Är det sant?
Har hört följande av flera på min skola:
* Vi får inte längre hissa svensk flagga
* Får inte hissa halvflagga för en omkommen
* Får inte ha kvar nationaldagen
Detta ses rasistiskt mot invandrare om vi gör följande och har kvar nationaldagen.
Är detta verkligen sant, ska vi behöva byta flagga, ta bort nationaldagen och sluta hissa halvstång när någon dött?
Är även en klass här där jag bor som inte fick ha skolavslutning i kyrkan för att två stycken i klassen är med i Gehovas vittnen (stavning?).
Men en skolavslutning har ju ingenting med gud att göra, det är bara en tradition att ha i kyrkan =S.
Har ingenting emot invandrare, har flera kompisar som kom till Sverige för två år sedan. Människa som människa.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Om detta är sant, tycker jag det är sjukt.
Borde inte dem vara glad att det inte är krig här, att vi tar emot dem, att det är ett fritt land?
När vi åker utomlands så måste ju vi rätta oss efter dem, elle rom vi flyttar. I Indien måste vi acceptera att tjejer och killar inte tar på varandra för det anses horigt eller vad det var. Vi får heller inte bära enbart linnen tex för det är samma sak som att säga, här kom och ta mig i sängen.
Borde inte invandrare då rätta sig efter oss samtidigt som dem har sina egna traditioner?
Om det är sant, tycker jag svenska folket ska ägna sig åt civil olydnad. Rättsväsendet kommer då ha alldeles för mycket att göra med att bötfälla osv, makthavarna kommer att bli utmattade (utmaktade?) och kommer att ge upp.

Sverige haller pa att forvandlas till en hog av mjakiga toffelhjaltar. Vi gor allt for att behaga alla andra och glommer bort oss sjalva! Jag tycker att vi borde ha starkare nationalitet! Jag har flyttat utomlands, och inte sitter jag och klagar over att England ar brittiskt?! Nu ar det val inte sa stor skillnad, men det ar ju absurdt att mista sin national-identitet bara for att en liten grupp manniskor inte haller med! Ville ungdomarna som var med i Jehovas vittnen sa tycker jag att det ar DERAS beslut att inte narvara vid avslutningen, och ingenting som resten av klassen/skolan ska behova anpassa sig till!
// Amanda
#2 Hur menar du med civil lydnad?
Alltså, göra de där sakerna fast de är förbjudna. För att visa makthavarna att de har fel.
#3 Det är två stycken som såg till att hela klassen fick ha skolavslutning i en bygdegård medans resten av hela skolan hade i kyrkan!
Klart vi får hissa svensk flagg
Flagga på halv stång när någon avlidit och på begravningsdagen är fortfarande brukligt.
Vår nationaldag har t.om blivit "röd" helgdag vilket den inte var tidigare.
/Maria
Nej, det är inte sant.
# 8 okej då vet jag 
Minns att det vart så på några skolor runt om..
Ingen nationalsång fick heller sjungas på skolavslutningarna..
Hurvida det hållit i sig vet jag inte.
Man ska ta seden dit man kommer.. yeah.. right!
Är väl kanske en av få som Inte är stolt över mitt land..
Det är inte sant! Möjligen at nån viss skola kan ha gjort egna regler men annars stämmer det inte.
Jag tycker snarare det verkar gå åt motsatt håll, att staten försöker få svenskerna att fira nationaldagen. Den gjordes till helgdag för inte särskild många år sedan, innan var det vara "svenska flaggans dag" nånting som stod i almanackan men inte firades av särskild många. Jag tycker det känns lite krystat faktiskt! Lite som att nu har vi sett på TV hur kul normännen har på 17maj, nu ska vi också ha en nationaldag, fast det inte finns nånting som folk i allmänhet spontant känner för att fira.
Tror det hade varit lättare att få till ett ärligt och helhjärtat firande av Sverige och svenskt om nationaldagen lades på midsommar, som är det mest ursvenska jag kan komma på.
Låter helt sjukt! Får andra vifta med sina flaggor så ska väl vi få vifta med våran svenska flagga.
/Christine

Sen vill jag stalla en liten fraga ocksa i jamforelsesyfte. Hur stark nationalitet har svenskarna nar det kommer till nagot som inte har med religion eller tradition att gora? Nu under fotbolls-VM sa gar varenda kotte runt med Englands-trojor, och i princip alla har minst en, men oftast 4 flaggor pa bilen och det saljs CDs med sanger om England och hur bra de ar. I matbutikerna saljs "fotbolls-pizzor", "fotbolls-brod" och ALLT ar prytt med den engelska flaggan - till loch med Mars-chokladen. Hur ar det i Sverige?
