tycker jag.

Något tips hur man får fram romantik utan att säga det rakt ut?