Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 8365 ggr
fiskargrabben
2010-09-04 12:38
0

Olagligt?

det står ju att det är olagligt att ha samlag med nån som är under 15 år. men om båda är under 15 är det olagligt då oxå?

Fridaaaa
2010-09-04 12:56
0

Nej tror jag inte, eftersom du inte får ha sex förrän du fyllt 15….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fiskargrabben
2010-09-04 13:00
0

men om man har det endå?

[vaargen]
2010-09-04 13:16
0

Nej, det är inte olagligt att ha sex innan du är 15 år.

Dock så får personer som är över 15år inte ha sex med personer under 15år(i regel så riskerar man inte åtal om man är ihop och det bara skiljer några år mellan en).

VARNING Lagtext.

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut.
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år.

6 § Den som genomför en annan sexuell handling än som avses i 4 och 5 §§ med ett barn under femton år, eller med ett barn som fyllt femton men inte arton år och som gärningsmannen står i ett sådant förhållande till som avses i 4 § andra stycket, döms för sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i högst två år.
Är brottet grovt, döms för grovt sexuellt övergrepp mot barn till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet

Eller på enklare Svenska(från Wikipedia)

Gränsen för att ge samtycke till samlag eller jämförbar sexuell handling är i Sverige 15 år. Denna åldersgräns infördes för flickor år 1864 och för pojkar år 1937.[2] Om personen står under den andra partens fostran eller ett liknande förhållande råder, gäller den högre gränsen 18 år. Brott mot denna lagstiftning rubriceras som våldtäkt mot barn, eller i mindre allvarliga fall, sexuellt utnyttjande av barn.

Sexuella handlingar som inte är jämförbara med samlag är också förbjudna med personer under 15 år, men rubriceras då som sexuellt ofredande. Det är även förbjudet att betala en person under 18 år för någon form av sexuell handling (alltså inte endast samlag). Samlag med eget barn (inklusive adoptivbarn) eller dess avkomling är alltid straffbart, oavsett barnets ålder.

I Brottsbalken kap 6 § 14 finns en kompletterande regel om att den som är skyldig till bland annat sexuellt utnyttjande av barn "skall inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt."[3] Detta innebär att om en person precis över 15 år har en sexuell relation med en person precis under samma åldersgräns, kan domstolen välja att inte döma till ansvar om det efter en helhetsbedömning framstår som klart att inget övergrepp skett. Högsta domstolen har valt att tillämpa denna regel beträffande en 17-åring som hade sexuellt umgänge med en 14-åring.[4]

Om båda parter är under 15 år finns ingen straffrättslig påföljd för någondera parten eftersom de inte är straffmyndiga. I särskilda fall kan det dock leda till åtgärder från socialtjänsten i enlighet med Lagen om vård av unga, LVU.

fiskargrabben
2010-09-04 13:45
0

jag och min flickvänn är 13 år och hon vill ligga med mig jag vet inte om det är olagligt eller inte…

Fridaaaa
2010-09-04 13:49
0

Lite OT men jag tycker att det är för tidigt att ha sex före 15 års ålder, man är fortfarande bara ett barn då!

[vaargen]
2010-09-04 13:52
0

#4 Nej, det är inte olagligt men känner du att ni är klara för det? Har ni tex skydd osv?

fiskargrabben
2010-09-04 13:58
0

#6 ja kondomer har jag fult av…..

Fridaaaa
2010-09-04 15:13
0

Nu återgår vi till vad TS frågade. Ni kan diskutera det andra via t.ex PM istället.

[vaargen]
2010-09-04 16:22
0

Ni andra=jag?

Jag har ju trots allt svarat (rätt) på frågan 2 gånger.

Fridaaaa
2010-09-04 16:30
0

#9 jag menar dem som inte håller sig tll ämnet :)

[Wera]
2010-09-05 21:27
0

#10 Bara du, TS och Vaargen som skrivit i tråden så :S

Karmatarerskanise
2010-09-06 16:06
0

Sajten är inte till för att disskutera om personer är redo för sex eller inte. Sådant får man ta privat.

Det är det #10 syftar på!

CelsiusT
2010-09-06 18:32
0

#12 Väldigt intressant att det är fridaakesson (medarbetare på relationer.ifokus) som själv tar upp ämnet hurivida TS är redo eller inte och direkt efteråt säger åt näste man som nämner det att hålla sig till ämnet.

Svar tll TS: Det är inte olagligt att ha sexuellt umgänge med en person under 15 år om man själv är under 15 år. Men man ska verkligen fundera igenom hurivida man själv och den man är med verkligen vill innerst inne, är redo för det och hurivida man mår bra av det. Man måste även fundera igenom följderna av sexuellt umgänge, att ha sex innebär ansvar!, både för en själv och för andra individer.

Det finns mycket man kan göra och utforska innan man har just samlag. Att smeka och utforska varandra och se vad den andra gillar, vad den andra går igång på och vad man själv går igång på och gillar. Låt det ske naturligt! Låt det hända när det händer, men tvinga er inte till att ha sex. Det är verkligen värt att vänta tills man är redo och inte skynda på och göra det för att man vill ha det gjort.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fridaaaa
2010-09-06 18:52
0

#12 Ja det var det jag syftade på :)