// Amanda
Sverige är nog inte med i VM tror jag (totalt ointresserad av sport dock så jag kan ha missat något).
Jag tycker inte nödvändigtvis det är nåt positivt att ha stark nationalkänsla. Vägen kan vara väldigt kort då till nationalism och "vi är mer värda än dom andra". Av samma anledning tycker jag det är negatvit att försöka krysta fram ett nationaldagsfirande och uppmuntra mer flaggviftande.
De som har väldigt stark nationalkänsla är ofta de som nyligen varit i krig eller i alla fall minns att de varit berövde sin nation…. Det gäller du dock inte britterna som du nämner… men de har ju faktist haft vääääldigt stor självkänsla…. och kolonialiserat halva jordklotet… så inte heller i brittiska fallet tycker jag att flaggviftande och nationalkänsla är enbart nånting positivt.
Vissa skolor har tagit bort avslutningar i kyrkan, och slutat sjunga nationalsången. Även tröjor med svenska flaggan ses som rasistiska för icke infödda svenskar. (har skolorna bestämt)
Detta är fruktansvärt fel. Sverige är väl ändå Sverige trots invandring.
#11 Men dem ska väl ändå inte försöka få bort vår nationaldag?
Håller med att det blivit ett väldans hets med nationaldagen och "hur ska du fira" och blablabla. Men den borde väl ändå få finnas kvar?
Om detta nu är sant vilket det troligen inte är!
#13 Är inte insatt, men det är ganska lugn vad jag kan se =)
#15 Förstår inte alls varför. Kan dem inte acceptera en kyrklig avslutning så ska dem inte vara med, men dem ska inte ta bort den!
Alla har vi våra traditioner och just en kyrklig skolavslutning är något som hållt i sig väldigt länge.
Att ha svenska motiv på tröhorna är inget rasistis, det är trots allt ett svenskt land och man har rätt att bära svensk utstyrsel.
Samma som att flera norskar kommer in i sverige med norska tröjor, det är inget vi ser som rasistiskt heller =S.
Nu är det ju så att man inte alls firar skolavslutningar i kyrkan överallt i Sverige
Det är mins lika vanligt att det sker i aulan eller skolgården.
När jag växte upp på 60-talet så firade vi aldrig i kyrkan.
/Maria
Nej, jag menar bara att somliga som firade i kyrkan har slutat med det, med tanke på invandrare.
Jag kan tycka att det blir ett patetiskt problem för de som "skriker högst" och protesterar att skolavslutningarna inte firas i kyrkan är oftast inga kyrkobesökare överhuvudtaget
Många är inte ens med i Svenska kyrkan så varför bry sig…?
/Maria
För att det är tradition. Och för att det just som du säger kanske är de enda gångerna man besöker kyrkan.
Jag ser bara fel i att vi svenskar ska ändra vårt samhälle, för att vi har invandring. Det behöv inte.
Precis som jag hade gjort så bör man anpassa sig till det land man kommer. Självklart kan man inte vara med på allt om man har en helt annorlunda religion, men det står man ut med.
Dessa ändringar som finns lite överallt i landet, kommer inte från invandrarna, utan från svenskar som tror att det är vad som behövs för att svenskar inte ska tas som rasister. En stor feluppfattning som upprör många.
Nje, inte så som jag har uppfattat det. Första gången jag hörde talas om att flytta skolavslutningarna från kyrkorna var efter seperation av kyrka och stat och det då av "svenskar" som inte ville ha något med svenska kyrkan att göra. Jag läste något om det igen för någon vecka sedan..ska se om jag hittar det…jo, här
"Det är svenska familjer som av olika anledningar anser att deras barn ska slippa skolavslutning i kyrkan, inte föräldrar till barn från andra kulturer, fortsätter skolchefen."
#21 Jag har aldrig påstått att invandrarna har sagt något om kyrkan.
Man tar även hänsyn till Jehovas vittnen
/Maria
På en skola där det finns mycket rasism kan jag förstå att man inte flaggar..
Du skrev i #18 att man slutat fira i kyrkan med tanke på invandrare.
Kyrkan och staten separerade för några år sedan. Ett beslut tagit av en demokratiskt vald riksdag. Så att försöka skylla på invandrare eller jehovas i denna fråga blir knasigt. Vill man att staten igen ska hänge ihop med den kristna kyrkan, då är det ett nytt riksdagsbeslut som ska till och den vägen man behöver gå.
Kyrkor är vackra byggnader för stämningsfulla arrangemang! Men de som inte är med i kyrkan är inte ens med o betalar till dessa byggnaders underhåll!
Visst är det en tradition med skolavslutning i kyrken, det är också en tradition med gudstjänst på söndagar och bordsbön… men det senare har dom flesta skippat för länge sedan utan att klaga ..
(ps jag älskar kyrkor och har gärna mina barns skolavslutning där.) Men man kan inte både kasta ut badvattnet och ha det kvar!
#26 Jag håller fullkomligt med dig.
/Maria
#25, ja att svenska skolan tog bort dagarna i kyrkan, med tanke på invandrarna. Inte pga.
http://www.skolverket.se/sb/d/467/a/2321 här kan man läsa mer om vad som gäller vid skolavslutningar.
Själv tycker jag det var skönt när man slapp ha skolavslutningen i kyrkan och sitta och lyssna på en präst. Jag är inte medlem i svenska kyrkan och tycker det var mycket roligare med religionsfria avslutningar i någon av skolans lokaler.
Sen att Idas sommarvisa togs bort när jag var mindre berodde då inte på invandrare utan på prästerna som inte gillade att man sjöng att det var Ida som gjorde så att blommorna blommade, det är ju enligt dom Gud som gör detta.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Skulle jag ha barn så skulle jag skarpt OGILLA att de tvingades till kyrkan. Jag är inte religiös och tänker inte tvinga in barn i en speciell tro på det sätttet.
När vi gick i kyrkan var det inte religöst, utan mysigt.
Ingen försökte få en att tro. Det väljer man själv.
låt oss då säga som så.. alla borde få fira där dom vill. På skolan eller i kyrkan.

Kyrkan är ju religiöst… :) när man inför religiösa ting, som endast är kristna, då tycker jag att man prackar på en religion. Varför inte gå till mosken istället då? Eller synagogan.
#32 Eftersom vi är i Sverige, och vi förut var kristna här.
Innan vi var kristna så var vi mycket annat :)
Lite blot för midsommar-vädret lär behövas 
Må så vara, men moskeer har vi aldrig haft här förut ;)

Det är poängen. JAG är inte kristen och IDAG lever vi i ett sekulariserat samhälle. Jag vill att mina barn själva ska välja om de vill ha en religion och isf vilken. Inte bli meddragna av skolan.
Det får du gärna tycka. 
#36 håller med dig precis!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Jag är kluven om detta. Mina skolavslutningar var ofta i kyrkan, men det hade nog inte så värst mycket med det kristna att göra, utan helt enkelt bristen på tillräckligt stora lokaler på skolan!
Men numera är vi ju så sekulariserade att vi är livrädda för något som helst religiöst inflytande, vare sig man tar det till sig eller ej.
Missförstå mig inte. Jag är ateist och har gått ur kyrkan. Men jag har inget emot kyrkorna som samlingslokaler.
Vet bara inte hur jag ska ställa mig i den här frågan.

Samlingsplats för de som vill, absolut. För barn som inte väljer det själva, Nej. Det handlar ju framförallt om unga barn och då finns det ex gymnastiksalar man kan piffa till.
Själv tycker jag att man, om vädret tillåter, ha skolavslutning på en fin gräsplätt istället för instängt i ett hus.
Ja, det är tradition med kysklig avslutning - men som sagt.
Men om man skulle kunna ha en avslutning ute på en äng istället.
Ingenting som heter religion eller gud osv =)
Vi har haft avslutningar i 6 års tid i kyrka. Dessa gick till på många olika sätt och det var ibland väldigt religionsfritt (förutom att vi var i kyrkan) och ibland väldigt extremt mkt inflytande av det religiösa. Det var nästan alltid prästen som stog och höll tal (en gång svarade han i mobilen och låtsades prata med gud).
När jag sedan börjad epå högstadiet så var det så långt till kyrkan så då hade vi det i vår stora gymnastiksal. Det var jättetrevligt!! Ingen varken pratade eller funderade över religioner. Man hade då verkligen ingen präst som höll tal.
Själv är jag uppvuxen i en familj som är öppen för många olika religioner och med föräldrar som är väldigt intresserade av olika religioner som läst mkt om det och "undervisat" olika religioner under min uppväxt och uppfostran. Det har varit väldigt intreant och jag tycker det är spännande att det finns så många olika sätt att se på det helt.
Själv är jag atesit. och under tiden med skolavslutningar i kyrkan var jag mest putt och avskydde att klä upp mig för att behöva tvingas in i kyrkan och hade ofta stora tal utanför om varför jag inte ville ha avslutningen (och andra arrangemang) just där. Jag gillade inte att bli tvingad in i kyrkan. OBS har inget mot kyrkan och har flera gånger besökt olika kyrkor frivilligt av olika anledningar. Jag är för övrigt så svensk som man kan bli, så det har inget med invandring att göra.
Nationalsång på skolavslutning? Nej, den gillade jag heller aldrig.. Varför? Vad har en skolavslutning att göra med sverige som land?
Att fira nationaldag - javisst!! SJälvklart ska man kunna få göra det. Och då kan man sjunga nationaldag hur mkt man vill =)
Hissa flaggan tycker jag även att man kan göra på skolor, vi har allmänna flaggdagar som är helt i sin ordning att flagga på.
Flagga på halv stång i skolor tycker jag man kan göra om personen ifråga är någon som har anknytning till skolan och isf pratar man med anhöriga innan man hissar (kanske vill dessa hissa en annan flagg för att dom är av en annan nation).
Man ska även tänka på att många invandrare är svenskar, även om dom har en annan nationalitet i grunden. Även om jag tycker att dom i mycket får anpassa sig efter oss så ser jag inte varför man inte skulle kunna lära och ta del av andra religioner. Jag tycker även att man kan fråga hur dom gör och hur dom vill ha det, och att man presenterar att såhär gör vi i sverige, men att man respekterar varandra.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag anser att kommer invandrare hit ska dem anpassa sig efter VÅRA reglar, för kommer vi till deras länder, så MÅSTE vi anpassa oss efter deras regler. Sverige är för mesigt land.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#43 Jag tycker absolut itne att det måste vara så svart eller vitt som du framställer det. Jag anser att vi ska inte behöva undanhålla våra traditioner (så som nationaldagar m.m.) men vi behöver för den saken skull inte heller vara skygga för andra kulturer. Trots allt är vi ett mångkulturellt land så varför inte ta del av andra kulturer. Många svenskar väljer idag andra levnadssätt än den konservativa svensken, är det inte heller något man bör acceptera då?
Jag tror att rädslan som finns hos många skolor ofta handlar om den nationalism som förekommer bland eleverna. Vi hade på mitt högstadium mkt nationalism vilket gjorde att skolan blev rädd för att låta eler bära extremnationalistiska symboler. Nationalism kan ju förekomma på olika nivåer, jag tycker det är helt okej på en normal nivå, men när det börjar närma sig rasism och nazism så är det inte acceptabelt. Problemet jag kan se hos ungdomar är att gränsen är svår att dra, kanske pga okunnighet? och därför är de inte optimalt att låta det härja fritt. Eftersom våra skolor i sverige består av ett rutmönster så blir det per automatik som så att en kan förstöra för alla. Förekommer nationalism på skolan så kan jag tänka mig att man firandet av nationaldag och andra allmänna flaggdagar uteblir.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Att inte fira nationaldagen eller fira flaggan är ju ganska löjligt att man låter bli. Vi firar vårat underbara land o våra högtider. Inget mer än det lixom.
Skolavslutningarna tyckte jag var mysig e kyrkan men om detta inte fungerar på alla skolor idag så gör ju inte detta något, de kan ju fira det på annat sätt. Men detta skall ju vara valfritt för skolorna med.
Och att flagga på halvstång när någon gått bort är ju bara ett tecken på respekt för den avlidna.
Skulle jag flytta till ett annat land så skulle jag ju självklart följa en del högtider de har.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Bara för att man flyttar till ett annat land behöver man inte följa deras högtider men man ska respektera dem!
Har hört att de blivit så i måga olika städer…
det var inte så jag menade, visst dem får ha sina kulturer så länge det inte bryter mot svensk lag eller att vi måste ändra på våra kulturer :)
#48 du menar som jag tycker tror ja.. dom får jätte gärna komma hit med sina kulturer men vi ska inte behöva "utrota" våra.
Jag skulle iaf tycka att lite får dom anpassa sig. dom ska inte behöva gör sig av md sina och vi ska inte bli av med våra.
När jag gick i 9an för 5-6år (oj vad gammal ja kände mej nu :P ) så fick vi inte ens ha kläder som var gula och blåa inte för att de var många invandrare utan för att dom som fanns tyckte de va kränkande. å så borde de inte vara.
#49 precis!